Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki , Otwarty dostęp

28 października 2021

NR 25 (Październik 2021)

Ocenić i nie „zatestować na śmierć”

0 466

Trudno jest ocenić pracę uczniów bez klasycznych testów i ocen. Ta forma sprawdzania wiedzy jest przede wszystkim mierzalna i teoretycznie równa dla wszystkich. Podoba się rodzicom, którzy mają namacalny i zrozumiały dowód tego, jak dobrze ich dzieci przyswoiły wiedzę.

Podoba się włodarzom szkoły, którzy mogą w łatwy sposób uzupełnić wymagane statystyki. No i podoba się nam, bo znamy proces i czujemy się w jego trybach bezpiecznie. Ciężko może być zatem przekonać dyrekcję i rodziców do pomysłów alternatywnego sprawdzania wiedzy, za którym niekoniecznie idą oceny w postaci numerycznej. Jak się za to zabrać? Tego w tym artykule nie znajdziecie − sami najlepiej znacie własne szkoły i rodziców dzieci, które uczycie, więc z pewnością coś wymyślicie. Znajdziecie tu za to kilka pomysłów, jak sprawdzić, czy uczniowie opanowali zagadnienia i nie „zatestować ich na śmierć”.

POLECAMY

Powtarzamy

Zajęcia zorientowane na powtórkę materiału zrealizowanego w danym dziale mogą przynieść więcej korzyści niż sam test. Starszych uczniów możemy poprosić o przypomnienie sobie tego, co zostało zrealizowane i przygotowanie listy trudnych zagadnień, które stanowią dla nich problem. Jeśli pracujemy z młodszymi dziećmi, możemy przygotować ankietę pokazującą, w jakim stopniu czują się komfortowo z daną konstrukcją gramatyczną czy słownictwem z danego działu. Zagadnienia te następnie omawiamy podczas zajęć, a na kolejną lekcję kompilujemy kartę pracy z podobnymi zadaniami, wśród których przemycamy ćwiczenia, których naszym zdaniem zabrakło w propozycjach uczniów. Wspólnie sprawdzamy rozwiązania, ale nie oceniamy, tylko upewniamy się, że najważniejsze elementy zostały zrozumiane, a uczniowie potrafią je właściwie wykorzystać. Powtórka w stylu stacji sprawdzi się tak samo dobrze, jak ta oparta na ćwiczeniach zebranych na karcie pracy. Kluczowe jest jednak, żeby podczas powtórki uczniowie nie pracowali samodzielnie, a w grupie albo w parach. Taka forma pozwoli im nabrać pewności siebie. Powtórka nie służy do stawiania ocen. Jeśli koniecznie musimy jednak ocenić pracę za daną partię materiału, to można skorzystać z jednego z kolejnych pomysłów.
 


Quizletujemy

Sprawdzenie słownictwa wcale nie musi się odbywać na kartkach. Jeśli nasi uczniowie mają dostęp do internetu i urządzeń elektronicznych, możemy im zaproponować „kartkówkę” ze słówek za pomocą aplikacji Quizlet i to w formie, jaką sami wybiorą − czy będzie to test, gra w dopasowania, czy asteroidy. Ważne jest tylko to, by nasi uczniowie byli dołączeni do wirtualnej klasy i zalogowani w sposób umożliwiający nam odkodowanie ich nicków. Starsi uczniowie mogą sami zdecydować, kiedy chcą wykonać zadania dotyczące danej partii materiału. Młodszym lepiej wyznaczyć konk...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy