Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki , Otwarty dostęp

28 października 2021

NR 25 (Październik 2021)

Ocenić i nie „zatestować na śmierć”

0 43

Trudno jest ocenić pracę uczniów bez klasycznych testów i ocen. Ta forma sprawdzania wiedzy jest przede wszystkim mierzalna i teoretycznie równa dla wszystkich. Podoba się rodzicom, którzy mają namacalny i zrozumiały dowód tego, jak dobrze ich dzieci przyswoiły wiedzę.

Podoba się włodarzom szkoły, którzy mogą w łatwy sposób uzupełnić wymagane statystyki. No i podoba się nam, bo znamy proces i czujemy się w jego trybach bezpiecznie. Ciężko może być zatem przekonać dyrekcję i rodziców do pomysłów alternatywnego sprawdzania wiedzy, za którym niekoniecznie idą oceny w postaci numerycznej. Jak się za to zabrać? Tego w tym artykule nie znajdziecie − sami najlepiej znacie własne szkoły i rodziców dzieci, które uczycie, więc z pewnością coś wymyślicie. Znajdziecie tu za to kilka pomysłów, jak sprawdzić, czy uczniowie opanowali zagadnienia i nie „zatestować ich na śmierć”.

POLECAMY

Powtarzamy

Zajęcia zorientowane na powtórkę materiału zrealizowanego w danym dziale mogą przynieść więcej korzyści niż sam test. Starszych uczniów możemy poprosić o przypomnienie sobie tego, co zostało zrealizowane i przygotowanie listy trudnych zagadnień, które stanowią dla nich problem. Jeśli pracujemy z młodszymi dziećmi, możemy przygotować ankietę pokazującą, w jakim stopniu czują się komfortowo z daną konstrukcją gramatyczną czy słownictwem z danego działu. Zagadnienia te następnie omawiamy podczas zajęć, a na kolejną lekcję kompilujemy kartę pracy z podobnymi zadaniami, wśród których przemycamy ćwiczenia, których naszym zdaniem zabrakło w propozycjach uczniów. Wspólnie sprawdzamy rozwiązania, ale nie oceniamy, tylko upewniamy się, że najważniejsze elementy zostały zrozumiane, a uczniowie potrafią je właściwie wykorzystać. Powtórka w stylu stacji sprawdzi się tak samo dobrze, jak ta oparta na ćwiczeniach zebranych na karcie pracy. Kluczowe jest jednak, żeby podczas powtórki uczniowie nie pracowali samodzielnie, a w grupie albo w parach. Taka forma pozwoli im nabrać pewności siebie. Powtórka nie służy do stawiania ocen. Jeśli koniecznie musimy jednak ocenić pracę za daną partię materiału, to można skorzystać z jednego z kolejnych pomysłów.
 


Quizletujemy

Sprawdzenie słownictwa wcale nie musi się odbywać na kartkach. Jeśli nasi uczniowie mają dostęp do internetu i urządzeń elektronicznych, możemy im zaproponować „kartkówkę” ze słówek za pomocą aplikacji Quizlet i to w formie, jaką sami wybiorą − czy będzie to test, gra w dopasowania, czy asteroidy. Ważne jest tylko to, by nasi uczniowie byli dołączeni do wirtualnej klasy i zalogowani w sposób umożliwiający nam odkodowanie ich nicków. Starsi uczniowie mogą sami zdecydować, kiedy chcą wykonać zadania dotyczące danej partii materiału. Młodszym lepiej wyznaczyć konkretny termin. Wyniki procentowe, które uzyskali, możemy przełożyć na oceny, jeśli jest to konieczne.
 


Gramy 

Testy można obrócić też w naprawdę dobrą zabawę i rywalizację, które przez uczniów nie zostaną odczytane w kategorii kolejnego sprawdzianu. Co więcej, powinny ich zmotywować do nauki. Do tego posłużą nam najprawdopodobniej znane przez wszyskich Kahoot i Quizziz − platformy online do tworzenia quizów wielokrotnego wyboru. Wybieramy lub tworzymy interesujący nas quiz i organizujemy lekcję poświęconą graniu − czy to na komórkach, czy w sali komputerowej. Przed każdą kolejną porcją pytań warto uprzedzić uczniów, czego dokładnie będą dotyczyły. Podczas gry nie musimy śledzić każdego ucznia z osobna i zapisywać jego czy jej odpowiedzi na osobnej kartce w naszym notatniku. Po zakończonej rozgrywce mamy możliwość sprawdzenia, kto odpowiedział na jaki procent pytań. Możemy także prześledzić odpowiedzi na każde pojedyncze pytanie oraz sprawdzić, które z pytań okazało się najtrudniejsze i porozmawiać z uczniami, dlaczego właśnie to sprawia im trudność. Oceny wystawiamy na podstawie uzyskanych przez uczniów procentów − przynajmniej sprawdzą się same. 

Piszemy razem

Nie wszystkie testy nasi uczniowe muszą pisać samodzielnie. Praca w parach czy grupach nad testem lub kartkówką może być dla niektórych szokująca, ale nie różni się niczym od form pracy podczas zajęć. Jeśli często parujemy i grupujemy naszych uczniów podczas rozwiązywania ćwiczeń leksykalno-gramatycznych, to indywidualnie pisany test może okazać się nie tyle trudny pod względem językowym, co pod względem zapanowania nad emocjami i stresem. Z bezpie...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy