Dział: Otwarty dostęp

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Ile jest czasów w języku angielskim?

Chcąc się nauczyć nowego języka obcego, prędzej czy później zaczynamy interesować się tematami związanymi z gramatyką. Znajomość choćby podstawowych czasów gramatycznych pozwala na swobodniejszą komunikację i przekazywanie informacji. Czy wiesz, ile jest czasów w angielskim? Jeżeli liczba 12 zdążyła już obić Ci się o uszy, z pewnością nie powinna być powodem do niepokoju. Przyszła pora odczarować mit związany z trudnymi czasami w języku angielskim!

Czytaj więcej

Zalety nauki angielskiego przez Internet

Obecnie chyba już każdy zdaje sobie sprawę, że w dzisiejszym świecie umiejętność posługiwania się językiem angielskim jest niemal niezbędna. Dzięki rozwojowi technologii internetowych, nauka tego języka stała się dostępna jak nigdy dotąd.

W poniższym artykule dowiesz się dlaczego nauka angielskiego przez Internet jest nie tylko wygodna, ale także skuteczna i przyszłościowa.

Czytaj więcej

Powiedz mi… Kilka słów o ustnym egzaminie maturalnym z języka angielskiego

W ubiegłym roku szkolnym po krótkiej przerwie powrócił ustny egzamin maturalny z języka angielskiego. Nie taki on straszny, jak go malują, więc bardzo dziwią mnie pomysły, które co jakiś czas pojawiają się w sieci, a mianowicie podejmowanie dyskusji nad zasadnością, wręcz koniecznością odwołania na dobre ustnych egzaminów maturalnych. Głównym argumentem za likwidacją egzaminów ustnych podnoszonym przez jego przeciwników jest stres, który ten egzamin wywołuje u uczniów. Jak więc pomóc uczniom w zmierzeniu się z maturą ustną i w poradzeniu sobie z tym wszechogarniającym ich stresem?
 

Czytaj więcej

Uczeń zdolny w Twojej klasie

Nasze wyobrażenie o uczniach zdolnych zwykle koncentruje się na tych dzieciach, które odnoszą spektakularne sukcesy w jakiejś dyscyplinie naukowej lub są wszechstronnie utalentowane w wielu różnych dziedzinach1. Czy rzeczywiście tak jest, że uczniowie zdolni to tylko ci, których znamy ze szkoły jako laureatów konkursów, z nienagannymi manierami oraz arsenałem piątek i szóstek? Jak się okazuje, nie zawsze jest to jedyna prawda.
 

Czytaj więcej

Wystarczająco dobry nauczyciel – czyli jaki?

Często obserwuję w naszym zawodzie dwie skrajne postawy. Widzę nauczycieli, którzy bardzo ambitnie (aż chciałoby się powiedzieć: zbyt ambitnie) podchodzą do swojej pracy zawodowej. To właśnie oni ślęczą nocami nad wymyślaniem coraz to nowych gier i zabaw językowych, w wolnym czasie nieustannie laminują i dopieszczają nowe materiały, mimo złego samopoczucia nie idą do lekarza, a jeśli już pójdą, to kategorycznie odmawiają pójścia na zwolnienie, bo przecież czekają na nich spragnieni wiedzy uczniowie, są zawsze gotowi zostać w szkole długo po zakończeniu swojego dnia pracy, przeżywają silną frustrację jeśli wychodzi na jaw, że czegoś nie wiedzą i tak dalej, i tak dalej, a przy tym często narzekają na zmęczenie czy brak energii. Znasz takich, Drogi Czytelniku?

Czytaj więcej

Green english teacher – wielokrotne korzystanie z zasobów

Zagadnienia z zakresu ekologii są wpisane w podstawę programową na wszystkich etapach edukacji. Zadaniem szkoły, zgodnie z ministerialnym rozporządzenia z 28 marca 2017 r., jest kształtowanie postawy szacunku dla środowiska naturalnego, upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwijanie zainteresowania ekologią. Jak być ekologicznym również w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych na zajęcia językowe?

Czytaj więcej

Trening Umiejętnośći Społecznych na lekcji języka obcego

Trening umiejętności społecznych, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezwykle ważne w życiu osobistym, zawodowym i społecznym, ponieważ pozwalają na efektywną interakcję z innymi ludźmi. Trening ten jest przeznaczony głównie dla dzieci i młodzieży – osób doświadczających różnego rodzaju trudności w obszarze społeczno-emocjonalnym (piszę „głównie”, gdyż z uwagi na elastyczność tej metody nie ma tak naprawdę ograniczeń co do wieku uczestników treningu) – a jako trener treningu umiejętności społecznych już dawno zauważyłam, że ten, jakże ważny, aspekt rozwoju osobistego można skutecznie integrować również w nauczaniu języka obcego.

Czytaj więcej

Czasy przyszłych turystów, ale nie anglistów – jak rozpocząć zajęcia we wrześniu na nowych zasadach?

Obecnie cały świat stał się globalną wioską, w której ludzie komunikują się ze sobą we wspólnym języku – angielskim. Język angielski jest dziś używany na całym świecie i osiągnął status języka globalnego. Bez dwóch zdań stał się również językiem szeroko stosowanym w dziedzinie badań naukowych, edukacji, biznesu, internetu, podróżach i turystyce, mediach i gazetach, oprogramowaniu, medycynie, inżynierii, informatyce i technologii, rozrywce czy bankowości.

Czytaj więcej

Feedback natychmiastowy i odroczony w nauczaniu języka obcego – zalety i wady

W artykule chciałabym skupić się na zagadnieniu często podnoszonym przez uczestników moich szkoleń, a mianowicie na dwóch rodzajach feedbacku – natychmiastowym i odroczonym. Nauczyciele często pytają mnie, czy znajduję czas na przekazywanie uczniom informacji zwrotnej, a jeśli tak, to czy udzielam jej bezpośrednio po wykonaniu zadania, czy – ze względu na specyfikę pracy w szkole, liczebność grup i ograniczony czas – przekładam to w czasie, czekając na spokojniejszy moment.

Czytaj więcej

Nowości wydawnicze na lato 2023

Wakacje to czas, w którym chętniej sięgamy po lektury. Wśród tych najczęściej wybieranych znajduje się nie tylko beletrystyka, ale i poradniki oraz inne książki, które pomagają nam rozwijać swoje kompetencje, wiedzę i umiejętności. Poniżej prezentujemy kilka ciekawych propozycji dla dzieci i dorosłych.

Czytaj więcej

Powiedz to z piosenką. Muzyczne ćwiczenia z języka angielskiego

Marie Davou, grecka trenerka języka angielskiego, odpowiadając na pytanie: „Czy i jak uczyć gramatyki na zajęciach językowych?”, posłużyła się własną metaforą, w której język porównała z pizzą. Aby zrobić pizzę, potrzebujemy wielu składników: mąki, wody, drożdży, soli, sera, sosu pomidorowego i tego wszystkiego, czego dusza, a raczej podniebienie, zapragnie. Dopóki jednak nie połączymy tych wszystkich składników w odpowiedni sposób i nie poddamy ich obróbce cieplnej, nie otrzymamy pizzy. Tak samo dzieje się z językiem.

Czytaj więcej

Zaangażowane nastolatki (i nie tylko!) na lekcji języka angielskiego

Wielu nauczycieli, z którymi spotykam się prywatnie i zawodowo, narzeka, że ich nastoletni uczniowie nie chcą się angażować w żadne lekcyjne aktywności. Na moją prośbę o podanie kilku przykładów tych lekcyjnych aktywności, które są odrzucane przez uczniów, często odpowiadają: „No to, co zazwyczaj się robi”. Mało precyzyjne wyjaśnienie, prawda?

Czytaj więcej