Trening Umiejętnośći Społecznych na lekcji języka obcego

Temat numeru Otwarty dostęp

Trening umiejętności społecznych, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezwykle ważne w życiu osobistym, zawodowym i społecznym, ponieważ pozwalają na efektywną interakcję z innymi ludźmi. Trening ten jest przeznaczony głównie dla dzieci i młodzieży – osób doświadczających różnego rodzaju trudności w obszarze społeczno-emocjonalnym (piszę „głównie”, gdyż z uwagi na elastyczność tej metody nie ma tak naprawdę ograniczeń co do wieku uczestników treningu) – a jako trener treningu umiejętności społecznych już dawno zauważyłam, że ten, jakże ważny, aspekt rozwoju osobistego można skutecznie integrować również w nauczaniu języka obcego.

Integracja umiejętności społecznych na lekcjach języka obcego może pomóc uczniom nie tylko w samej nauce języka, ale także właśnie w rozwoju innych kompetencji. Wśród obszarów do pracy treningu umiejętności społecznych wymienia się np. radzenie sobie w sytuacjach trudnych, współpracę czy komunikację interpersonalną – to również tematy, które jak najbardziej pojawiają się podczas zajęć języka obcego.

POLECAMY

Aktywności rozwijające umiejętności językowe i społeczne

Jakie aktywności możemy wykorzystać, aby jednocześnie rozwijać uczniowskie kwalifikacje językowe i społeczne? Poniżej przedstawiam kilka z nich. Oczywiście należy je odpowiednio dostosować do wieku i umiejętności uczestników zajęć – to, jakie aktywności będą adekwatne do wieku i umiejętności językowych Waszych uczniów, musicie już ocenić sami. 

Analiza i wnioski po ćwiczeniach

Bardzo istotne jest to, aby po każdej takiej aktywności językowo-społecznej poświęcić chwilę na refleksję i wspólne przeanalizowanie z uczniami tego, co właśnie się wydarzyło: jakie umiejętności społeczne zostały przećwiczone, do czego są nam potrzebne, jak jeszcze można je rozwijać. Chodzi o to, aby uzmysłowić im, że nie chodzi tutaj tylko o umiejętności językowe, ale właśnie o kompetencje społeczne. 
Wszystkie zaproponowane poniżej aktywności przetestowałam na swoich lekcjach, oczywiście modyfikując je w zależności od tego, z jaką grupą przyszło mi w danym momencie pracować. Tak naprawdę wiele z nich wykorzystujemy na co dzień podczas swoich lekcji, tylko nie zawsze zdajemy sobie sprawę z ich wartości społecznej, ponieważ zwykle skupiamy się na elementach stricte językowych. Może czas to zmienić?
Pamiętajmy, że elementy treningu umiejętności społecznych podczas zajęć języka obcego absolutnie nie zastąpią profesjonalnych zajęć i nie mają nimi być, wierzę jednak, że każda sytuacja stwarzająca możliwość ćwiczenia i udoskonalania umiejętności społecznych (i świadomość tego) – również ta na lekcjach języka obcego – jest cenna zarówno dla uczniów, jak i dla nauczyciela. 

Role-play
Odgrywanie różnych scenek społecznych w języku obcym (u lekarza, w sklepie, w hotelu) to doskonała okazja nie tylko do praktykowania języka w realistycznych uwarunkowaniach, ale także do tego, aby wejść w interakcję z drugą osobą – przywitać się z nią, zapytać ją o coś, odpowiedzieć na jej pytanie, negocjować, poszukać rozwiązania problemu, pożeg...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy