Dział: Temat numeru

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Nie taka matura ustna straszna, jak ją malują – przygotowania do ustnego egzaminu z języka angielskiego

Większość moich uczniów oddałaby wiele za to, aby egzamin ustny został zlikwidowany, a Twoi? Przyznam, że mocno się temu dziwię, ale faktem jest, że ja jestem z pokolenia, które zdawało egzaminy akademickie w czasie sesji również w wersji ustnej, więc prawdopodobnie mam na tę kwestię nieco inne spojrzenie.

Czytaj więcej

Praca z arkuszem egzaminacyjnym – hit czy kit?

Wielu nauczycieli języka obcego spiera się ze sobą, czy warto pracować na co dzień z arkuszami egzaminacyjnymi. Należę zdecydowanie do grupy zwolenników pracy z arkuszami. Dlaczego? Powodów jest kilka.
 

Czytaj więcej

Uczeń zdolny w Twojej klasie

Nasze wyobrażenie o uczniach zdolnych zwykle koncentruje się na tych dzieciach, które odnoszą spektakularne sukcesy w jakiejś dyscyplinie naukowej lub są wszechstronnie utalentowane w wielu różnych dziedzinach1. Czy rzeczywiście tak jest, że uczniowie zdolni to tylko ci, których znamy ze szkoły jako laureatów konkursów, z nienagannymi manierami oraz arsenałem piątek i szóstek? Jak się okazuje, nie zawsze jest to jedyna prawda.
 

Czytaj więcej

Wystarczająco dobry nauczyciel – czyli jaki?

Często obserwuję w naszym zawodzie dwie skrajne postawy. Widzę nauczycieli, którzy bardzo ambitnie (aż chciałoby się powiedzieć: zbyt ambitnie) podchodzą do swojej pracy zawodowej. To właśnie oni ślęczą nocami nad wymyślaniem coraz to nowych gier i zabaw językowych, w wolnym czasie nieustannie laminują i dopieszczają nowe materiały, mimo złego samopoczucia nie idą do lekarza, a jeśli już pójdą, to kategorycznie odmawiają pójścia na zwolnienie, bo przecież czekają na nich spragnieni wiedzy uczniowie, są zawsze gotowi zostać w szkole długo po zakończeniu swojego dnia pracy, przeżywają silną frustrację jeśli wychodzi na jaw, że czegoś nie wiedzą i tak dalej, i tak dalej, a przy tym często narzekają na zmęczenie czy brak energii. Znasz takich, Drogi Czytelniku?

Czytaj więcej

Trening Umiejętnośći Społecznych na lekcji języka obcego

Trening umiejętności społecznych, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu rozwijanie umiejętności społecznych, które są niezwykle ważne w życiu osobistym, zawodowym i społecznym, ponieważ pozwalają na efektywną interakcję z innymi ludźmi. Trening ten jest przeznaczony głównie dla dzieci i młodzieży – osób doświadczających różnego rodzaju trudności w obszarze społeczno-emocjonalnym (piszę „głównie”, gdyż z uwagi na elastyczność tej metody nie ma tak naprawdę ograniczeń co do wieku uczestników treningu) – a jako trener treningu umiejętności społecznych już dawno zauważyłam, że ten, jakże ważny, aspekt rozwoju osobistego można skutecznie integrować również w nauczaniu języka obcego.

Czytaj więcej

Feedback natychmiastowy i odroczony w nauczaniu języka obcego – zalety i wady

W artykule chciałabym skupić się na zagadnieniu często podnoszonym przez uczestników moich szkoleń, a mianowicie na dwóch rodzajach feedbacku – natychmiastowym i odroczonym. Nauczyciele często pytają mnie, czy znajduję czas na przekazywanie uczniom informacji zwrotnej, a jeśli tak, to czy udzielam jej bezpośrednio po wykonaniu zadania, czy – ze względu na specyfikę pracy w szkole, liczebność grup i ograniczony czas – przekładam to w czasie, czekając na spokojniejszy moment.

Czytaj więcej

Zaangażowane nastolatki (i nie tylko!) na lekcji języka angielskiego

Wielu nauczycieli, z którymi spotykam się prywatnie i zawodowo, narzeka, że ich nastoletni uczniowie nie chcą się angażować w żadne lekcyjne aktywności. Na moją prośbę o podanie kilku przykładów tych lekcyjnych aktywności, które są odrzucane przez uczniów, często odpowiadają: „No to, co zazwyczaj się robi”. Mało precyzyjne wyjaśnienie, prawda?

Czytaj więcej

Ratunku, jestem wychowawcą! Jak objąć wychowawstwo w klasie i nie zwariować

Kwiecień to miesiąc, w którym wielu nauczycieli dowiaduje się od dyrektorów szkół, że od września obejmą wychowawstwo w nowo przybyłych do szkół klasach lub w tych, które przechodzą do kolejnego etapu edukacyjnego. Reakcje nauczycieli są różne – znam takich, którzy bardzo się na to cieszą, takich, którzy przyjmują tę wiadomość ze stoickim spokojem i na których nie robi ona żadnego wrażenia, oraz takich, którzy są pełni trudnych emocji i otwarcie mówią, że nie chcą być wychowawcami klasy.

Czytaj więcej

Zebrania i konsultacje szkolne – czy rzeczywiście koszmar wychowawców i nauczycieli przedmiotu?

Nieuchronnie zbliża się podsumowanie pierwszego półrocza, a co za tym idzie – czas zebrań i konsultacji z rodzicami. Jak się z tym czujesz? Bezpiecznie? Nie możesz się doczekać? Zżera Cię trema? Idziesz jak na ścięcie? A może najchętniej uciekł(a)byś gdzie pieprz rośnie? Masz prawo do swoich emocji, także tych trudnych.

Czytaj więcej

Moc powtórek – aplikacje w akcji

W szkole, zwłaszcza tuż przed maturą, ważne jest, aby odpowiednio i regularnie radzić sobie z materiałem i powtarzać to, czego się nauczyliśmy, by pomyślnie zdać egzaminy. Niezależnie od tego, czy jest to historia, matematyka, czy język angielski, praca uzupełniająca jest istotna w zapewnieniu sukcesu edukacyjnego.

Czytaj więcej

Wszystkiego relacyjnego w nowym roku szkolnym, czyli re(we)lacyjna triada: uczeń – rodzic – nauczyciel

Kto mnie zna, ten wie, że jestem fanką budowania relacji i kładę na to ogromny nacisk w życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym. Wielu nauczycieli w rozmowie ze mną przyznaje, że czasami, z różnych przyczyn, trudno jest im budować relacje z uczniami, a już zwłaszcza z ich rodzicami. Szczerze? W moim wypadku jest zupełnie odwrotnie – najłatwiej jest mi budować relacje właśnie z uczniami i ich rodzicami, a chyba najtrudniej z innymi nauczycielami. Poniżej przedstawię moje sprawdzone sposoby na budowanie relacji i, mam nadzieję, zachęcę do spojrzenia na uczniów i ich rodziców jak na sprzymierzeńców, a nie wrogów.

Czytaj więcej

Otwarte zadania maturalne – analiza arkusza z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym na maturze w 2022 roku

Język angielski to najchętniej wybierany przez uczniów przedmiot dodatkowy na egzaminie maturalnym. W tym roku przystąpiło do niego ponad 201 tysięcy osób. Większość wybrała go pod kątem przyszłych studiów, ale byli i tacy, którzy dokonali takiego wyboru bez solidnego przygotowania, uznając, że na coś trzeba się zdecydować, a wynik i tak nie wpłynie na zdanie matury. Dlatego wrażenia maturzystów po egzaminie na poziomie rozszerzonym były podzielone. Spora część przyznała, że matura była łatwa, choć dla niektórych poziom okazał się wysoki. I rzeczywiście, już niedługo miałam okazję się o tym przekonać podczas sprawdzania prac.

Czytaj więcej