Nastolatki a cyberprzemoc. Wyłaniające się wyzwania i jak je przezwyciężyć?

Wyzwania w pracy z uczniami

Dzieciństwo i wiek nastoletni to nie tylko okresy wzrostu, ale także podejmowania ryzyka. Młodzi ludzie są w tym czasie szczególnie narażeni na pewne negatywne rezultaty swoich działań i nierzadko bywa, że nie mogą w pełni zrozumieć związku między swoim zachowaniem, decyzjami a konsekwencjami, co może niejednokrotnie doprowadzać 
do poważnych konsekwencji dla zdrowia i życia swojego i innych (Ang 2015, s. 35–42).
 

Cyberprzemoc, czyli problem zdrowia publicznego 

Warto wspomnieć, że istnieje wiele czynników ryzyka, bywa, że pod presją rówieśników oraz uwarunkowań związanych z rozwojem dzieci i młodzież zwykle radzą sobie gorzej niż dorośli, gdy wymaga się od nich zachowania samodyscypliny, aby osiągnąć dobre wyniki w nieznanych sytuacjach. Impulsywność, poszukiwanie doznań i różnice indywidualne powodują, że nastolatkowie ryzykują odrzuceniem standardowych szablonów postępowania związanych z ryzykiem (Reyna, Farley 2006, s. 1–44).

POLECAMY

Jak wynika z danych UNICEF z 2017 r., około jednej trzeciej użytkowników internetu na świecie to dzieci i młodzież poniżej osiemnastego roku życia (UNICEF 2017). Niewątpliwie technologia cyfrowa zapewnia nową formę komunikacji międzyludzkiej (Thomas, Connor, Scott 2015, s. 135–152). Ciemną stroną korzystania z internetu przez młodych ludzi jest to, że mogą oni atakować lub cierpieć z powodu nękania ze strony innych osób w cyberprzestrzeni. Takie zachowanie jest również uznawane za cyberprzemoc (Baldry, Farrington, Sorrentino 2015, s. 36–51). Za cyberprzemoc uważa się zazwyczaj przemoc realizowaną za pośrednictwem mediów elektronicznych, których wcale nie jest mało w obecnym świecie (Olweus 1993). Szczególnie wśród dzieci i młodzieży można podsumować je jako celowe i powtarzające się wyrządzanie krzywdy przez jednego lub więcej rówieśników w cyberprzestrzeni za pomocą korzystaniem z komputerów, smartfonów i innych urządzeń elektronicznych.

Cyberprzemoc obejmuje wiele różnych form agresji i wykorzystywania technologii do celów szkodzenia innym. 

Chociaż cyberprzemoc jest wciąż stosunkowo nową dziedziną badań, jest uważana za poważny problem zdrowia publicznego, ściśle związany z zachowaniem nastolatków, ze zdrowiem psychicznym i ich rozwojem (Raskauskas, Huynh 2015, s. 118–125). 
Rosnący wskaźnik dostępu do internetu na całym świecie i popularność platform mediów społecznościowych wśród młodych ludzi pogorszyły tę sytuację, ponieważ zdecydowana większość dzieci i nastolatków doświadcza cyberprzemocy lub wiktymizacji online w ciągu swojego życia. Cyberprzemoc wywiera negatywny wpływ na wiele aspektów życia młodych ludzi, w tym na naruszenie ich prywatności i postępujące zaburzenia psychiczne. Wpływ cyberprzemocy może być większy niż przemocy w tradycyjnej formie, ponieważ sprawcy mogą działać anonimowo (do pewnego momentu) i w każdej chwili łatwo nawiązać kontakt z dziećmi i młodzieżą (Hutson, Kelly, Militello 2018, s. 72–79). 

W porównaniu z profilem ofiary ze świata offline osoby prześladowane online wykazują wyższy poziom depresji, lęku i samotności. Problemy z poczuciem własnej wartości i nieobecności w szkole również okazały się niejednokrotnie związane z cyberprzemocą (van Geel, Vedder, Tanilon 2014, s. 435–442).

Ze względu na zmiany w korzystaniu i we wzorcach zachowań wśród młodzieży w mediach społecznościowych przejawy i czynniki ryzyka cyberprzemocy uległy znacznej transformacji. W tym sensie cybernękanie jest problemem globalnym, a radzenie sobie z nim wymaga ściślejszej współpracy międzynarodowej. Negatywne skutki cyberprzemocy, w tym obniżone bezpieczeństwo, niższy poziom wykształcenia, gorsze zdrowie psychiczne i większe poczucie nieszczęścia, skłoniły UNICEF do stwierdzenia, że ​​„żadne dziecko nie jest całkowicie bezpieczne w cyfrowym świecie”.

Szkoła odgrywa ważną rolę w zwalczaniu cyberprzemocy. Niewątpliwie cyberprzemoc występuje w środowisku szkolnym lub jest rozszerzana przez uczniów. Atutem jest to, że szkoła ma możliwość działania jako środowisko edukacyjne i prewencyjne. 

Jak szkoła może przeciwdziałać cyberprzemocy?

  • Edukacja i świadomość

Szkoły powinny prowadzić programy edukacyjne, które podnoszą świadomość uczniów na temat cyberprzemocy. Mogą organizować warsztaty, lekcje, prezentacje lub wydarzenia, które omawiają zagrożenia związane z cyberprzemocą, konsekwencje dla ofiar i sposoby reagowania na takie sytuacje.

  • Polityka szkoły

Szkoły powinny mieć wypracowane konkretne zasady dotyczące cyberprzemocy. Powinny być przedstawione jasne sankcje dla osób dopuszczających się takiego zachowania oraz procedury zgłaszania i reagowania na przypadki cyberprzemocy.

  • Wsparcie emocjonalne i psychologiczne

Ofiary cyberprzemocy potrzebują wsparcia emocjonalnego i psychologicznego. Szkoła może zapewnić takie wsparcie przez zachęcenie do korzystania z pomocy psychologów szkolnych czy pedagogów.

  • Monitorowanie aktywności online

Szkoła może stosować odpowiednie narzędzia i oprogramowanie do monitorowania aktywności online uczniów w celu wczesnego wykrywania i reagowania na przypadki cyberprzemocy. 

  • Współpraca z rodzicami

Szkoła powinna utrzymywać regularną komunikację z rodzicami i informować ich o problemie cyberprzemocy. 

Ważne jest, aby szkoła angażowała się w aktywności i programy, które skupiają się na zwalczaniu cyberprzemocy. Współpraca z uczniami, nauczycielami, rodzicami i lokalnymi społecznościami może przyczynić się do stworzenia bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego, w którym cyberprzemoc jest minimalizowana. 

Gdy uczeń zgłasza nauczycielowi, że jest ofiarą ataków w internecie, istotne jest odpowiednie zareagowanie, aby zapewnić uczniowi wsparcie emocjonalne, bezpieczeństwo i skuteczną interwencję. 

Jak nauczyciel może postępować w takiej sytuacji?

  • Słuchanie i okazywanie empatii

Ważne jest, aby dać uczniowi możliwość wyrażenia swoich emocji i obaw. Warto zapewnić ucznia, że jest się z nim, aby pomóc.

  • Zapewnienie bezpiecznego miejsca

Uczniowi musi być zapewnione poczucie bezpieczeństwa w szkole. Należy się upewnić, że nastolatek wie, gdzie może się zgłaszać w takich sprawach, i że będzie się traktować jego sprawę poważnie. Należy upewnić się, że rozmowa odbywa się w dyskretnym miejscu pozwalającym zachować jej prywatny charakter.

  • Dokładny zapis informacji

W trakcie rozmowy z uczniem należy starać się precyzyjnie zbierać wszystkie istotne informacje, takie jak treści, daty, linki, nazwy użytkowników czy inne dowody cyberprzemocy. To może pomóc w przeprowadzeniu dalszych działań.

  • Zachowanie poufności

Należy nie zapewniać ucznia, że wszystko, co zostanie powiedziane, będzie tylko dla informacji nauczyciela. Warto porozmawiać, że niektóre rzeczy mogą zagrażać bezpieczeństwu ucznia i innych dzieci. 

  • Skontaktowanie się z odpowiednimi osobami

Po rozmowie z uczniem warto skonsultować się z odpowiednimi osobami w szkole, jak dyrektor, pedagog szkolny czy psycholog. 

  • Odpowiednia współpraca

Ważne jest, aby wspólnie opracować plan działania i interwencji.

  • Zgłoszenie incydentu

Jeśli zachowanie jest poważne lub narusza prawo, warto zgłosić incydent odpowiednim organom, takim jak policja lub służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Po zebraniu wszystkich dostępnych dowodów przedstawia się je w zgłoszeniu.

  • Zapewnienie wsparcia emocjonalnego

Ofiarom cyberprzemocy często potrzebne jest wsparcie emocjonalne. Warto więc skierować ucznia do odpowiednich specjalistów, jak psycholog szkolny, którzy mogą pomóc w radzeniu sobie z emocjami i skutkami ataków.

Watro także poinstruować rodziców, jako osoby, z którymi dziecko potencjalnie spędza najwięcej czasu, że powinni zwracać uwagę na oznaki przemocy w sieci i pomagać nastolatkom w podejmowaniu kroków w celu powstrzymania nękania w internecie. 

Oto kilka strategii zapobiegania cybernękaniu:

  • Zachęcenie nastolatków, aby nigdy nie udostępniali w internecie swoich haseł, prywatnych zdjęć ani danych osobowych. 
  • Zwiększenie wiedzy i świadomości może pomóc w zapobieganiu fałszywym kontom w mediach społecznościowych i oszustwom np. na Instagramie.
  • Przypomnienie nastolatkom, aby zastanowiły się, zanim opublikują post. Jeśli są zdenerwowani lub źli, muszą zatrzymać się i poczekać, zanim pojawią się w mediach społecznościowych.
  • Przypomnienie nastolatkom, jak szybko można rozpowszechniać obrazy i informacje online. Kiedy coś udostępniają, może to zobaczyć lub pobrać każdy.
  • Poproszenie nastolatka, aby podczas publikowania lub wysyłania wiadomości wyobraził sobie, jak by się czuł, gdyby ktoś tak o nich powiedział.

Należy pamiętać, że każdy przypadek cyberprzemocy może być inny, dlatego ważne jest, aby dostosować reakcję do konkretnej sytuacji. Głównym celem jest zapewnienie uczniowi pomocy, wsparcia i poczucia bezpieczeństwa w trudnych chwilach. 

Cyberprzemoc obejmuje wiele różnych form agresji i wykorzystywania technologii do celów szkodzenia innym. Istnieje wiele różnych rodzajów cybernękania, które zdarzają się w internecie wśród uczniów szkół podstawowych i średnich. 

Najczęstsze taktyki cyberprzemocy wśród nastolatków obejmują:

  • publikowanie w internecie komentarzy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy