Zazwyczaj zanim wejdziesz do sali, masz w głowie gotowy, szczegółowy plan działania. Wiesz, jaki materiał jest do przerobienia, co chcesz przekazać uczniom, co chcesz od nich usłyszeć, czego nowego chcesz ich nauczyć, co nowego wprowadzisz, co utrwalisz i w jaki sposób to osiągniesz. Każda lekcja to osiągnięcie konkretnego celu przez twoich uczniów, do którego musisz ich doprowadzić albo pokazać bezpieczną drogę, którą mają kroczyć samodzielnie, jedynie asekurowani przez ciebie. Pamiętaj, że każda lekcja może cię bardzo zaskoczyć. Kiedy potrzebujesz rozwiązań na „tu i teraz”, warto być przygotowanym, żeby móc zareagować, zaradzić i zapanować nad każdą sytuacją.
POLECAMY
Gdy zapala się czerwona lampka
Każdy nauczyciel musi nauczyć się przewidywać. Najlepiej dużo, szeroko i wręcz na wyrost. Umiejętność przewidywania oznacza, że zdajesz sobie sprawę z tego, że scenariusz podczas lekcji może potoczyć się zupełnie inaczej niż na początku zakładałeś. Połowa klasy jest nieprzygotowana, uczniowie nie mają podręczników i ćwiczeń, nie działa ksero, a ty zostajesz bez potrzebnych na zajęcia materiałów. Popsuł się sprzęt audio, brak rzutnika zwiastuje niemożność odtworzenia prezentacji. Uczniowie szybciej skończyli pisać test i nagle orientujesz się, że zostało jeszcze sporo czasu do końca lekcji, a ty nie masz pomysłu na te ostatnie 15 minut.
Bywają i takie lekcje, kiedy po prostu dzieciakom pracuje się ciężko. Lekcja jakby „nie idzie”. Zbyt łatwy lub zbyt trudny materiał nie ułatwia sprawy. Motywacja i koncentracja uczniów, ich zaangażowanie i zainteresowanie lekcją drastycznie spada. Czujesz podenerwowanie i frustrację, a przecież zależy ci, żeby każda lekcja była wartościowa. W ostatniej chwili dowiadujesz się, że wchodzisz na zastępstwo. Kiedy widzisz, że lekcja zaczyna „się sypać”, nie trzymaj się sztywno wcześniej wyznaczonego celu. Najprawdopodobniej i tak do niego nie dojdziecie. W takich sytuacjach naprawdę warto sięgnąć po „koła ratunkowe” i zaproponować uczniom inspirujące gry i zabawy językowe. Wyjście poza schematy potrafi zdziałać cuda, daje uczniom szansę na relaks i zmianę punktu widzenia, gwarantuje dobrą zabawę i zupełnie inne nastawienie do nauki. Jeśli ma być efektywnie i skutecznie, to na lekcji musi być FUN. To wcale nie znaczy, że tracicie czas!
Papier, markery i taśma samoprzylepna
Jestem fanką powiedzenia „keep things simple” w teorii i praktyce. Im prostsze narzędzia, tym bardziej pracuje wyobraźnia. Z mojego doświadczenia wynika, że nie musisz być zaopatrzony w walizkę przyborów i skomplikowanych gadżetów, żeby przeprowadzić ciekawą lekcję. Zazwyczaj papier, przybory do pisania, nożyczki i samoprzylepna szeroka taśma dają naprawdę wiele możliwości. Trzymaj je zawsze w klasie na wypadek potrzeby szybkiego reagowania.
Jakie „koła ratunkowe” zastosujesz?
Losowanie
Poproś, żeby każdy uczeń napisał na kartce jakieś słowo w języku angielskim lub całe zdanie. Następnie zaproś uczniów, aby zrobili z kartek kulki papierowe i rozsypali je na podłodze. Każdy uczeń losuje papierową kulkę. Możliwości jest wiele – odczytuje wyraz lub zdanie, pokazuje, dopowiada jeszcze trzy wyrazy z tej samej kategorii, buduje jeszcze trzy podobne zdania. Do zdania, które uczeń wylosował, układa pytanie. Do wylosowanego zdania układa zdanie przeczące.
Categories
Poproś, aby uczniowie podzielili się na mniejsze grupki. Każda grupa odpowiada innej kategorii: CLOTHES / VEGETABLES / FRUIT / SHAPES / ANIMALS / VEHICLES... W określonym przez ciebie czasie grupy muszą napisać na kartkach jak najwięcej wyrazów z danej kategorii. Następnie zbudujcie z tymi wyrazami zdania.
Word snake, czyli wyrazowy wąż
Każdy uczeń ma za zadanie stworzyć wyrazowego węża z dziesięciu wyrazów. Chodzi o wyraz pisany za wyrazem bez odstępu. Wyrazy są zazwyczaj oddzielone od siebie dwoma lub trzema niepotrzebnymi literami. Uczniowie wymieniają się swoimi karteczkami i szukają wyrazów.
Missing letters / Missing words
Uczniowie będą pracować w grupach. Każda grupa pisze na swojej kartce wyrazy lub zdania. W wyrazach ma brakować liter, a w zdaniach niektórych wyrazów. Grupy wymieniają się kartkami i w określonym czasie uzupełniają litery w wyrazach lub wyrazy w zdaniach. Poproś, by po skończonym ćwiczeniu uczniowie sprawdzili siebie nawzajem.
Emotions
Poproś uczniów, żeby dobrali się w pary. Każdy uczeń otrzymuje kilka karteczek, na których rysuje buźki przedstawiające różne emocje. Uczniowie w parach między sobą losują obrazki, nazywają emocje, pokazują je mimiką twarzy lub całym sobą. Dodatkowo każdy uczeń może powiedzieć, w jakich sytuacjach się tak czuje, jak widać na ikonce.
Jigsaw
Uczniowie uwielbiają układanki. Poproś, żeby każdy uczeń wymyślił pięć wyrazów i zapisał je na kartce drukowanymi literami. Następnie poproś, żeby każdy uczeń rozciął każdy swój wyraz na trzy części. Teraz wszystkie porozcinane części ułóżcie w jednym miejscu (będzie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!