Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

7 sierpnia 2019

NR 12 (Sierpień 2019)

Szybkie reagowanie – domena każdego nauczyciela

0 61

Zazwyczaj zanim wejdziesz do sali, masz w głowie gotowy, szczegółowy plan działania. Wiesz, jaki materiał jest do przerobienia, co chcesz przekazać uczniom, co chcesz od nich usłyszeć, czego nowego chcesz ich nauczyć, co nowego wprowadzisz, co utrwalisz i w jaki sposób to osiągniesz. Każda lekcja to osiągnięcie konkretnego celu przez twoich uczniów, do którego musisz ich doprowadzić albo pokazać bezpieczną drogę, którą mają kroczyć samodzielnie, jedynie asekurowani przez ciebie. Pamiętaj, że każda lekcja może cię bardzo zaskoczyć. Kiedy potrzebujesz rozwiązań na „tu i teraz”, warto być przygotowanym, żeby móc zareagować, zaradzić i zapanować nad każdą sytuacją.

Gdy zapala się czerwona lampka

Każdy nauczyciel musi nauczyć się przewidywać. Najlepiej dużo, szeroko i wręcz na wyrost. Umiejętność przewidywania oznacza, że zdajesz sobie sprawę z tego, że scenariusz podczas lekcji może potoczyć się zupełnie inaczej niż na początku zakładałeś. Połowa klasy jest nieprzygotowana, uczniowie nie mają podręczników i ćwiczeń, nie działa ksero, a ty zostajesz bez potrzebnych na zajęcia materiałów. Popsuł się sprzęt audio, brak rzutnika zwiastuje niemożność odtworzenia prezentacji. Uczniowie szybciej skończyli pisać test i nagle orientujesz się, że zostało jeszcze sporo czasu do końca lekcji, a ty nie masz pomysłu na te ostatnie 15 minut.

Bywają i takie lekcje, kiedy po prostu dzieciakom pracuje się ciężko. ­Lekcja jakby „nie idzie”. Zbyt łatwy lub zbyt trudny materiał nie ułatwia sprawy. Motywacja i koncentracja uczniów, ich zaangażowanie i zainteresowanie lekcją drastycznie spada. Czujesz podenerwowanie i frustrację, a przecież zależy ci, żeby każda lekcja była wartościowa. W ostatniej chwili dowiadujesz się, że wchodzisz na zastępstwo. Kiedy widzisz, że lekcja zaczyna „się sypać”, nie trzymaj się sztywno wcześniej wyznaczonego celu. Najprawdopodobniej i tak do niego nie dojdziecie. W takich sytuacjach naprawdę warto sięgnąć po „koła ratunkowe” i zaproponować uczniom inspirujące gry i zabawy językowe. Wyjście poza schematy potrafi zdziałać cuda, daje uczniom szansę na relaks i zmianę punktu widzenia, gwarantuje dobrą zabawę i zupełnie inne nastawienie do nauki. Jeśli ma być efektywnie i skutecznie, to na lekcji musi być FUN. To wcale nie znaczy, że tracicie czas!

Papier, markery i taśma samoprzylepna

Jestem fanką powiedzenia „keep things simple” w teorii i praktyce. Im prostsze narzędzia, tym bardziej pracuje wyobraźnia. Z mojego doświadczenia wynika, że nie musisz być zaopatrzony w walizkę przyborów i skomplikowanych gadżetów, żeby przeprowadzić ciekawą lekcję. Zazwyczaj papier, przybory do pisania, nożyczki i samoprzylepna szeroka taśma dają naprawdę wiele możliwości. Trzymaj je zawsze w klasie na wypadek potrzeby szybkiego reagowania.

Jakie „koła ratunkowe” zastosujesz?

Losowanie 
Poproś, żeby każdy uczeń napisał na kartce jakieś słowo w języku angielskim lub całe zdanie. Następnie zaproś uczniów, aby zrobili z kartek kulki papierowe i rozsypali je na podłodze. Każdy uczeń losuje papierową kulkę. Możliwości jest wiele – odczytuje wyraz lub zdanie, pokazuje, dopowiada jeszcze trzy wyrazy z tej samej kategorii, buduje jeszcze trzy podobne zdania. Do zdania, które uczeń wylosował, układa pytanie. Do wylosowanego zdania układa zdanie przeczące. 

Categories
Poproś, aby uczniowie podzielili się na mniejsze grupki. Każda grupa odpowiada innej kategorii: CLOTHES / VEGETABLES / FRUIT / SHAPES / ANIMALS / VEHICLES... W określonym przez ciebie czasie grupy muszą napisać na kartkach jak najwięcej wyrazów z danej kategorii. Następnie zbudujcie z tymi wyrazami zdania. 

Word snake, czyli wyrazowy wąż
Każdy uczeń ma za zadanie stworzyć wyrazowego węża z dziesięciu wyrazów. Chodzi o wyraz pisany za wyrazem bez odstępu. Wyrazy są zazwyczaj oddzielone od siebie dwoma lub trzema niepotrzebnymi literami. Uczniowie wymieniają się swoimi karteczkami i szukają wyrazów. 

Missing letters / Missing words 
Uczniowie będą pracować w grupach. Każda grupa pisze na swojej kartce wyrazy lub zdania. W wyrazach ma brakować liter, a w zdaniach niektórych wyrazów. Grupy wymieniają się kartkami i w określonym czasie uzupełniają litery w wyrazach lub wyrazy w zdaniach. Poproś, by po skończonym ćwiczeniu uczniowie sprawdzili siebie nawzajem.

Emotions
Poproś uczniów, żeby dobrali się w pary. Każdy uczeń otrzymuje kilka karteczek, na których rysuje buźki przedstawiające różne emocje. Uczniowie w parach między sobą losują obrazki, nazywają emocje, pokazują je mimiką twarzy lub całym sobą. Dodatkowo każdy uczeń może powiedzieć, w jakich sytuacjach się tak czuje, jak widać na ikonce.

Jigsaw
Uczniowie uwielbiają układanki. Poproś, żeby każdy uczeń wymyślił pięć wyrazów i zapisał je na kartce drukowanymi literami. Następnie poproś, żeby każdy uczeń rozciął każdy swój wyraz na trzy części. Teraz wszystkie porozcinane części ułóżcie w jednym miejscu (będzie tego sporo). Zadaniem uczniów jest poprawne dopasowanie do siebie wszystkich pomieszanych części w taki sposób, aby powstały z nich wyrazy.

Strange story
Potrzebujecie kartkę i marker. Każdy uczeń ma za zadanie narysować coś, co przyjdzie mu do głowy. Zbierz od dzieci obrazki. Poproś klasę, aby ustawiła się w ogromne koło. Wylosuj jakiś obrazek. Po kolei każdy uczeń mówi zdanie dotyczące obrazka. Zdanie musi nawiązywać do tego, co powiedziała poprzednia osoba. W taki sposób powstanie historia. Spróbujcie ją zapisać. Przekonacie się, czy zapamiętaliście całą.

What’s missing game 
Gra znana i bardzo lubiana. Niezawodna w ćwiczeniu pamięci. Poproś uczniów, aby każdy z nich napisał na kartce A4 jeden wyraz. Wybierz 15 wyrazów. Kartki z wyrazami połóż na podłodze albo przywieś magnezami do tablicy. Wszyscy chórem powtarzajcie wyrazy napisane na kartkach. Po każdej kolejnej rundzie zabieraj jedną kartkę, aż znikną wszystkie. Sprawdźcie, czy dobrze pamiętacie wszystkie wyrazy!

Walking around
Uczniowie piszą wyrazy lub zdania na kartkach, które rozkładają na podłodze w całej klasie. Poproś, aby uczniowie chodzili swobodnie między kartkami. W pewnym momencie wypowiadasz głośno wyraz lub zdanie. Wszyscy uczniowie muszą jak najszybciej stanąć obok wypowiedzianego przez ciebie wyrazu lub zdania.

What is not there 
Podziel klasę na kilka mniejszych grup. Zadaniem każdej będzie zrobienie prostego rysunku. Grupy wymieniają się rysunkami, a poszczególne zespoły muszą wymyślić, czego na rysunku brakuje. Tu wszystko zależy od wyobraźni uczniów. Poproś każdą grupę, by opowiedziała o swoim rysunku.

Actions
Każdy uczeń na kartce zapisuje wymyślony przez siebie czasownik. Uczniowie będą losować kartki i pokazywać czynność w taki sposób, aby reszta klasy odgadła czasownik. Następnie każdy uczeń układa trzy zdania z czasownikiem, który wylosował.

„Państwa-miasta”, czyli COUNTRY / ANIMAL / PLANT / FRUIT... 
Gra w „państwa-miasta” jest bardzo popularną angielską grą językową. Jeśli klasa jest zbyt liczna, możecie gra...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy