Dział: Five o'clock

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Little Miss Methodologist – o pracy metodyczki słów kilka

Opowiem Wam dziś o pracy metodyka – o tym, jak w tej roli się znalazłam i odnalazłam. Zaznaczę na wstępie, że od kilku lat taki właśnie miałam cel: zostać metodyczką, ale droga do tego celu wcale nie była prosta, a raczej kręta i wyboista. Little Miss Methodologist, bo tak bym siebie określiła, podążając za uwielbianą przeze mnie serią książek dla dzieci Mr Men and Little Miss, to funkcja, którą obecnie pełnię w warszawskiej szkole językowej.

Czytaj więcej

Safety first!

When summer holiday comes, all parents think about how their children should spend it in an enjoyable and safe way. What is more, teachers are obliged to conduct an educational lesson on safety during vacations.

Czytaj więcej

Sprawdzone sposoby na przeprowadzenie lekcji angielskiego w zastępstwie za nauczyciela każdego przedmiotu

Zdarza się to każdego roku, co miesiąc, a w najgorszym przypadku co tydzień albo codziennie – zastępstwo. Znienacka. Czterdzieści pięć minut zapełniania czasu grupie osób, która najprawdopodobniej nie dość, że nie jest przygotowana na zajęcia angielskiego, bo danego dnia nie ma go w planie i nikt nie wziął książek, to jeszcze nie może się skupić z powodu radości z odwołanych zajęć. Co robić? Sięgnąć do podręcznej apteczki zastępstw z „Horyzontów Anglistyki” i wprowadzić nieco angielskiego na inne lekcje.

Czytaj więcej

Platformy edukacyjne i fora, które zachęcą twojego ucznia do współpracy z uczniami z całego świata

Współczesne nauczanie języka angielskiego już od dobrych kilku lat nie poprzestaje jedynie na podręczniku, zeszycie ćwiczeń i płycie CD i DVD dołączonej do zestawu nauczycielskiego. Nowocześni nauczyciele języka nowożytnego korzystają coraz częściej z platform edukacyjnych, forów, dzięki którym zachęcają uczniów i uczennice do współpracy z ich rówieśnikami z całego świata, dają możliwość współpracy z native speakerami i pracy z autentycznymi materiałami przygotowanymi często dla osób, dla których język angielski jest pierwszym. 

Czytaj więcej

Wychowawca – nauczyciel pierwszego kontaktu

Szkoła – prócz swojej funkcji edukacyjnej, która jest jej głównym zadaniem – realizuje też funkcję wychowawczą. Zadanie to jest w głównej mierze powierzane nauczycielom pełniącym funkcję wychowawców klas. Każdy oddział w szkole (zarówno podstawowej, jak i ponadpodstawowej) ma przydzielonego nauczyciela będącego opiekunem i przewodnikiem grupy uczniów. Wydawać by się mogło, że są to czynności proste i przyjemne, jednak wielość zadań, jakie ma do spełnienia wychowawca, sprawia, że nie każdy jest w stanie wywiązać się z powierzonych mu obowiązków, czerpiąc jednocześnie z tego satysfakcję.

Czytaj więcej

Culture Vulture. Jedziemy na musical

CULTURE VULTURE (czyli: Pies na kulturę) to tytuł serii artykułów, mających na celu przybliżenie uczniom elementów kultury angielskojęzycznej. Do tej pory w Horyzontach Anglistyki ukazały się dwa artykuły: „CV Idziemy do teatru” oraz „CV Wycieczka do muzeum”. W dzisiejszym artykule mowa o naszych wyprawach do teatrów muzycznych poza Krakowem, ale to przecież nie oznacza, że nie możemy obejrzeć musicalu wspólnie z uczniami w wersji filmowej. Chodzi po prostu o zaznajomienie nastolatków z tym gatunkiem, a także o pokazanie im, że może to być ciekawa przygoda dla wszystkich, nie tylko jego zdeklarowanych miłośników. A przy okazji my, angliści, możemy przemycić wiele dodatkowych informacji o języku, a także poćwiczyć mówienie i pisanie, gdyż nasi uczniowie będą się chcieli swoimi opiniami podzielić.

Czytaj więcej

ON i ONA w STEREO integrated skills lessons on stereotypes

Jako nauczycielka języka angielskiego w liceum ogólnokształcącym wielokrotnie się przekonałam, że nastolatki chętnie i dużo mówią wtedy, kiedy się z czymś nie zgadzają. Kiedy zaskoczy się ich jakimś stwierdzeniem, którego nie podzielają. Zupełnie się wtedy nie zastanawiają, czy i kiedy warto ewentualnie zabrać głos, tylko od razu chcą zaprezentować swoje odrębne zdanie. 

Czytaj więcej

Once upon a picture, jak „rozgadać” uczniów za pomocą niezwykłych obrazów

A picture speaks a thousand words – i dlatego praca z obrazkami/zdjęciami to jeden z moich ulubionych sposobów na angażowanie uczniów i ćwiczenie komunikacji, a co za tym idzie: słownictwa, konstrukcji gramatycznych, środków językowych. Ta niezwykle praktyczna aktywność to kopalnia pomysłów na rozgrzewki językowe, „wypełniacze” lub podsumowanie lekcji. Jest to również umiejętność sprawdzana na wielu egzaminach językowych, z maturą na czele. Ponadto, opis zdjęcia to doskonała aktywność kładąca nacisk na umiejętność krytycznego myślenia, tworzenia skojarzeń i wyciągania wniosków – a te zazwyczaj przysparzają uczniom najwięcej problemów.

Czytaj więcej

Miękkie lądowanie w nowym roku szkolnym

Ubiegły rok szkolny był dla nas wyjątkowo mało łaskawy. Uczyliśmy przez internet i ciężko było dopasować metody stacjonarne do tych zdalnych. Jednakże jest jedna metoda, która działa zawsze i wszędzie – zdalnie, stacjonarnie i na każdego ucznia. To uczenie poprzez materiały wizualne. 

Czytaj więcej

Poznajmy się na nowo, czyli jak nadrobić rok i dowiedzieć się, kto jest kim

Jeszcze przed końcem minionego roku szkolnego miałem okazję natknąć się na kilka grup dzieci dobrze bawiących się razem ze swoimi nauczycielami. Byli to uczniowie szkół podstawowych oraz licealiści – przemierzali miasto w ramach gry terenowej. Było widać, że tak właśnie chcieli spędzić ostatnie dni szkoły. Zachowywali się przy tym tak, jakby widzieli się po raz pierwszy. I pewnie tak właśnie było – zobaczyli się bez cyfrowego medium pierwszy raz od kilku, być może nawet kilkunastu miesięcy. Już niebawem, jeśli tylko sytuacja pandemiczna na to pozwoli, my też zaczniemy poznawać się na nowo. Odkrywać, kto jest kim po pandemicznej i wakacyjnej przerwie. Jak nadrobić rok i dowiedzieć się, kto kim jest? 

Czytaj więcej

Nareszcie chwila wolnego, czyli żywot belfra na leżaku

Czy zauważyliście, że przypadkowe, przytoczone powyżej aktywności skupiają się na czymś z zewnątrz, a nie na nas bezpośrednio? Dlatego dzisiaj przewrotnie chciałam zapytać: czy Ty – nauczycielu – umiesz o siebie zadbać? Czy potrafisz być dla siebie dobry? Czy celebrujesz wolne chwile z naciskiem na „ja”? Czy potrafisz choć przez moment – przez dzień, albo tydzień – być totalnym (pozytywnym) egoistą?

Czytaj więcej