Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

19 lutego 2020

NR 15 (Luty 2020)

Czy boisz się ciemności? Czyli lekcja po ciemku

39

Pamiętacie tę atmosferę grozy i niepewności? Skrzypnięcie drzwi od strychu, kołysząca się łódka i huśtawka, i ta samozapalająca się zapałka odsłaniająca tytuł jednego z najmroczniejszych seriali telewizji: Czy boisz się ciemności? Może warto zaskoczyć uczniów nietypową lekcją, którą z pewnością zapamiętają na długo?

Ciemność towarzyszy nam na zajęciach już od kilku miesięcy. Późne godziny są przepełnione zmęczeniem uczniów, którzy podobnie jak my − rzadko mają obecnie okazję spojrzeć na światło słoneczne. Przydałoby się okiełznać ciemność i wykorzystać jej mocne strony na zajęciach języka angielskiego. 

Znajdź mnie, jeśli potrafisz

Jednym z zadań, które możemy zrealizować małym kosztem jest klasyczne poszukiwanie ukrytych wiadomości. Przed zajęciami na kartkach umieszczamy instrukcje dla uczniów do wykonania. Kartki chowamy w upatrzonych przez siebie miejscach (mogą się na nich znajdować oczywiście kody QR prowadzące do filmów z zagadkami czy gier, które trzeba przejść, by otrzymać kolejną wskazówkę). Po wejściu uczniów do klasy, gasimy światła i pozwalamy tylko jednej osobie na włączenie latarki w telefonie. Ta osoba będzie pierwszym poszukiwaczem ukrytej wskazówki. Czy będziemy zmieniać osoby szukające wskazówek, czy podzielimy klasę na drużyny − wszystko zależy od nas, mistrzów gry. Dla zintensyfikowania doznań polecam sprezentować telefon z funkcją latarki, który ma kilkanaście procent baterii. Co się stanie, kiedy całe światło zgaśnie…?

Did you hear that?

Od dawna wiadomo, że w ciemności, gdy jesteśmy pozbawieni pełnej funkcjonalności zmysłu wzroku, wyostrzają się nam wszystkie pozostałe zmysły. Doskonała szansa na przećwiczenie listeningu. Możemy to zrobić przynajmniej na trzy sposoby. 

  • Grając w chinese whispers (albo głuchy telefon, jak kto woli), modyfikując jednocześnie poziom trudności poprzez puszczenie w obieg nie tyle słowa czy związku frazeologicznego, a raczej całego zdania. Poziom słyszalnej ciszy przy tym zadaniu za każdym razem przerasta znacząco moje oczekiwania. Dla wzniecenia jeszcze większych emocji można od czasu do czasu stuknąć butem o biurko, przypadkiem upuścić długopis czy odtworzyć niepokojący szum z YouTube’owej playlisty dźwięków dziwnych.
     
  • Robiąc klasyczny listening. W zupełnej ciemności uczniowie powinni znacznie lepiej odebrać i zapamiętać konkretne informacje, o które ich poprosimy. Ideą nie jest zapisanie usłyszanych informacji ani rozwiązanie zadania testowego, ale nauczenie się skupiania pełnej uwagi i przekierowywania koncentracji na to, co najważniejsze w danym momencie. Tego typu umiejętność z pewnością przyda się w kolejnych latach nauki.
     
  • Grając w wężowy labirynt. Jednemu z uczniów zawiązujemy oczy i stawiamy na początku toru przeszkód, który będą stanowić pozostali uczniowie − węże, którym z kolei rozdajemy pudełka zapałek symbolizujące grzechotkę umieszczoną na końcu ogona grzechotnika. Zadaniem ucznia z zawiązanymi oczyma jest przejść labirynt w taki sposób, by nie dotknąć żadnego z pozostałych uczniów. Uczniowie węże mogą ostrzegać przechodzącego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy