Dostosowania edukacyjne w opiniach i orzeczeniach wskazówką do pracy na lekcji języka obcego

Praca z uczniem ze SPE

Termin „uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” po raz pierwszy został użyty około pół wieku temu i przez lata sytuacja szkolna takich uczniów systematycznie ulegała zmianom. Dziś w literaturze przedmiotu istnieje kilka podziałów dzieci z różnymi niepełnosprawnościami i deficytami rozwojowymi.

Najbardziej przejrzysty wydaje się podział na trzy grupy:

  1. grupę stanowią uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na: 
  • niepełnosprawność ruchową, 
  • niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, 
  • afazję, spektrum autyzmu, w tym zespół Aspergera, 
  • niedowidzenie, niedosłyszenie, 
  • zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niepełnosprawności sprzężone;
  1. grupa to uczniowie posiadający opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej:
  • uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), 
  • uczniowie chorzy przewlekle, 
  • dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju (od urodzenia do siódmego roku życia, u których wykryto sygnały nieprawidłowego funkcjonowania);
  1. grupę stanowią uczniowie rozpoznani jako potrzebujący wsparcia psychologiczno-pedagogicznego: 
  • uczniowie uzdolnieni,
  • uczniowie czekający na diagnozę poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • uczniowie powracający z zagranicy, 
  • uczniowie z innych obszarów kulturowych.


Każdego roku w szkołach ogólnodostępnych przybywa uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak podawał wiceminister rodziny i polityki społecznej, w szkołach jest ponad 280 tysięcy takich dzieci. Oznacza to, że nie ma już klas bez uczniów z opiniami i orzeczeniami. Spośród uczniów posiadających orzeczenia, aż 70% uczęszcza do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Czas klas jednorodnych bezpowrotnie minął. Z wyzwaniem nauczania zróżnicowanego mierzą się wszyscy nauczyciele, jak bowiem widać, specjalne potrzeby edukacyjne to bardzo duży obszar, zakres od niezwykle uzdolnionych do nisko funkcjonujących.

POLECAMY

Edukacja włączająca

Edukacja włączająca, czyli edukacja dzieci ze specjalnymi potrzebami w systemie powszechnego kształcenia, podkreśla, że każde dziecko jest ważne i ma prawo do nauki w szkole równych szans, w której tak samo ważne są potrzeby wszystkich uczniów. Znajduje to odzwierciedlenie w dokumentach resortu edukacji, w których czytamy: „Dobra edukacja – to edukacja włączająca, zapewniająca pełne uczestnictwo wszystkim uczniom niezależnie od płci, statusu społecznego i ekonomicznego, rasy, miejsca zamieszkania, niepełnosprawności, wieku czy wyznania”.
W klasie zróżnicowanej, chcąc dać równe szanse wszystkim, nauczyciel musi wprowadzać zasady edukacji włączającej, tworząc przestrzeń, która zapewni uczestnictwo każdego ucznia w szeroko rozumianym procesie uczenia się. Chodzi zarówno o zdobywanie nowych informacji i umiejętności, jak i o rozwijanie kompetencji kluczowych, w tym kompetencji emocjonalno-społecznych. Są to szczytne idee, ale wyzwanie dla nauczyciela do łatwych nie należy. Jeśli nauczyciel nie potrafi uczyć grupy zróżnicowanej w szkole ogólnodostępnej, to wszystkie założenia i dobre intencje edukacji włączającej mogą okazać się bezwartościowe.
Przyszedł czas, kiedy nauczyciel przedmiotu nie jest już jedynie ekspertem wiedzy merytorycznej, a obecna szkoła nie jest już szkołą z lat młodości naszych rodziców. Świat się zmienia, zmieniają się nauczyciele i uczniowie, sposób wychowania i kształcenia. Większą wagę przykładamy do indywidualnych potrzeb, bo jesteśmy świadomi, że nie ma edukacji – szczególnie edukacji włączającej – bez indywidualizacji. Żeby dać uczniowi równe szanse, musimy niejednokrotnie zejść do poziomu umiejętności tego właśnie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dać mu wiarę w siebie, że on też umie, potrafi i może. Nadeszła pora, aby odejść od dawnej konwencji szkolnej na rzecz innowacyjnych form nauczania, szczególnie w klasach, w których uczą się uczniowie z opiniami i orzeczeniami. 
 

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje OPINIE w sprawach: Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje ORZECZENIA w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia do szkoły lub odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego
  • dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychologicznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. 
  • zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub z dysleksją głęboką z nauki drugiego języka
  • udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauczania
  • przystąpienie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do egzaminu końcowego (maturalnego, zawodowego) w warunkach i formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
  • potrzeby kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi 
  • potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub innych zajęć specjalistycznych (np. socjoterapia)
  • potrzeby indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia chodzenie do szkoły


Opinie i orzeczenia różnią się również zawartością informacji oraz zasięgiem administracyjnym. Jedyną wspólną cechą obu tych dokumentów jest fakt, że wydawane są na podstawie wniosku złożonego przez rodziców, prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia. Różnice te można przedstawić w następujący sposób:
 

OPINIA ORZECZENIE
  1. przygotowuje ją zespół specjalistów (pedagog i psycholog) lub jeden specjalista
  2. opinia nie ma ograniczeń czasowych, tzw. terminu ważności – wynika z bieżących potrzeb ucznia, a nie z daty jej wystawienia
  3. ma wartość opiniotwórczą 
  4. zawiera ogólną diagnozę, jak i zalecenia do pracy
  5. nie ma charakteru administracyjnego, nie jest zaświadczeniem uprawniającym do ulg 
  6. opinię można wystawić po klasie trzeciej, ale nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej
  1.  przygotowywane jest przez zespół orzekający 
    (przewodniczący, psycholog, pedagog, lekarz, inni specjaliści, jeśli ich udział jest konieczny), rodzice mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach zespołu
  2. orzeczenie wydawane jest na czas określony, 
    np. na okres etapu przedszkolnego, roku szkolnego lub etapu edukacyjnego
  3. ma wartość obligatoryjną: obliguje do szczególnej organizacji kształcenia 
  4. zawiera szczegółową diagnozę lekarską, psychologiczną, pedagogiczną, zalecenia i wskazówki do pracy
  5. ma charakter administracyjny, np. wskazuje konieczność przydzielenia nauczyciela wspomagającego
  6. może być wystawione wcześniej, nawet w okresie przedszkolnym
  7. na mocy orzeczenia dziecko otrzymuje bezpłatną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia 
    rewalidacyjne, a czasem nawet sprzęt do nauki


Żeby ułatwić pracę nauczycielom, zespół specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, opisując dysfunkcje i specjalne potrzeby, wydaje opinie i orzeczenia wraz z sugerowanymi dostosowaniami procesu edukacji.
Te dwa dokumenty są bardzo często uważane za synonimiczne. Nie ma nic bardziej mylnego. Wydawane są one w różnych sprawach.
Czytając dokumenty przygotowane przez specjalistów, którzy badali dziecko, musimy zwrócić szczególną uwagę na zapisane tam dostosowania. Celem dostosowania wymagań jest wyrównanie szans edukacyjnych, zaś samo dostosowanie polega na takiej modyfikacji procesu nauczania, która umożliwi uczniom sprostanie wymaganiom edukacyjnym. Coraz częściej w opiniach i orzeczeniach możemy się spotkać z dostosowaniami ogólnymi i szczegółowymi dotyczącymi nauczania różnych przedmiotów. 

Dostosowania ogólne dotyczą kilku obszarów:

  1. Dostosowanie przestrzeni szkolnej i klasowej, np.:
  • posadzenia dziecka blisko nauczyciela, 
  • likwidacji barier architektonicznych, 
  • likwidacji zbyt wielu bodźców rozpraszających, 
  • zapewnienia pomieszczenia przeznaczonego do wyciszenia się dla dzieci nadpobudliwych, 
  • stworzenie pomieszczenia do pracy własnej dziecka uzdolnionego.


    W tym obszarze dostosowania mieści się także zachowanie nauczyciela prowadzącego: poruszanie się po klasie, sposób i tempo mówienia, dobór odpowiedniego słownictwa, krótki, jednoznaczny przekaz informacji wyrażający maksimum treści przy użyciu minimum słów. 
  1. Dostosowanie metod i form pracy, np.:
  • stosowanie metody nauczania polisensorycznego, 
  • inicjowanie aktywnych metod poznawania treści i ćwiczenia umiejętności, 
  • stosowanie wizualizacji i mnemotechnik,
  • zamianę prac pisemnych na odpowiedź ustną, 
  • dostosowanie czcionki i układu kart pracy i testów do dysfunkcji ucznia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy