Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

„Never trust anyone who has not brought a book with them”
O promowaniu czytelnictwa i nauce angielskiego

0 685

Dane statystyczne dotyczące czytelnictwa wśród młodych Polaków podaję tylko dla porządku: 45% osób w wieku 15–24 lat nie przeczytało w 2018 r. żadnej książki; coraz mniej deklaruje również, że w ogóle lubi czytać*.

(*Dane z raportu Biblioteki Narodowej 2019.)

Nie od dziś zauważamy ten problem, a my, nauczyciele i wykładowcy, lubimy narzekać na nieoczytanie naszych studentów i ich brak zainteresowania regularną lekturą dla przyjemności. Zamiast jednak utyskiwać na ten stan rzeczy, warto zastanowić się nad aktywnościami, które pomogą złapać uczniom książkowego bakcyla, a przy okazji wzmocnią ich kompetencje językowe. 
Nie trzeba wszak przekonywać doświadczonego nauczyciela, że czytanie w języku obcym wzbogaca leksykon, utrwala struktury gramatyczne, zanurza czytającego w kulturze danego obszaru językowego, pomaga formułować poprawne i erudycyjne wypowiedzi oraz sprawia, że jego język staje się mniej podręcznikowy, a bardziej naturalny. Nie od razu zobaczymy studentów połykających karty Moby Dicka na korytarzu między zajęciami, ale kilka pomysłów możemy zastosować, planując nasze sylabusy lekcji angielskiego dla zaawansowanych uczniów. Poniżej trzy sprawdzone projekty czytelnicze i praktyczne wskazówki, jak sprawnie wdrożyć je do listy naszych aktywności.

POLECAMY

One poem a day… keeps us all sane

Na początek wytaczam potężne działo: czytajmy poezję. Zdarzało mi się spotykać studentów pierwszego roku filologii angielskiej, którzy z rozbrajającą szczerością ­wyznawali, że nigdy nie przeczytali wiersza ze zrozumieniem, nie mówiąc już o sięganiu po tomy poezji w czasie wolnym, a nie wyłącznie na lekcji polskiego. Zamiast zadręczać studentów nieśmiertelnym (niestety) pytaniem, od którego cierpną uszy, czyli: „Co autor miał na myśli?”, zrealizujmy projekt, w którym, po pierwsze, sami wybiorą, jakie wiersze chcą czytać, a po drugie – będą mogli je analizować i interpretować na własnych zasadach. Zaproponujmy klasie lub grupie tydzień (lub – dla wytrwałych – miesiąc) poezji, na przykład ame­rykańskiej. Poprośmy stu­­­­­­dentów o znalezienie in­­teresujących wierszy po angielsku, może poproszenie innych nauczycieli o polecenie ich ulubionych tekstów. Każdy z tych wierszy wydrukujmy na dużej planszy i zaprezentujmy w widocznym miejscu na korytarzu. Niech codziennie pojawia się tam inny wiersz, a w jego pobliżu miejsce dzielenia się myślami na jego temat. Może dodatkowy flipchart, na którym będzie można zapisać krótki komentarz czy refleksję? Jeśli jest taka możliwość, skorzystajcie z rzutnika i wyświetlajcie wiersze w ogromnym rozmiarze na korytarzowej ścianie....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy