Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

„Never trust anyone who has not brought a book with them”
O promowaniu czytelnictwa i nauce angielskiego

0 11

Dane statystyczne dotyczące czytelnictwa wśród młodych Polaków podaję tylko dla porządku: 45% osób w wieku 15–24 lat nie przeczytało w 2018 r. żadnej książki; coraz mniej deklaruje również, że w ogóle lubi czytać*.

(*Dane z raportu Biblioteki Narodowej 2019.)

Nie od dziś zauważamy ten problem, a my, nauczyciele i wykładowcy, lubimy narzekać na nieoczytanie naszych studentów i ich brak zainteresowania regularną lekturą dla przyjemności. Zamiast jednak utyskiwać na ten stan rzeczy, warto zastanowić się nad aktywnościami, które pomogą złapać uczniom książkowego bakcyla, a przy okazji wzmocnią ich kompetencje językowe. 
Nie trzeba wszak przekonywać doświadczonego nauczyciela, że czytanie w języku obcym wzbogaca leksykon, utrwala struktury gramatyczne, zanurza czytającego w kulturze danego obszaru językowego, pomaga formułować poprawne i erudycyjne wypowiedzi oraz sprawia, że jego język staje się mniej podręcznikowy, a bardziej naturalny. Nie od razu zobaczymy studentów połykających karty Moby Dicka na korytarzu między zajęciami, ale kilka pomysłów możemy zastosować, planując nasze sylabusy lekcji angielskiego dla zaawansowanych uczniów. Poniżej trzy sprawdzone projekty czytelnicze i praktyczne wskazówki, jak sprawnie wdrożyć je do listy naszych aktywności.

One poem a day… keeps us all sane

Na początek wytaczam potężne działo: czytajmy poezję. Zdarzało mi się spotykać studentów pierwszego roku filologii angielskiej, którzy z rozbrajającą szczerością ­wyznawali, że nigdy nie przeczytali wiersza ze zrozumieniem, nie mówiąc już o sięganiu po tomy poezji w czasie wolnym, a nie wyłącznie na lekcji polskiego. Zamiast zadręczać studentów nieśmiertelnym (niestety) pytaniem, od którego cierpną uszy, czyli: „Co autor miał na myśli?”, zrealizujmy projekt, w którym, po pierwsze, sami wybiorą, jakie wiersze chcą czytać, a po drugie – będą mogli je analizować i interpretować na własnych zasadach. Zaproponujmy klasie lub grupie tydzień (lub – dla wytrwałych – miesiąc) poezji, na przykład ame­rykańskiej. Poprośmy stu­­­­­­dentów o znalezienie in­­teresujących wierszy po angielsku, może poproszenie innych nauczycieli o polecenie ich ulubionych tekstów. Każdy z tych wierszy wydrukujmy na dużej planszy i zaprezentujmy w widocznym miejscu na korytarzu. Niech codziennie pojawia się tam inny wiersz, a w jego pobliżu miejsce dzielenia się myślami na jego temat. Może dodatkowy flipchart, na którym będzie można zapisać krótki komentarz czy refleksję? Jeśli jest taka możliwość, skorzystajcie z rzutnika i wyświetlajcie wiersze w ogromnym rozmiarze na korytarzowej ścianie. Zarówno studenci, jak i nauczyciele, na pewno nie przejdą obok nich obojętnie. Możemy podzielić studentów na grupy odpowiedzialne na poszczególne etapy projektu, np. za przygotowanie plansz z wierszami, inni za promocję tygodnia poezji w mediach społecznościowych. Warto ustalić hashtag, którym studenci będą oznaczali posty dotyczące projektu, np. zdjęcia, swoje refleksje na temat wiersza czy dodatkowe informacje o jego autorze.

Audiobook challenge

Wydawać by się mogło, że audiobooki na dobre zadomowiły się w naszej czytelniczej rutynie, a młodzi, zainteresowani nowinkami i technologią, będą czerpać garściami z możliwości, jakie dają książki w wygodnych plikach mp3, czytelnicze aplikacje i podcasty. A jednak, gdy pytam moich studentów, czy kiedykolwiek korzystają z tych form, ledwie kilka nieśmiałych rąk pojawia się w górze. Projektem, który pozwala studentom przekonać się do słuchania książek i który bardzo dobrze sprawdza się na lekcjach angielskiego, jest audiobook c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy