Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

19 sierpnia 2021

NR 24 (Sierpień 2021)

Poznajmy się na nowo, czyli jak nadrobić rok i dowiedzieć się, kto jest kim

14

Jeszcze przed końcem minionego roku szkolnego miałem okazję natknąć się na kilka grup dzieci dobrze bawiących się razem ze swoimi nauczycielami. Byli to uczniowie szkół podstawowych oraz licealiści – przemierzali miasto w ramach gry terenowej. Było widać, że tak właśnie chcieli spędzić ostatnie dni szkoły. Zachowywali się przy tym tak, jakby widzieli się po raz pierwszy. I pewnie tak właśnie było – zobaczyli się bez cyfrowego medium pierwszy raz od kilku, być może nawet kilkunastu miesięcy. Już niebawem, jeśli tylko sytuacja pandemiczna na to pozwoli, my też zaczniemy poznawać się na nowo. Odkrywać, kto jest kim po pandemicznej i wakacyjnej przerwie. Jak nadrobić rok i dowiedzieć się, kto kim jest? 

O ile tylko będzie do tego okazja, powinniśmy udać się z uczonymi przez nas klasami poza szkolne mury – chociażby na boisko. Otwarta przestrzeń, nieograniczona ścianami, sprawi, że uczniowie poczują większą swobodę, która docelowo powinna przełożyć się na większą otwartość. Czas, który spędzimy razem, przeznaczmy nie na opanowywanie kolejnych zagadnień leksykalno-gramatycznych (chociaż przemycenie małej powtórki zawsze jest wskazane), a na rozmowę i poznawanie się na nowo. Usiądźmy tak, żebyśmy mogli się widzieć i słyszeć, i tak by nikt nie czuł się wykluczony, pominięty czy zapomniany. Jeśli wyjście na zewnątrz nie jest możliwe – zostańmy w klasie, ale włączmy w tle muzykę i postarajmy się stworzyć atmosferę możliwie daleką od szkolnej codzienności. A oto moje propozycje na popandemiczno-powakacyjnego bruderszafta.

POLECAMY

How do you? 
Zabawa przeznaczona zarówno dla dzieci, jak i młodzieży; daje szansę na powtórkę czasu Present Simple. W tej grze wybrana osoba, bądź ochotnik, otrzymuje od nauczyciela w tajemnicy przed uczestnikami gry (najlepiej sprawdzi się przekazanie zwykłej kartki papieru) czynność domową, którą musi zaprezentować na migi w taki sposób, w jaki zazwyczaj sam ją wykonuje i jednocześnie, by pozostałym uczniom udało się odgadnąć, co to jest. Klasę możemy też podzielić na grupy i zrobić z tego minizawody. Żeby odgadnąć, trzeba najpierw wypowiedzieć formułę: This is how you… i dodać do niej czynność: brush your teeth, start your day etc. Po odgadnięciu prosimy wszystkich, by porozmawiali ze sobą na dany temat i spróbowali znaleźć coś, co mają wspólnego ze sobą nawzajem.

Two truths and a lie 
Zabawa przeznaczona dla dzieci i młodzieży, daje szansę powtórzenia dowolnych konstrukcji. Można także zawęzić zakres słownictwa, a moim zdaniem świetnie sprawdzi się w Past Simple i Continuous do opowiedzenia o minionych wakacjach. 
Zadaniem naszych uczniów jest zapisanie, a następnie powiedzenie trzech zdań o sobie, z czego jedno z nich powinno być totalnym kłamstwem. Zadaniem wszystkich słuchających jest odgadnięcie, które ze zdań było fałszywe. W celu lepszego poznania się najlepiej opowiadać o rodzinie, własnym domu czy zainteresowaniach. Dyskusję można poprowadzić dalej na kolejnych zajęciach – zabawa jest też idealnym wprowadzeniem do dowolnego unitu.

Find someone who? 
Jeszcze jeden klasyk, który, jeśli zechcemy, pozwoli nie tylko lepiej się poznać, pomoże nam zorientować się w opanowaniu przez klasę rozmaitych konstrukcji, np. tych zrealizowanych w ubiegłym roku. Dla naszych uczniów przygotowujemy kartę pracy – przy braku inwencji możemy skorzystać z gotowych list znajdujących się w zasobach sieci – po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę, zostaniemy zalani propozycjami. Zadaniem uczniów jest oczywiście znaleźć jak najwięcej osób, które spełniają kryteria z karty pracy. Ważne jednak, żeby poza zadaniem pierwszego pytania, po otrzymaniu odpowiedzi nie uciekać od razu, ale spróbować porozmawiać przez chwilę, zadać dodatkowe pytania i poznać się lepiej. Oczywiście im bardziej nieoczywiste pytania do poszukiwania, tym lepiej. 

What would you do if? 
Zabawa przeznaczona dla znających drugi okres warunkowy albo dla nieco starszych uczniów, dla których możemy przygotować prosty skrypt z instrukcją do jej wykorzystania. Zadaniem uczniów jest oczywiście wymyślenie, co zrobiliby w przedstawionej, hipotetycznej i najlepiej dziwnej zarazem sytuacji. Na początek dobrze przygotować kilka zdań od siebie, tak by uczniowie mogli nieco się rozgrzać językowo i zrozumieć sens gry (listę z pytaniami typu: what would you do if – znajdziemy mnóstwo w internecie; warto dobrać te, które najbardziej odpowiadają przedziałowi wiekowemu naszej klasy). W kolejnej części zabawy, to uczniowie mogą stworzyć pytania, które będą zadawali innym. Mogą następnie wybrać osobę bądź osoby, z którymi mają najwięcej wspólnego i dalej poprowadzić konwersację. Równie interesującą wersją tej gry jest rozdanie uczniom pierwszej części zdania i poproszenie ich o dopisanie do niej drugiej wraz z imionami osób biorących w niej udział, np. If you could go anywhere in the world… I think you‘d go to England, Tomek. Uczniowie uzupełniają zdania, a następnie idą do osoby, którą do niego przypisali i sprawdzają, czy ich typy się sprawdziły.

Do you like sushi 
Ćwiczenie dla każdej grupy wiekowej: zadaniem uczniów jest odnalezienie jak największej liczby cech wspólnych pomiędzy sobą przy użyciu wyłącznie pytań. Wszystkie pytania powinny być sformułowane jako Yes/No Questions, np. Do you like bananas? Have you beed to England? Do you get up before 8 o’clock? itp. Oczywiście uczniowie nie muszą wyłącznie znajdować cech wspólnych na tak, mogą je znaleźć, odpowiadając również na nie. Zaczynamy zadawanie pytań w parach później w mniejszych grupach, by na końcu znaleźć coś wspólnego dla całej klasy. Odnalezienie wspólnych przyzwyczajeń nie tylko pozwoli lepiej się poznać, ale wzmocni zespół klasowy. My sami też powinniśmy wziąć udział w tym zadaniu, w końcu jesteśmy częścią klasy.

Panel of experts 
Ta gra uda się tylko wtedy, jeśli mamy naprawdę dobry kontakt z naszymi uczniami. Zadaniem grupy jest zapisanie na kartkach anonimowo pytań, wątpliwości czy obaw dotyczących zajęć w nowym roku szkolnym. Kartki zbieramy, pytania odczytujemy na głos, prosząc uczniów o podzielenie się z nami opiniami. Następnie sami odnosimy się do kwestii zapisanych na kartkach. Ćwiczenie to pozwoli uczniom spojrzeć na siebie nawzajem inaczej i przekonać się, że nie są jedynymi osobami z obawami czy problemami, nam pomoże lepiej ich zrozumieć, wyeliminować wątpliwości i postarać się modyfikować zajęcia tak, by zminimalizować ich obawy i strach. 

This or that? 
Zabawa ruchowa przeznaczona dla wszystkich grup wiekowych i kolejny klasyk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy