„Proszę pani, znowu Wordwall?” – i to westchnienie, które my, nauczyciele, doskonale znamy. Oznacza zaś ono, że uczniowie są już znudzeni, spragnieni czegoś nowego. Przy prowadzeniu zajęć w formie online wcale nie jest to jednak takie proste, dlatego dziś chcę zaprezentować pięć stron internetowych, o których jeszcze nie słyszałeś, a które wywołują efekt wow na Twoich zajęciach online.
1 Window Swap
POLECAMY
Window Swap to strona, na której możemy wylosować widok z okna z danego kraju i obejrzeć kawałek życia gdzie indziej niż u nas. Chociaż witryna ta docelowo powstała z myślą o ludziach, którzy w czasie pandemii utknęli w domach i byli po prostu spragnieni nowych widoków, uważam, że doskonale sprawdza się również na zajęciach online z języka angielskiego. To świetna propozycja dla wszystkich, którzy chcą zaciekawić uczniów, zachęcić ich do mówienia i opisywania tego, co widzą. Nie wymaga rejestracji ani logowania, wystarczy wejść na stronę, nacisnąć przycisk „Open a new window somewhere in the world” – i już przenosimy się do zupełnie innego kraju (z mojego doświadczenia wynika, że bardzo często trafiają się Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone, tym bardziej warto skorzystać).
Możemy zaproponować uczniom, aby każdy z nich kolejno wylosował jeden widok i opisał pogodę panującą w danym miejscu, możemy również zakryć pinezkę znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu i przeprowadzić quiz, w którym zadaniem uczniów będzie odgadnięcie, jaki kraj został wylosowany.
Każde okno przedstawia nagranie, a nie zdjęcie, jest to więc również doskonała propozycja, żeby przećwiczyć różnego rodzaju struktury, np. Present Continuous. Jedynym ograniczeniem jest tutaj nasza wyobraźnia.
2 Imagine Forest
Absolutne must-have każdego nauczyciela, który lubi przekazywać wiedzę przez historie – strona ta, z przepiękną szatą graficzną, służy do tego, aby razem z uczniami stworzyć taką właśnie historię. Jeśli chodzi o same historie, to wybór jest naprawdę szeroki. W trybie Story generator wspólnie z uczniami uzupełniamy wszystkie informacje: imiona, cechy charakteru i wyglądu, a nawet pochodzenie każdej postaci, wybieramy również ich zawody, hobby lub pasje. Tworzymy ponadto całe tło dla naszej historii: wybieramy miejsce, opisujemy je przymiotnikami, decydujemy o kolorach. Na końcu klikamy Generate story i nasza opowieść jest gotowa – satysfakcja, jaką odczuwają uczniowie, czytając historię, którą sami stworzyli, nie może się równać czytaniu gotowej, przygotowanej wcześniej przez nas (nauczycieli) historii. A im większa radość na zajęciach, tym większa szansa, że uczniowie coś zapamiętają!
Kolejnym trybem wartym uwagi jest Story builder, który polega na tworzeniu całej historii z pojedynczych scen i dialogów. Jest to propozycja dla uczniów na wyższym poziomie językowym, ponieważ wymaga stworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej. Moja propozycja jest taka, żeby połączyć uczniów w pary i poprosić każdą z nich o wykonanie jednego polecenia z historii, np. Finish the dialog: Are you sure this is the right way?, kolejna para wykonuje następne polecenie i tak aż do końca. Później wystarczy kliknąć przycisk „End Story” i historia gotowa.
Strona Imagine Forest doskonale sprawdza się np. przy powtórzeniu danego rozdziału z podręcznika – pozwala powtórzyć całe wprowadzone wcześniej słownictwo oraz struktury, uczniowie na koniec zajęć otrzymują zaś całą, zamknię...