Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

19 lutego 2020

NR 15 (Luty 2020)

3xE, czyli dzień otwarty szkoły

0 1078

K iedy naszą szkołę odwiedzają gimnazjaliści, a teraz po reformie uczniowie ósmych klas szkół podstawowych, staramy się pokazać im oraz ich rodzicom od jak najlepszej strony. To są przecież nasi potencjalni uczniowie, prawda? Chodzi nam wszystkim o to, aby ich zachęcić, żeby złożyli deklaracje nauki właśnie u nas. Dzień takich odwiedzin to Dzień Otwarty Szkoły i w takim dniu mobilizacja dotyczy nauczycieli wszystkich bez wyjątku zespołów przedmiotowych. Co warto zaprezentować podczas dni otwartych?

Proponuję anglistom w takim dniu postawę ułatwiającą przetrwanie, którą nazywam podejściem 3 x E: bądź efektywny i skuteczny, bądź efektowny i zrób wrażenie, a przy tym wszystkim zachowaj zimną krew i bądź po prostu ekonomiczny, czyli oszczędny, jeśli chodzi o poświęcony wysiłek i czas. 
 

POLECAMY

Działaj EFEKTYWNIE

  • KONKURS! Przede wszystkim: powiadom gości (uczniów i rodziców) o rodzaju, miejscu (numer sali, piętro) i czasie planowanego konkursu  – mogą to być wydrukowane i skserowane plakaty A4 (przykład w aneksie), powieszone przy wejściu do szkoły oraz na wszystkich piętrach budynku oraz oczywiście na drzwiach konkretnej sali.
     
  • Umów się z kilkoma uczniami, że będą do twojej dyspozycji w konkretnej sali w I-ej i II-ej turze (wystarczy po dwie osoby): będą odpowiedzialni za przeprowadzanie konkursów, rozmowę z gośćmi itp.
     
  • Pamiętaj, aby sporządzić dokumentację fotograficzną na stronę szkoły.
     
  • Jeśli nie masz jeszcze materiałów, z których mogłabyś skorzystać w tym dniu, wykonaj z uczniami (wystarczy jedna grupa, na tydzień czy nawet dzień przed Dniem Otwartym) tak zwane Picture Dictation (opis dwóch sposobów wykorzystania tego miniprojektu w aneksie). Zachowaj oryginalne fotografie i rysunki uczniów: po ich ponumerowaniu możesz je powiesić na ścianie (blue-tack się przydaje), a zadaniem odwiedzających ósmoklasistów będzie przyporządkowanie rysunków uczniów do ich oryginalnego zdjęcia (miej przygotowane „arkusze odpowiedzi” w postaci tabelek).
     
  • Jeśli organizowaliście wcześniej w szkole konkurs polegający na ilustrowaniu angielskich idiomów plakatami (u nas coś takiego jest organizowane co roku w styczniu w czasie Europejskiego Dnia Języków), powieś plakaty ponownie w którejś z sal lekcyjnych i poproś uczniów o sporządzenie „arkusza odpowiedzi” z numerami plakatów oraz rubryczkami, w których zwiedzający szkołę ósmoklasiści będą wpisywać odgadnięte idiomy.
     
  • Jeśli w klasie są na ścianach gazetki, plakaty, prace uczniów, tłumaczenia piosenek, słynne cytaty – słowem cokolwiek, co zawierała teksty w języku angielskim – możesz się pokusić o zorganizowanie Treasure Hunt – twoi uczniowie przygotują tabelkę z pytaniami (przykłady w aneksie) dotyczącymi informacji na ścianach. Zwycięża osoba/para, która w najkrótszym czasie udzieli najwięcej poprawnych odpowiedzi.
     
  • Najszybciej przebiegnie Poetry Challenge: para uczniów przygotowuje wcześniej wiersz w języku angielskim (polecam Roberta Frosta), który wydrukuje dużą czcionką na kolorowym papierze, następnie potnie na identyczne kawałki i zawiesi je na ścianie. Zadaniem gości będzie poskładanie go w całość w wyznaczonym czasie.
     
  • Najwięcej czasu zabierze Pop Culture Quiz, który przygotują wcześniej twoi uczniowie w postaci zdjęć/pytań w PowerPoint.

 

Działaj EFEKTOWNIE

  • Udekorujcie z uczniami klasę, w której będziecie prezentować nauczanie języka angielskiego w twojej szkole przed ósmoklasistami i ich rodzicami: możecie ponownie rozwiesić plakaty i/lub prace uczniów, które są już nieaktualne i zostały zastąpione nowymi. Warto też zrobić wystawkę z używanych na co dzień podręczników, wyjąć z szafki książki angielskojęzyczne (jeśli jest w szkole klubik), powiesić angielskie gazety i czasopisma.
     
  • Niech twoi uczniowie się przebiorą lub – na przykład – niech przyjdą w kolorach czerwono-niebiesko-białych (często sama się tak ubieram podczas Dni Otwartych). Zdarza się, że mają na sobie T-shirt z brytyjską lub amerykańską flagą lub jakiś ciekawy akcent.
     
  • Zawsze włączamy komputer (nie za głośno, oczywiście, ale jednak taki akcent robi wrażenie, nawet jeśli jest tylko tłem) – może to być przyrodniczy film BBC lub National Geographic, filmiki z Oxford Online English lub innego portalu, prezentacje naszych uczniów w PowerPoint lub filmy ich autorstwa itp. (na przykład w naszej szkole angliści tworzyli ze swoimi uczniami filmiki kulinarne i reklamowe).
     
  • Pamiętaj też, jakie wrażenie zrobi minikoncert w twojej sali (mogą to być tylko dwie-trzy piosenki) w języku angielskim, zaśpiewane z podkładem typu karaoke albo przy akompaniamencie gitary – w każdej szkole są uczniowie, którzy znakomicie śpiewają. A widownia (z rodzicami włącznie) to wprost uwielbia.

 

Działaj EKONOMICZNIE

  • Niekoniecznie musisz mieć coś, co z wielkim nakładem czasu i wysiłku przygotowałeś właśnie na ten dzień (choć i tak przecież bywa). Może to być konkurs, który przeprowadziłaś wcześniej w ramach Dnia Języka Angielskiego albo jakiś projekt uczniowski zaprezentowany wcześniej. Trzeba tylko pamiętać, aby n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy