Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

19 lutego 2020

NR 15 (Luty 2020)

3xE, czyli dzień otwarty szkoły

75

K iedy naszą szkołę odwiedzają gimnazjaliści, a teraz po reformie uczniowie ósmych klas szkół podstawowych, staramy się pokazać im oraz ich rodzicom od jak najlepszej strony. To są przecież nasi potencjalni uczniowie, prawda? Chodzi nam wszystkim o to, aby ich zachęcić, żeby złożyli deklaracje nauki właśnie u nas. Dzień takich odwiedzin to Dzień Otwarty Szkoły i w takim dniu mobilizacja dotyczy nauczycieli wszystkich bez wyjątku zespołów przedmiotowych. Co warto zaprezentować podczas dni otwartych?

Proponuję anglistom w takim dniu postawę ułatwiającą przetrwanie, którą nazywam podejściem 3 x E: bądź efektywny i skuteczny, bądź efektowny i zrób wrażenie, a przy tym wszystkim zachowaj zimną krew i bądź po prostu ekonomiczny, czyli oszczędny, jeśli chodzi o poświęcony wysiłek i czas. 
 

Działaj EFEKTYWNIE

  • KONKURS! Przede wszystkim: powiadom gości (uczniów i rodziców) o rodzaju, miejscu (numer sali, piętro) i czasie planowanego konkursu  – mogą to być wydrukowane i skserowane plakaty A4 (przykład w aneksie), powieszone przy wejściu do szkoły oraz na wszystkich piętrach budynku oraz oczywiście na drzwiach konkretnej sali.
     
  • Umów się z kilkoma uczniami, że będą do twojej dyspozycji w konkretnej sali w I-ej i II-ej turze (wystarczy po dwie osoby): będą odpowiedzialni za przeprowadzanie konkursów, rozmowę z gośćmi itp.
     
  • Pamiętaj, aby sporządzić dokumentację fotograficzną na stronę szkoły.
     
  • Jeśli nie masz jeszcze materiałów, z których mogłabyś skorzystać w tym dniu, wykonaj z uczniami (wystarczy jedna grupa, na tydzień czy nawet dzień przed Dniem Otwartym) tak zwane Picture Dictation (opis dwóch sposobów wykorzystania tego miniprojektu w aneksie). Zachowaj oryginalne fotografie i rysunki uczniów: po ich ponumerowaniu możesz je powiesić na ścianie (blue-tack się przydaje), a zadaniem odwiedzających ósmoklasistów będzie przyporządkowanie rysunków uczniów do ich oryginalnego zdjęcia (miej przygotowane „arkusze odpowiedzi” w postaci tabelek).
     
  • Jeśli organizowaliście wcześniej w szkole konkurs polegający na ilustrowaniu angielskich idiomów plakatami (u nas coś takiego jest organizowane co roku w styczniu w czasie Europejskiego Dnia Języków), powieś plakaty ponownie w którejś z sal lekcyjnych i poproś uczniów o sporządzenie „arkusza odpowiedzi” z numerami plakatów oraz rubryczkami, w których zwiedzający szkołę ósmoklasiści będą wpisywać odgadnięte idiomy.
     
  • Jeśli w klasie są na ścianach gazetki, plakaty, prace uczniów, tłumaczenia piosenek, słynne cytaty – słowem cokolwiek, co zawierała teksty w języku angielskim – możesz się pokusić o zorganizowanie Treasure Hunt – twoi uczniowie przygotują tabelkę z pytaniami (przykłady w aneksie) dotyczącymi informacji na ścianach. Zwycięża osoba/para, która w najkrótszym czasie udzieli najwięcej poprawnych odpowiedzi.
     
  • Najszybciej przebiegnie Poetry Challenge: para uczniów przygotowuje wcześniej wiersz w języku angielskim (polecam Roberta Frosta), który wydrukuje dużą czcionką na kolorowym papierze, następnie potnie na identyczne kawałki i zawiesi je na ścianie. Zadaniem gości będzie poskładanie go w całość w wyznaczonym czasie.
     
  • Najwięcej czasu zabierze Pop Culture Quiz, który przygotują wcześniej twoi uczniowie w postaci zdjęć/pytań w PowerPoint.

 

Działaj EFEKTOWNIE

  • Udekorujcie z uczniami klasę, w której będziecie prezentować nauczanie języka angielskiego w twojej szkole przed ósmoklasistami i ich rodzicami: możecie ponownie rozwiesić plakaty i/lub prace uczniów, które są już nieaktualne i zostały zastąpione nowymi. Warto też zrobić wystawkę z używanych na co dzień podręczników, wyjąć z szafki książki angielskojęzyczne (jeśli jest w szkole klubik), powiesić angielskie gazety i czasopisma.
     
  • Niech twoi uczniowie się przebiorą lub – na przykład – niech przyjdą w kolorach czerwono-niebiesko-białych (często sama się tak ubieram podczas Dni Otwartych). Zdarza się, że mają na sobie T-shirt z brytyjską lub amerykańską flagą lub jakiś ciekawy akcent.
     
  • Zawsze włączamy komputer (nie za głośno, oczywiście, ale jednak taki akcent robi wrażenie, nawet jeśli jest tylko tłem) – może to być przyrodniczy film BBC lub National Geographic, filmiki z Oxford Online English lub innego portalu, prezentacje naszych uczniów w PowerPoint lub filmy ich autorstwa itp. (na przykład w naszej szkole angliści tworzyli ze swoimi uczniami filmiki kulinarne i reklamowe).
     
  • Pamiętaj też, jakie wrażenie zrobi minikoncert w twojej sali (mogą to być tylko dwie-trzy piosenki) w języku angielskim, zaśpiewane z podkładem typu karaoke albo przy akompaniamencie gitary – w każdej szkole są uczniowie, którzy znakomicie śpiewają. A widownia (z rodzicami włącznie) to wprost uwielbia.

 

Działaj EKONOMICZNIE

  • Niekoniecznie musisz mieć coś, co z wielkim nakładem czasu i wysiłku przygotowałeś właśnie na ten dzień (choć i tak przecież bywa). Może to być konkurs, który przeprowadziłaś wcześniej w ramach Dnia Języka Angielskiego albo jakiś projekt uczniowski zaprezentowany wcześniej. Trzeba tylko pamiętać, aby nie pozbywać się pochopnie takich materiałów – zadbaj o recykling.
     
  • Inny przykład recyklingu: w naszej szkole co roku w styczniu (pod koniec pierwszego półrocza) organizujemy Artystyczne Spotkania Ósemki, kiedy to młodzież szkolna śpiewa, tańczy, recytuje, gra, wystawia sztuki teatralne. Tak przygotowany utwór, np. piosenka, może później zostać przedstawiony w czasie Dnia Otwartego w twojej sali (z własnej praktyki szkolnej – para uczniów prezentowała dwie piosenki, które wygrały Konkurs Piosenki Anglojęzycznej w Nowej Hucie – Monika i Marcin grali na gitarach i śpiewali). Warto w takiej sytuacji mieć przygotowane duże, kolorowe plakaty, na tle których nasi uczniowie się prezentują, rozradowana publiczność bije brawo, a my robimy zdjęcia.
     
  • Warto też pamiętać o nagrodach dla zwycięzców konkursów. Jeśli wcześniej powiadomimy wydawnictwo podręczników szkolnych, z których korzystamy, o planowanej imprezie/konkursie itp. (czasami proszą oni o scenariusz projektowanego wydarzenia), to stanie ono na wysokości zadania i przyśle pudło nagród (najczęściej są to książki, kubki, smycze, notesy, czasem kompendia gramatyczno-leksykalne czy słowniki).


Jak widać, jeśli będziemy pamiętać o zaletach recyklingu, a także powstrzymamy się od wyrzucania nieaktualnych prac uczniowskich czy miniprojektów oraz przytomnie (z pomocą uczniów) przygotujemy plakaty, skserujemy arkusze odpowiedzi (tabelki), wyjdziemy cało. Nie muszę chyba podkreślać, że raz przygotowane materiały możemy wykorzystywać wielokrotnie.

PICTURE DICTATION

PicDic robię w pierwszych klasach, kiedy omawiamy zadanie nr 2 z matury ustnej (opis fotografii). Wprowadzam najpierw przydatne do opisu obrazka określenia, po czym opisuję zdjęcie, które widzę tylko ja. Każdy uczeń rysuje to, co słyszy (i rozumie, oczywiście). Potem pokazuję opisywane zdjęcie i wspólnie analizujemy efekty (najczęstsze błędy to mylenie prawej strony z lewą). W kolejnym etapie uczniowie siedzą parami naprzeciwko siebie, losują zdjęcia i opisują je partnerowi, który „rysuje ze słuchu”. Zmieniamy role. W zależności od grupy po jednej lekcji możemy mieć od kilkunastu do dwudziestu rysunków. Jeśli zadbamy, aby były robione w formacie A4 na czystych białych kartkach, przy pomocy czarnych lub granatowych markerów, rysunki będą wyraźne. Potem zazwyczaj wieszam je na ścianie, a uczniów (również innych klas) proszę o ich przyporządkowanie do oryginalnych fotografii. Najwięcej śmiechu jest wtedy, gdy do...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy