Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

14 lutego 2019

NR 9 (Luty 2019)

Architektura lekcji

0 198

Klasa, w której przyszło nam uczyć, jest swego rodzaju społecznością. Społeczność ta rządzi się swoimi zasadami i prawami: prawo tworzenia pozytywnej atmosfery w grupie, w której uczniowie czują się dobrze, prawo swobodnego komunikowania się z innymi uczniami i nauczycielem, prawo ustalenia klarownych i zrozumiałych celów nauczania, wreszcie prawo do angażowania w zajęcia każdego ucznia, bez względu na poziom wiedzy językowej. Wymienione elementy to nic innego jak dynamika lekcji. Jak ją właściwie budować? Czy potrzebujesz do tego jakiegoś planu?

 

Najłatwiejszym i najbardziej odpowiednim w kontekście pedagogiki sposobem budowania dynamiki w klasie jest... eliminacja nudy. Nie chodzi tu o to, że jako nauczyciel masz skakać w rytm muzyki disco i wkładać strój klaun, by zabawiać swoich widzów, ale upewnij się, że nie ma tzw. energetycznych luk na lekcji, kiedy uczniowie nie widzą celu. 

Utrzymywanie dynamiki klasy na odpowiednim poziomie jest również ważne dla zdrowia uczniów i ich ogólnego samopoczucia. Nie musisz od razu zmieniać swoich metod nauczania. Możesz zaoferować zrównoważone środowisko uczenia się, przyjmując kilka prostych strategii i wprowadzając je w ramach swojej rutyny nauczania. Wiąże się to z dekonstrukcją przyjętych zasad planowania lekcji i budowaniem ich architektury na nowo. Spokojnie, to tylko brzmi tak skomplikowanie.

Czym jest ta dynamika?

Siła dynamiki bardzo mocno współgra z architekturą lekcji. Architektura lekcji, czyli umiejętne jej zaplanowanie, to nie tylko „wrzucenie” w plan lekcji najważniejszych zadań i aktywności, które zrealizują nasze założenia, cele nauczania czy też podstawę programową. To ułożenie tych elementów w odpowiedni sposób, by mogła działać i funkcjonować potencjalnie najlepiej. Dynamika lekcji, która oferuje uczniom różne możliwości poznania i zrozumienia Present Perfect Continuous i użycia go w praktyce oraz różnorodność zajęć i metod nauczania z pewnością przypadnie do gustu uczniom o tak odmiennych stylach poznawczych. Dynamiczna klasa będzie cieszyła się równowagą elementów statycznych i interaktywnych, co pozwoli jej poświęcić trochę czasu na indywidualną pracę i współpracę, a także wykorzysta różne narzędzia i zasoby, takie jak aplikacje i gry, przedmioty codziennego użytku, multimedia, czasopisma, książki i zabawki, by dostosować się do potrzeb i preferencji uczniów. Nauczyciel będzie także wykorzystywał różne metody nauczania, takie jak zajęcia praktyczne, prace projektowe, prace zespołowe i wycieczki w terenie, co bardzo wpłynie na motywację uczniów (i samego nauczyciela też).

Pierwsza zasada dynamiki 

Pamiętasz, co powiedział Newton? „Jeżeli na ciało nie działa żadna siła lub siły działające się równoważą, to ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym”. Analogicznie, jeżeli nie zmieniasz architektury lekcji, wciąż stosujesz model podawczy prezentacja-praktyka-produkcja, Twoje lekcje są przewidywalne i nie działają już na ucznia. Jego motywacja pozostaje – w najlepszym wypadku – na tym samym poziomie. Co robić? Mieszać wątki, eksperymentować, pokazać wycinek z mediów i zadać konfrontacyjne pytanie wybranej osobie. Można opowiedzieć krótką anegdotę o psychologu i seryjnym mordercy i przeprowadzić interaktywną ankietę: „Co Ty byś zrobił na miejscu psychologa?” przy pomocy Kahoot czy Quizizz. Możesz zacząć lekcję od podzielenia klasy na dwie grupy i zrobić konkurs na najbardziej dziwny news tygodnia. Innymi słowy: podgrzej atmosferę, wprowadz coś nieprzewidywalnego.

Druga zasada dynamiki 

Co dwie, trzy, cztery głowy… to nie jedna! Kooperacja, współpraca, „team spirit”. Wprowadzenie współpracy motywuje uczniów, którzy wspólnie pracują nad osiągnięciem tego samego celu. Praca zespołowa ułatwia także budowanie bardziej nieformalnej atmosfery i zachęca do komunikacji, co z kolei wpływa na wzmacnianie więzi. Praca z rówieśnikami albo przynajmniej osobami „jadącymi na tym samym wózku” pomaga zmniejszyć napięcia związane z niezrozumieniem polecenia w języku obcym, niemożnością jego ukończenia i zmaganiem się z werbalizacją własnych myśli w języku obcym. Współpraca z innymi ułatwia zadawanie pytań o wskazówki i porady oraz ułatwia naukę. Codziennie włączaj więc pracę zespołową w różnej formie. Poproś uczniów, aby wspólnie pracowali nad różnymi projektami, zachęć ich do zmiany zespołów oraz korzystania z różnorod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy