Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

27 sierpnia 2020

NR 18 (Sierpień 2020)

Cel: Rozgadać uczniów poprzez karty językowe

57

Przerabialiśmy to pewnie na naszych zajęciach wiele razy. Jeśli mamy do czynienia z klasą, która nie jest zbyt rozmowna lub z taką, która dopiero się poznaje lub uczniowie nie są zbyt rozmowni z natury, to mamy wiele blokad językowych. Może działać to w ten sposób, że to my będziemy bardziej aktywną stroną na lekcji niż uczniowie. Istnieje kilka sposobów na to, jak sprawić, aby to uczniowie byli bardziej rozmowni. Jedną z tych propozycji jest stworzenie własnoręcznych kart, zawierających różne zestawy pytań, które przyśpieszają i aktywizują do mówienia.

Rozpoznanie

W zależności od tego, z jaką grupą pracujemy, zapewne nasi uczniowie mogą mieć różne opory dotyczące mówienia w języku angielskim. Żeby dobrze zaplanować karty językowe i aby były efektywne dla uczniów, możemy zacząć od tego, żeby zapisać sobie obiekcje, spostrzeżenia oraz obawy uczniów przed mówieniem. W tym celu możemy wykonać takie oto ćwiczenie. 

POLECAMY

Ćwiczenie 
Rezerwujemy sobie nieco czasu i analizujemy naszą grupę językową uczniów i zapisujemy sami dla siebie w swoim notatniku wszystkie spostrzeżenia, które mamy w odniesieniu do danej grupy. Bierzemy pod uwagę to, jak się zachowują i dlaczego, co lubią, a czego nie, jakie są ich zainteresowania poza szkołą oraz to, w jakiej obecnie sytuacji się znajdują. Następnie bierzemy pod uwagę ich warsztat językowy i zapisujemy wszystko to, co przychodzi nam do głowy w odniesieniu do umiejętności związanych z mówieniem. Zapisujemy sobie to, jakie dane grupa ma mocne strony związane z mówieniem i nad czym jeszcze może popracować. Jeśli przeanalizujemy sobie w ten sposób każdą grupę językową, to z pewnością będzie nam łatwiej dopasować karty językowe i inne ćwiczenia na mówienie do danej grupy. 

Powinniśmy o tym pomyśleć w ten sposób, że czas przeznaczony na analizę i planowanie zadań dla danej grupy czy klasy spowoduje, że będziemy mogli przeprowadzić bardziej efektywne zajęcia. W ten sposób nasz trud się opłaci. Jeśli mamy świadomość tego, jakie obiekcje dotyczące mówienia mogą mieć nasze grupy językowe, możemy nasze spostrzeżenia zachować w głowie i z nich skorzystać. Jeśli jednak grup jest więcej lub dopiero zaczynamy pracę z daną grupą, warto jest sobie różne rzeczy zapisać. 

3 główne zalety korzystania z kart

Jeśli uczniowie tworzą swoje karty w wersji online, to mamy łatwy dostęp do ich sprawdzenia. Wystarczy, że zalogujemy się na swoje konto na Gmailu lub skorzystamy z udostępnionego linku. Korzystanie z wytworzonych kart w wersji online powoduje, że każdy z uczniów może wydrukować sobie swój komplet.

Karty językowe, które zostały zaprojektowane i zapisane własnoręcznie przez uczniów powodują, że nasza klasa jest bardziej zaangażowana, ponieważ uczniowie sami tworzą zawartość do gry. Mają więc na nie bardzo duży wpływ.

Raz stworzone karty w wersji online mogą być wykorzystane wiele razy z innymi grupami. Dzięki temu, że będziemy mieli kopie wszystkich plików na swoim dysku, w łatwy sposób będziemy mogli poszerzać zasób wytworzonych kart, a tym samym nie będziemy musieli wymyślać wszystkiego sami. Z całą pewnością, im więcej będziemy korzystali z kart językowych, tym więcej będziemy mogli zauważyć plusów korzystania z takiego rozwiązania.

Jak przygotować takie karty?

Dobrym pomysłem jest to, żebyśmy przygotowali jedną talię kart, która posłuży nam do pokazywania tego, na czym polega nasz pomysł. Potem uczniowie zawsze mogą wymyślić swoją wersję kart. W ten sposób każda grupa językowa może utworzyć swoją własną talię lub nawet kilka własnych zestawów.

  • W wersji papierowej musimy przygotować karty, a do tego najlepiej sprawdzi się kartka papieru technicznego formatu A4 oraz określone kształty. Mogą być to prostokąty lub kwadraty. Wszystko zależy wyłącznie od nas. Najważniejsze jest jednak to, aby raz zdecydować się na dany format i potem już z niego korzystać cały czas. Chcemy przecież mieć wszystkie karty w tym samym kształcie i wielkości. Jeśli zdecydujemy się na kształt kart prostokątny, czyli bardziej klasyczny, będziemy mogli zapisywać na nich dłuższe pytania. Jeśli chcemy, nasze karty możemy też zapisywać w formacie poziomym. Po stworzeniu wzoru możemy przygotować kilkanaście arkuszy formatu A4 i wyciąć gotowe karty. To rozwiązanie przyda się przy demonstracji tego, jak stworzyć takie karty w szybki sposób i jak uczniowie będą mogli z nich skorzystać. Puste karty najlepiej spiąć gumką recepturką i odłożyć do pudełka lub zabezpieczyć w taki sposób, aby się nie zniszczyły lub nie zostały porysowane przez przypadek lub zniszczone w jakikolwiek inny sposób.
     
  • W wersji online możemy przygotować takie karty, korzystając z naszego konta na Gmailu i arkuszy typu Word. W tych arkuszach tworzymy tabelę o określonej liczbie wierszy i kolumn. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że na każdej stronie znajduje się taka sama liczba pustych pól. Jeśli chcemy, możemy wydrukować jedną kartkę próbną i sprawdzić, czy wielkość kart językowych jest satysfakcjonująca. Jeśli tak jest, możemy zacząć wpisywać różnego rodzaju pytania na białych polach kart i w ten sposób po pewnym czasie stworzą nam się karty językowe. Zaletą korzystania z rozwiązania online jest to, że możemy w łatwy sposób edytować zawartość kart i dodawać dalsze strony.

Dodatkowo możemy wydrukować sobie taki plik bezpośrednio z formatu PDF, jeśli tylko go na taki przekonwertujemy. Do tego celu możemy użyć takiego narzędzia, jak, na przykład: https://www.ilovepdf.com/pl/word-do-pdf lub https://www.freepdfconvert.com/pl 
 

Pomysł pierwszy. Możemy udostępnić naszym uczniom kopie oryginalnego pliku na Google, dzięki czemu uczniowie będą mogli edytować w prosty sposób zawartość wszystkich pól. A wszystko będzie mogło być napisane przez uczniów w prosty sposób. Jeśli obawiamy się tego, że uczniowie mogą kasować sobie wzajemnie stworzone karty, możemy każdemu uczniowi wysłać bezpośredni link do kopii głównego arkusza, gdzie będzie mógł zapisać swoje własne propozycje do kart językowych. Wszystko zależy od tego, z jaką grupą i klasą współpracujemy. Z drugiej strony pamiętajmy także o tym, żeby to uczniowie wymyślali swoje własne przykłady do kart, ponieważ wtedy będą mogli być bardziej aktywni. Jeśli będą tworzyli więcej rzeczy, to ich zaangażowanie w używanie kart językowych powinno być na większym poziomie.

Pomysł drugi. Dla uczniów, którzy są zaznajomieni z kartami językowymi możemy wykorzystać puste karty wycięte z bloku technicznego w następujący sposób. Każda osoba lub para otrzymuje po kilka pustych kart. Ich zadaniem jest zapisanie w czasie 3 lub 5 minut jak największej ilości pytań do kart językowych na swoich kartkach papieru. Następnie, po upłynięciu określonego czasu, każda z grup odczytuje na głos swoje pytania, a następnie pokazuje je nam, tak żebyśmy mogli sprawdzić, czy wszystkie wyrazy są zapisane poprawnie. Jeśli wszystko jest w porządku i uczniowie nie muszą niczego poprawiać, możemy włączyć te wytworzone karty z pytaniami do puli wszystkich kart.


Praktyczny pomysł! 

Przy tworzeniu kart językowych zwróćmy uwagę na to, żeby uczniowie, jeśli zapisują wszystko ręcznie, stosowali pismo drukowane. Wtedy łatwiej będzie wszystkim uczniom odczytać to, co zostało wcześniej zapisane. Do tego dochodzi także większy element anonimowości. Uczniowie nie będą w stanie poznać, kto jest autorem danego pytania. Dobrze jest także ustalić, żeby wszystkie pytania były zapisywane jednym kolorem.

Co umieścić na kartach?

Mamy wiele możliwości co możemy umieścić na kartach w taki sposób, aby były one wykorzystywane na wiele różnych sposobów. Poniżej możemy znaleźć kilka w wersji na to, przy pomocy czego możemy zaktywizować naszych uczniów do mówienia.

  • Pytania do zadania. Na kartach językowych możemy zapisać dla naszych uczniów różne pytania, które spowodują, że uczniowie będą udzielali odpowiedzi. Mamy wiele możliwości w odniesieniu do zadawania pytań. Możemy prosić naszych uczniów o zapisanie pytań w jednym, określonym czasie gramatycznym. Będzie to dla nich szczególnie dobre, jeśli akurat powtarzają lub uczą się danego czasu gramatycznego. Mogą także zapisać wiele pytań w różnych czasach gramatycznych. Wszystko zależy od tego, jakie konstrukcje i czasy są już znane naszym uczniom. Przy zadawaniu pytań bardzo istotne jest to, żeby uczniowie mieli pewność, że stworzone przez nich karty językowe są zrobione w poprawny sposób i nie zawierają żadnych błędów. Możemy to sprawdzić w formie wspólnej powtórki z całą grupą lub monitorując pracę danej grupy podczas tworzenia różnych pytań. Możemy też to zrobić w ten sposób, że grupy wymieniają się swoimi kartami, a następnie zastanawiają się, czy wszystkie pytania są zadane w poprawny sposób. A może okaże się, że trzeba coś zmienić. Nieważne który ze sposobów wybierzemy, naszą rolą jest sprawdzenie i bycie prawnym, że wszystkie pytania na kartach są zadane w poprawny sposób.
     
  • Uczniowie mogą zadawać pytania w różnych czasach gramatycznych A z pomocą może przyjść taka tabelka. Następnie sprawdzone pytania są przepisywane na arkusze Kart Językowych.
     

 

  • Możemy także zachęcić uczniów do zadawania pytań poprzez skorzystanie z innych w tabeli. Przykładowo, w poniższej widzimy spis różnych słów pytających, od których możemy zaczynać pytania w różnych czasach. Zadaniem uczniów jest w określonym limicie czasu wpisanie w jak największej ilości pytań zaczynających się od danego wyrazu. Uczniowie mogą również pracować w parach, wtedy każdy z uczniów zapisuje po jednym przykładzie pytania do danego słowa. Z powodzeniem sposób ten możemy zastosować także, jeśli będziemy chcieli uzyskać pytania zaczynające się od różnych operatorów. Uczniowie wypełniają odpowiednie miejsca w tabeli w zależności od tego, jakie wyrazy są do wpisania. Jeśli nasza grupa jest liczna, możemy również każdej z podgrup dać do wypełnienia jedną tabelę. Na końcu uczniowie prezentują wyniki i zadają różnego rodzaju pytania w oparciu o co, jaką tabelę wylosowali.
     


Możemy także zaproponować uczniom korzystanie z gotowych różnych banków pytań. W tym ćwiczeniu zadaniem uczniów będzie znalezienie w określonym limicie czasu pytań z różnych banków ze stron internetowych, które będą mogli wykorzystać na swoich Kartach Językowych. Następnie uczniowie mają 3 minuty na zapamiętanie jak największej ilości pytań, które są przedstawione na tych stronach internetowych. Potem zapisują te pytania, które zapamiętali. W tym ćwiczeniu istotne jest to,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy