Dział: Speak up
Co jest jedną z ważniejszych rzeczy w nauce języka angielskiego? Wiele osób twierdzi, że jest to swobodna komunikacja, czyli mówienie. Jako nauczyciele zdajemy sobie sprawę z tego, że łatwo jest powiedzieć o płynnym mówieniu, a trudniej jest pokazać to uczniom i sprawić, żeby mówili tak swobodnie, jak jest to tylko możliwe. Na całe szczęście istnieje wiele sposobów, które możemy wykorzystać, aby usprawnić mówienie. Dzięki nim uczniowie będą czuli się lepiej, a ich poziom językowy wzrośnie.
Kiedyś ćwiczenie wymowy na lekcjach językowych było bardziej automatyczne. Nauczyciel mówił jakieś wyrazy, a uczniowie je po prostu powtarzali. Najczęściej po kilka razy. Można było też ćwiczyć z dołączoną kasetą i przewijać ją po kilka razy, tak by wymowa wyrazu była zbliżona do oryginału. W tym artykule pokażę różne sposoby na to, jak można w ciekawy sposób ćwiczyć wymowę różnych słów angielskich przez uczniów, aby było to dla nich coś interesującego. I coś, co sami chcieliby robić.
Przerabialiśmy to pewnie na naszych zajęciach wiele razy. Jeśli mamy do czynienia z klasą, która nie jest zbyt rozmowna lub z taką, która dopiero się poznaje lub uczniowie nie są zbyt rozmowni z natury, to mamy wiele blokad językowych. Może działać to w ten sposób, że to my będziemy bardziej aktywną stroną na lekcji niż uczniowie. Istnieje kilka sposobów na to, jak sprawić, aby to uczniowie byli bardziej rozmowni. Jedną z tych propozycji jest stworzenie własnoręcznych kart, zawierających różne zestawy pytań, które przyśpieszają i aktywizują do mówienia.
Bardzo często w naszej pracy mamy dużo elementów do zapisania. Może to być wiele różnych rzeczy, zaczynając od dokumentacji szkolnej, konspektów lekcji, uzupełniania notatek, po prowadzenie swoich własnych zapisków. Aby usprawnić nasze pisanie, możemy odbyć kurs szybkiego pisania, ćwiczyć prędkość i poprawność zapisywania. Ale to nie wszystko. Istnieje jeszcze jedna alternatywa. Jest nią pisanie głosowe. W tym artykule pokażę, jak można z niego skorzystać, przygotowując się do lekcji, jak i podczas samej lekcji języka angielskiego.
Warto mieć taki „gotowiec” – listę kreatywnych, prostych i angażujących aktywności do wykorzystania tu i teraz, bez przygotowania, kserowania i wycinania. Pomysły na szybką rozgrzewkę, powtórkę słownictwa albo usystematyzowanie gramatyki. Zatem wytnij tę kartkę, schowaj do nauczycielskiego notesu i testuj z uczniami!
Jeśli zastanawiamy się, jak możemy prowadzić lekkie, wstępne rozmowy na różne ogólne tematy w naszej klasie z uczniami, to zamiast opowiadać, czym jest small talk, lepiej zaproponujmy im różnego rodzaju ćwiczenia i zadania w praktyce. Wskazujemy sprawdzone propozycje do wdrożenia w klasie, które są proste do modyfikowania i łączenia różnych ćwiczeń ze sobą. Do dzieła!
Poprawianie błędów to trudna sztuka. Nieodzownie powiązana jest z nią umiejętność ocenienia, czy uczniowski błąd był istotny i jaką w związku z tym strategię należy zastosować. Właśnie to ocenianie jest moim zdaniem jednym z najtrudniejszych elementów pracy nauczyciela. Każdą pracę pisemną, test czy wypowiedź ustną należy ocenić sprawiedliwie w oparciu o WSO i PSO, instrukcje do zadania, stopień realizacji polecenia i poprawność jego wykonania. Co należy jeszcze wziąć pod uwagę?
Storytelling to, jak uważa Paweł Tkaczyk, narratologia. Bardzo podoba mi się to określenie, ponieważ pasuje do filozofii storytellingu, zakorzenionej w bardzo wielu obszarach życia, nie tylko w edukacji, ale również w marketingu i sprzedaży.