Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

20 sierpnia 2018

NR 6 (Sierpień 2018)

Dobry lepszego początek, czyli jak zintegrować grupę na początku roku szkolnego

0 213

Pierwszy raz spotykają się w takich okolicznościach. Każde z nich chce wywrzeć dobre wrażenie na drugim i pewnie właśnie dlatego atmosfera jest dosyć napięta. Obserwują się i odgadują wzajemne myśli, czekając na to, które z nich zrobi pierwszy krok. To dopiero początek, ale już wiedzą, że będą się ze sobą spotykać, bo oczekują znacznie więcej niż tylko krótkiej przygody. 

ie, to nie pierwsza randka, ale pierwsze zajęcia językowe. Emocje, które towarzyszą jednemu i drugiemu, są jednak podobne: niepewność, oczekiwanie, nadzieja. I podobnie jak pierwsza randka, pierwsza lekcja języka ma duże znaczenie – zostanie w pamięci uczestników jako obiecujący początek językowej przygody albo pójdzie w zapomnienie razem z oczekiwaniami i nadziejami, jakie jej towarzyszą. 
Dlaczego planując pierwsze zajęcia w nowym semestrze, mało który nauczyciel otwiera pierwszą stronę podręcznika i wprowadza nowy temat rozdziału? Nie tylko dlatego, że na pierwszej lekcji uczniowie mogą jeszcze nie mieć przy sobie podręczników i nie tylko dlatego, że wypada jakoś ich przywitać. Dzieje się tak, ponieważ cele pierwszych zajęć różnią się od funkcji każdego kolejnego spotkania. To właśnie pierwsza lekcja jest jedyną i niepowtarzalną okazją do tego, żeby uczniowie poznali nauczyciela, siebie nawzajem oraz zasady i atmosferę całego kursu. Każdy z tych punktów jest niezwykle istotny dla dalszej wspólnej pracy i efektów, jakie ona przyniesie. Dlatego warto przyjrzeć się tym celom ze szczególną uwagą i poświęcić ich realizacji pierwsze kluczowe spotkanie.

Uczniowie poznają Ciebie

Pierwszą osobą, na którą uczniowie zwracają uwagę podczas zajęć, jesteś Ty: członek zespołu, ogniwo spajające grupę, lider, mentor i przewodnik po świecie języka angielskiego. Oczywiście już samo Twoje pojawienie się w klasie, ruchy, ton głosu i to, co powiesz, kształtuje ich pierwsze wrażenie, ale autoprezentacja nie kończy się na Twoim nazwisku. Pamiętaj, że budowanie relacji z uczniami opiera się na dawaniu czegoś od siebie. Jeśli więc Ty odsłonisz się przed nimi, oni z pewnością odpłacą się podobną postawą. 
To, na ile dasz się poznać swoim uczniom, zależy od Ciebie, ale być może warto oddać trochę odpowiedzialności za zbudowanie tej relacji w ich ręce i pozwolić im zapytać o to, co dokładnie ich interesuje. Zapewniam Cię, że zależnie od wieku i doświadczeń Twoich uczniów będą ich interesować różne aspekty Twojego życia i pracy.
Doskonałym ćwiczeniem, które sprawdza się na tym etapie pierwszych zajęć z nowymi uczniami, jest Wywiad z wampirem, a oto jak przebiega:
Uczniowie przeprowadzają wywiad z wampiem – czyli z Tobą – zadając po trzy pytania: jedno na temat Twojej pracy, jedno dotyczące nauki języka i jedno osobiste. Daj grupie chwilę na przemyślenie pytań i zapisanie ich na kartkach (jeśli to możliwe, każdy zapisuje swoje pytania po angielsku). Po upływie tego czasu poproś jednego z uczniów o przeczytanie pytania poruszającego kwestię Twojej pracy. Możesz od razu odpowiedzieć na nie lub „odbić” je z powrotem do ucznia, pytając, jak jego zdaniem brzmi odpowiedź. Możesz zapytać o zdanie kilku uczniów, zanim samemu udzielisz odpowiedzi. Następnie wybierz innego ucznia i poproś o zadanie pytania dotyczącego nauki języków. Na koniec pozostaw pytanie osobiste.
Powyższe ćwiczenie pozwala uczniom poznać Cię bliżej z takiej strony, jaka interesuje ich najbardziej. Jednocześnie możliwość zapisania pytań, zanim je wypowiedzą na głos, daje im poczucie bezpieczeństwa, bo musisz pamiętać, że dla wielu osób publiczne mówienie po angielsku wiąże się z obawą przed oceną i lękiem przed popełnieniem błędu, szczególnie podczas pierwszego spotkania. Dla tych uczniów chwila na przemyślenie pytań będzie bardzo cenna. W tym ćwiczeniu nie chodzi o budowanie perfekcyjnie brzmiących pytań w języku angielskim, więc nie warto drobiazgowo analizować każdego popełnionego błędu. Na to przyjdzie jeszcze czas. Jeśli chcesz zasugerować poprawę konstrukcji pytania, powtórz je za uczniem we właściwej formie. A co jeśli padnie wyjątkowo trudne lub niewygodne pytanie? Trudno spodziewać się tego od uczniów na pierwszej lekcji, ale gdyby tak się zdarzyło, szczerość, dystans i poczucie humoru uratują Cię w każdej sytuacji.

Uczniowie poznają siebie nawzajem

Kolejnym, ważnym celem pierwszych zajęć jest zintegrowanie grupy. Chcemy, aby uczniowie zapoznali się i poczuli się członkami jednego zespołu. Aby do tego doszło, muszą zacząć ze sobą rozmawiać, a ponieważ celem ich wszystkich jest rozwijanie kompetencji językowych, powinieneś wspierać ich w komunikacji w języku docelowym już od pierwszego kontaktu, nawet jeśli na tym etapie nie mają jeszcze umiejętności swobodnej rozmowy po angielsku. 
Strach przed publicznym mówieniem w języku obcym jest tym bardziej dotkliwy, im liczniejsza jest grupa słuchaczy. Naturalnie, możesz zminimalizować negatywne emocje, ograniczając tę grupę. Dobrze zaplanowane ćwiczenie pozwoli Ci przejść od pracy w parach do komunikacji na forum całej grupy małymi krokami – tak, aby zapewnić uczniom poczucie bezpieczeństwa, którego wyjątkowo potrzebują podczas pierwszego spotkania. Takim dobrze skonstruowanym ćwiczeniem wydaje się być popularna gra z sal szkoleniowych oparta na odgadywaniu faktów i kłamstw.
Każdy z uczniów ma za zadanie przygotować trzy zaskakujące fakty ze swojego życia. Tylko jedna informacja powinna być prawdziwa, podczas gdy pozostałe dwie mają być wymyślone. Uczniowie w parach przedstawiają trzy fakty partnerom, których zadaniem jest odgadnięcie, która z informacji jest prawdą. Mogą zadawać wyłącznie pytania zamk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy