Literatura, fotografia, film, teatr – to częste tematy projektów uczniowskich w liceach. Jako nauczyciele jesteśmy zobowiązani do przygotowania naszych uczniów do matury pisemnej i ustnej, czyli do tematu KULTURA z katalogu maturalnego, ale także kontakt z instytucjami i wytworami kultury jest dla intelektualnego i emocjonalnego rozwoju młodego człowieka kluczowy.
Projekty filmowe poprowadzić można na wiele sposobów, na przykład tworzenie filmików przez samych uczniów. Sporo się o tym mówi i pisze. Chciałabym jednak poświęcić nieco czasu na mniej oczywiste spożytkowanie zainteresowania nastolatków filmami oraz serialami telewizyjnymi. Problematyka produkcji filmowej jest bardzo bliska młodym ludziom, co udało mi się wykorzystać w projektach szkolnych. W tym miejscu chciałabym opisać dwa z nich. Wychodzą one naprzeciw potrzebom samych uczniów, nie wymagając przy tym nadmiernie czasu czy zaangażowania ani wysokich kompetencji językowych, co jest bardzo ważne w przypadku klas, gdzie tygodniowo mamy do dyspozycji tylko trzy godziny nauczania języka.
(Obie propozycje powstały w ramach mojej innowacji pedagogicznej Uczeń liceum świadomym użytkownikiem angielskojęzycznych mediów masowych w dobie globalizacji, którą realizuję od lat w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie).
POLECAMY
# Film project. Young people of Europe and their problems as seen in contemporary European cinematography
Na początku uczniowie klasy biologiczno-chemicznej przeprowadzili burzę mózgów, w wyniku której skonstruowali listę problemów, które uważają za ważne dla swojej grupy wiekowej. Oto one – ułożone w kolejności alfabetycznej:
- addictions
- attitude to life;
- being humane;
- betrayal;
- broken families;
- chances in life;
- changes;
- childhood;
- crime and children;
- dependence;
- determination;
- discrimination;
- domestic violence;
- dreams come true;
- education;
- egotism;
- enthusiasm;
- family relationships;
- fatherhood;
- free time;
- friendship;
- generation gap;
- gifted child versus conservative father;
- growing up;
- honesty;
- infatuation;
- initiative;
- integrity;
- journey into maturity;
- lack of understanding;
- loneliness;
- love;
- meaning of life;
- mother/daughter relationship;
- parenthood;
- problems at school;
- racism;
- responsibility;
- searching for a better life;
- self-discovery;
- social differences;
- social prejudice;
- stereotypes;
- TV;
- working-class families;
- young employment.
Następnym krokiem był oczywiście podział na grupy i wybór filmów, kolejnym – opracowanie wybranych przez siebie scenek. Jeśli film był angielskojęzyczny, uczniowie przygotowywali również polskie tłumaczenie; jeśli polski – tłumaczyli dialog samodzielnie na język angielski (jako opiekun projektu służyłam konsultacjami językowymi na tym etapie). Cała scenka przedstawiana była przez uczniów w szkole lub na jej terenie, w zależności od potrzeb. Na przykład parkour z filmu Yamakasi odbywał się w auli, Love Me if You Dare – w bibliotece, Komornik – we wnęce na korytarzu, scena z My, dzieci z dworca Zoo – w podziemiach szkoły, Leon zawodowiec – w nauczycielskim pokoju socjalnym, Chłopaki nie płaczą – na korytarzu szkolnym na ostatnim piętrze oraz w ogrodzie przed budynkiem szkolnym, scena z rozprawy rozwodowej w filmie Tato – w klasie. Całość dialogów (w wersji angielskiej, oczywiście) była przez uczniów opanowana pamięciowo. Charakteryzacja, kostiumy, scenografia – to również pozostawało w gestii uczniów. Ich widownię stanowili pozostali uczniowie klasy. Cztery osoby podjęły się dokumentacji fotograficznej.
Do projektu uczniowie wybrali podane w tabeli filmy, a skupili się na konkretnych scenach, obrazujących wybraną przez nich i bliską problematykę.
Dokumentację tego projektu stanowi sporządzona przez uczniów publikacja, zawierająca: listy dialogowe (w języku angielskim i polskim), krótkie eseje autorstwa uczniów (w języku angielskim) dotyczące poruszanych w filmie problemów, z którymi borykają się młodzi ludzie. Oprócz tego informacje na temat reżysera i aktorów oraz zdjęcia oryginalnych plakatów filmowych. A także – co najciekawsze – umieszczone obok siebie zdjęcia z przedstawienia oraz printscreeny z odpowiedniej, oryginalnej sceny w filmie.
Nie trzeba chyba opisywać, jak świetnie uczniowie się bawili,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!