Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Jak wykorzystać fascynację naszych uczniów światem filmu w nauczaniu języka angielskiego?

0 648

Literatura, fotografia, film, teatr – to częste tematy projektów uczniowskich w liceach. Jako nauczyciele jesteśmy zobowiązani do przygotowania naszych uczniów do matury pisemnej i ustnej, czyli do tematu KULTURA z katalogu maturalnego, ale także kontakt z instytucjami i wytworami kultury jest dla intelektualnego i emocjonalnego rozwoju młodego człowieka kluczowy.

Projekty filmowe poprowadzić można na wiele sposobów, na przykład tworzenie filmików przez samych uczniów. Sporo się o tym mówi i pisze. Chciałabym jednak poświęcić nieco czasu na mniej oczywiste spożytkowanie zainteresowania nastolatków filmami oraz serialami telewizyjnymi. Problematyka produkcji filmowej jest bardzo bliska młodym ludziom, co udało mi się wykorzystać w projektach szkolnych. W tym miejscu chciałabym opisać dwa z nich. Wychodzą one naprzeciw potrzebom samych uczniów, nie wymagając przy tym nadmiernie czasu czy zaangażowania ani wysokich kompetencji językowych, co jest bardzo ważne w przypadku klas, gdzie tygodniowo mamy do dyspozycji tylko trzy godziny nauczania języka. 
(Obie propozycje powstały w ramach mojej innowacji pedagogicznej Uczeń liceum świadomym użytkownikiem angielskojęzycznych mediów masowych w dobie globalizacji, którą realizuję od lat w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie).

POLECAMY

# Film project. Young people of Europe and their problems as seen in contemporary European cinematography

Na początku uczniowie klasy biologiczno-chemicznej przeprowadzili burzę mózgów, w wyniku której skonstruowali listę problemów, które uważają za ważne dla swojej grupy wiekowej. Oto one – ułożone w kolejności alfabetycznej: 

  • addictions
  • attitude to life; 
  • being humane; 
  • betrayal; 
  • broken families; 
  • chances in life; 
  • changes; 
  • childhood; 
  • crime and children; 
  • dependence; 
  • determination; 
  • discrimination; 
  • domestic violence; 
  • dreams come true; 
  • education; 
  • egotism; 
  • enthusiasm; 
  • family relationships; 
  • fatherhood; 
  • free time; 
  • friendship; 
  • generation gap; 
  • gifted child versus conservative father; 
  • growing up; 
  • honesty; 
  • infatuation; 
  • initiative; 
  • integrity; 
  • journey into maturity; 
  • lack of understanding; 
  • loneliness; 
  • love; 
  • meaning of life; 
  • mother/daughter relationship; 
  • parenthood; 
  • problems at school; 
  • racism; 
  • responsibility; 
  • searching for a better life; 
  • self-discovery; 
  • social differences; 
  • social prejudice; 
  • stereotypes; 
  • TV; 
  • working-class families; 
  • young employment.

Następnym krokiem był oczywiście podział na grupy i wybór filmów, kolejnym – opracowanie wybranych przez siebie scenek. Jeśli film był angielskojęzyczny, uczniowie przygotowywali również polskie tłumaczenie; jeśli polski – tłumaczyli dialog samodzielnie na język angielski (jako opiekun projektu służyłam konsultacjami językowymi na tym etapie). Cała scenka przedstawiana była przez uczniów w szkole lub na jej terenie, w zależności od potrzeb. Na przykład parkour z filmu Yamakasi odbywał się w auli, Love Me if You Dare – w bibliotece, Komornik – we wnęce na korytarzu, scena z My, dzieci z dworca Zoo – w podziemiach szkoły, Leon zawodowiec – w nauczycielskim pokoju socjalnym, Chłopaki nie płaczą – na korytarzu szkolnym na ostatnim piętrze oraz w ogrodzie przed budynkiem szkolnym, scena z rozprawy ­rozwodowej w filmie Tato – w klasie. Całość dialogów (w wersji angielskiej, oczywiście) była przez uczniów opanowana pamięciowo. Charakteryzacja, kostiumy, scenografia – to również pozostawało w gestii uczniów. Ich widownię stanowili pozostali uczniowie klasy. Cztery osoby podjęły się dokumentacji fotograficznej.
Do projektu uczniowie wybrali podane w tabeli filmy, a skupili się na konkretnych scenach, obrazujących wybraną przez nich i bliską problematykę. 
Dokumentację tego projektu stanowi sporządzona przez uczniów publikacja, zawierająca: listy dialogowe (w języku angielskim i polskim), krótkie eseje autorstwa uczniów (w języku angielskim) dotyczące poruszanych w filmie problemów, z którymi borykają się młodzi ludzie. Oprócz tego informacje na temat reżysera i aktorów oraz zdjęcia oryginalnych plakatów filmowych. A także – co najciekawsze – umieszczone obok siebie zdjęcia z przedstawienia oraz printscreeny z odpowiedniej, oryginalnej sceny w filmie. 
Nie trzeba chyba opisywać, jak świetnie uczniowie się bawili,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy