Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up , Otwarty dostęp

14 lutego 2019

NR 9 (Luty 2019)

Języki przyszłości, czyli o kodowaniu i angielskim

0 1187

Język przyszłości? Język programowania. Też obcy, też język. Jaki będzie nauczyciel przyszłości? Jaki jest dobry nauczyciel języka obcego? Może to ten, który daje coś więcej niż sam język. Nie od dziś widzimy, że obecnie od nauczyciela języka obcego wymaga się coraz więcej. Trendy wciąż się zmieniają, balansując między trenerem a coachem motywującym do nauki.

 

POLECAMY

Od nauczycieli językowych oczekuje się czegoś więcej niż tylko wiedzy o języku i kulturze. Mają uczyć kompetencji przyszłości, a najlepiej tych cyfrowych. Brzmi dobrze – wyjaśnijmy jakie to umiejętności. Oczywiście wszystkich nie opanujemy na tyle, by móc ich uczyć na przyzwoitym poziomie.

Jedną z kompetencji, która coraz częściej okazuje się wielką wartością do nauki języka angielskiego, jest kodowanie, oczywiście przeprowadzone po angielsku podczas lekcji, korepetycji czy zajęć grupowych w szkole językowej. Tym samym szkoły wzbogacają swoją ofertę i przyciągają coraz więcej osób, które są zwolennikami uczenia holistycznego. Co to takiego? To całościowe podejście do edukacji i traktowanie jej jako jednego systemu zamiast wyodrębnianie na siłę abstrakcyjnych przedmiotów i nauczanie ich. John Dewey, edukator holistyczny, który żył na przełomie XIX i XX w., w swoim dziele Moje pedagogiczne credo opisuje tę metodę w bardzo prosty sposób. Jego zdaniem nie powinniśmy oddzielać treści przedmiotowych od doświadczenia. Nie można pozwolić na to, aby uczeń, czytając, pisząc i ucząc się czasów angielskich, przyswajając idiomy, czasowniki nieregularne i komendy, traktował je jako abstrakcyjne pojęcia, które trzeba po prostu powtarzać czy zapamiętać, które nie mają związku z realnym życiem. To są prawdziwe narzędzia, z pomocą których piszemy e-maila, porozumiewamy się w hotelu czy sklepie, negocjujemy z kontrahentem, a także programujemy lodówkę. Zadaniem nauczyciela jest więc nieustannie sankcjonować treści, których uczy poprzez pokazywanie, jak je wykorzystamy w praktyce – „odabstrakcyjnianie” ich.

Język komputera często ma wspólny mianownik z językiem angielskim, chociażby poprzez komendy, które musimy komputerowi wydawać, nie wspominając już o specyfikacjach czy manualach do nauki kodowania dostępnych najczęściej w języku angielskim właśnie.

Przydatne linki:

  • //scratch.mit.edu/ - Scratch to chyba najpopularniejsza aplikacja do nauki kodowania dla dzieci. Jest niezwykle prosta, służy do kodowania wizualnego, czyli takiego, w którym układamy algorytm z kolorowych bloków. Dzięki temu możemy stworzyć proste gry i animacje w ciągu kilku minut. Scratch pozwala bawić się z zewnętrznymi urządzeniami i robotami, na przykład pozwala ste...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy