Według krzywej zapamiętywania najszybciej zapominamy informacje tuż po ich poznaniu. Na szczęście regularność powtórek może zapewnić nam trwalsze zapamiętywanie informacji i przeniesienie ich do pamięci długotrwałej. Jak wykorzystać tę informację w kontekście szkolnym?
Kilka sposobów na efektywne powtórki
Według krzywej zapamiętywania najszybciej zapominamy informacje tuż po ich poznaniu. Na szczęście regularność powtórek może zapewnić nam trwalsze zapamiętywanie informacji i przeniesienie ich do pamięci długotrwałej. Jak wykorzystać tę informację w kontekście szkolnym? Kilka prostych zasad na początek:
POLECAMY
- Powtarzaj często i nawet małe partie materiału.
- Nie czekaj do powtórzenia rozdziału w podręczniku i zrealizowania całej strony zadań.
- Zaplanuj elementy powtórzeniowe co kilka lekcji, po każdej lekcji, a nawet na każdej lekcji.
- Dobrym pomysłem jest rozbicie jednej lekcji na kilka części i podsumowanie każdej z nich.
Oprócz zapewnienia możliwości utrwalenia nowo poznanego materiału, takie prowadzenie lekcji pozwala uczniom na większą świadomość. Wiedzą oni, w jakim momencie lekcji się znajdują i – co ważniejsze – jaki jest cel danego ćwiczenia czy serii ćwiczeń.
„Najpierw zapowiedz, o czym będziesz mówić, następnie powiedz to, a na koniec podsumuj, co powiedziałeś” to znane wśród mówców publicznych powiedzenie. Uważam, że jest to również świetne hasło dla nauczycieli planujących swoje zajęcia. A ostatni element, czyli podsumowanie, to właśnie powtórzenie, o którym mowa w artykule. Umiejętność skutecznego powtarzania jest bardzo ważną i trudną umiejętnością. Dlaczego ważną – już wiemy, a dlaczego trudną? Po pierwsze musimy wybrać odpowiednie ćwiczenie do danej grupy i zmieścić się w limicie czasowym. Tym, co może okazać się najtrudniejsze, jest konieczność posiadania dużego repertuaru technik powtórzeniowych tak, aby umieć uczniów zaskoczyć lub zmienić zaplanowane ćwiczenie, jeśli jest taka potrzeba. Duży zestaw technik powtórzeniowych zapewni nam taką elastyczność.
-
Klasowy zwyczaj
Ustal z uczniami, że każda lekcja będzie zaczynała się od pytania: Czego uczyliśmy się podczas ostatniej lekcji? Jeśli będziesz konsekwentnie zadawał/(-a) to pytanie na początku lekcji, uczniowie wkrótce przyzwyczają się, że zawsze powinni mieć przygotowaną taką jednozdaniową wypowiedź. Takie zdanie to świetne podsumowanie całej lekcji.
-
Pytania sprawdzające
Po fragmencie lekcji zadaj jedno/dwa pytania sprawdzające, co wydarzyło się do tej pory. Pamiętaj, że pełna odpowiedź ma zostać podana przez uczniów, nie podpowiadaj, a naprowadzaj. Przykładowe pytania to:
- wymień trzy słowa, które dziś poznaliśmy,
- jaką ma budowę poznany dziś czas gramatyczny,
- ułóż jedno zdanie z poznaną dzisiaj strukturą,
- ułóż jedno zdanie z jednym poznanym dziś słowem,
- w jakich sytuacjach używamy poznanego dziś czasu gramatycznego,
- o czym był tekst, który przeczytaliśmy,
- o czym było nagranie, którego przed chwilą wysłuchaliśmy,
- czego dowiedziałeś się do tej pory na temat pisania listów/notatek/rozprawek/recenzji w języku angielskim.
-
Nowe słowa na tablicę
W trakcie lekcji pojawia się często wiele nowych słów, proponuję zapisywać je na tablicy. Możesz wykorzystać je w trakcie lekcji do powtórek. Co jakiś czas wracaj do słów i poproś uczniów o przetłumaczenie konkretnego słowa. Możesz też do każdej cyfry z kostki do gry dopasować polecenie, np.:
- przetłumacz,
- podaj synonim,
- podaj przeciwieństwo,
- wyjaśnij po angielsku,
- ułóż zdanie,
- podaj dwa skojarzenia.
Rzucasz kostką i prosisz uczniów o wykonanie zadania, które odpowiada wylosowanej cyfrze. Pamiętaj, by takim ćwiczeniem nie burzyć za bardzo toku lekcji. Twoim celem jest powtarzanie i utrwalanie. Jak wykorzystać zapisane na tablicy słowa do powtórzenia całej lekcji? Weź do ręki gąb...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!