Obecnie kompetencje kluczowe są postrzegane jako niezbędne narzędzia skutecznego funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie, obejmują one najważniejsze obszary naszego życia oraz decydują o naszych predyspozycjach i szansach na sukces najpierw na etapie edukacji, a w późniejszym okresie – w życiu zawodowym.
Kompetencje kluczowe obejmują między innymi:
POLECAMY
- szeroko pojętą komunikację,
- krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
- samodzielność i inicjatywę,
- umiejętność aktywnego uczenia się przez całe życie,
- umiejętność efektywnego korzystania z nowoczesnych technologii,
- łączenie wiedzy z różnych dziedzin w celu rozwiązywania złożonych problemów,
- umiejętność współpracy w zespole,
- świadomość społeczną i obywatelską.
Rada Unii Europejskiej stworzyła uniwersalny dokument w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dokument ten ciągle ulega zmianom, ale jego rolą jest zwrócenie uwagi na najważniejsze umiejętności, które musi posiadać uczeń, a później kandydat na wymagającym rynku pracy.
Kompetencje kluczowe ustalone przez Radę Unii Europejskiej to:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
- kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
- kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
- kompetencje cyfrowe,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
- kompetencje obywatelskie,
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej1.
Jako nauczyciele języka angielskiego możemy z łatwością rozwijać kompetencje kluczowe w czasie naszych zajęć.
Oto kilka pomysłów, które możemy wykorzystać.
Kompetencje w zakresie tworzenia i rozumienia informacji
Rozwijaj je przez:
- ćwiczenie umiejętności pisania i rozumienia wypowiedzi w języku angielskim, korzystanie z autentycznych nagrań czy wypowiedzi rodzimych użytkowników języka,
- czytanie ze zrozumieniem tekstów – możemy czerpać pomysły z blogów i wpisów influencerów popularnych wśród młodzieży szkolnej,
- tworzenie wypowiedzi pisemnych, takich jak wpisy na blogu, opisy, opowiadania, artykuły czy listy do lokalnych władz, opisujące wybrany problem społeczny i sposób jego rozwiązania,
- napisanie przez uczniów listów do samych siebie i odczytanie ich po kilku miesiącach czy nawet latach za pośrednictwem strony futureme.org („Drogi Ja z przyszłości”).
Kompetencje w zakresie wielojęzyczności
Rozwijaj je przez:
- zastosowanie modelu translanguagingu – uczniowie mogą wykorzystać ojczysty język do tłumaczenia słów czy porównywania zasad gramatycznych,
- zastosowanie code switchingu – umiejętności mieszania różnych języków w jednej wypowiedzi w celu rozwiązania problemu i skutecznego przekazania informacji,
- tworzenie lekcji interdyscyplinarnych z wykorzystaniem elementów języka angielskiego, lekcje kulturowe, historyczne czy warsztaty z wykorzystaniem elementów psychologii i pedagogiki.
Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
Rozwijaj je przez:
- rozumienie oraz analizę tekstów naukowych i związanych ze zdrowiem czy innych tekstów z zakresu tematycznego nauka i technika oraz zdrowie,
- rozumienie krótkich filmów opisujących życiorysy sławnych naukowców, np. Marii Skłodowskiej-Curie, z równoczesnym wykorzystaniem słownictwa naukowego,
- rozumienie wypowiedzi sławnych osób, które prowadzą wykłady online za pośrednictwem kanału TED Talks,
- praktyczne zastosowanie matematyki, np. przy analizie danych, wykresów oraz z wykorzystaniem role-play w restauracji, gdzie uczniowie muszą się podzielić rachunkiem za posiłek.
Kompetencje cyfrowe
Rozwijaj je przez: ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!