Zrób to inaczej – trening słuchania i czytania ze zrozumieniem

Horyzonty anglistyki

Rozwijanie umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem to nieodłączny element zajęć z języka obcego. Ćwiczenia podręcznikowe są często uznawane przez uczniów za niezbyt atrakcyjne ze względu na powtarzalność wyzwań, jakie stawia przed nimi książka.

Najczęściej są to typy zadań odpowiadające tym, z którymi uczniowie spotkają się podczas egzaminów, takie jak „prawda czy fałsz” lub „zaznacz prawidłową odpowiedź”. Oczywiście schematy i rutyna w nauce języka również są istotne, ale kiedy uczniowie opadają z sił, a nam zależy na tym, aby trening słuchania czy czytania ze zrozumieniem odbył się mimo to, wystarczy, że nieco zmienimy formę ćwiczenia, a rozruszamy i zaciekawimy dzięki temu naszych uczniów. 

POLECAMY

Trenuj z piosenką

Przeprowadzając trening słuchania ze zrozumieniem, nie musimy ograniczać się do zadań egzaminacyjnych czy podręcznikowych. Warto skorzystać z darmowych narzędzi i stron do treningu słuchania, takich jak Lyrics Training (lyricstraining.com), dostępnych również często w formie aplikacji na telefon komórkowy. Jak z pracować z Lyrics Training? Zacznij od rozgrzewki. Poproś uczniów, aby w grupach lub parach odpowiedzieli na pytanie: „Jaki jest twój ulubiony utwór lub zespół muzyczny?”. Następnie niech opowiedzą w tych samych grupach, o czym jest ich ulubiona piosenka. Mogą też na tym etapie spróbować odtworzyć z pamięci jej treść. Następnie wchodzą na stronę lyricstraining.com, wyszukują swój ulubiony utwór, wybierają jeden z poziomów trudności zadania i odsłuchując piosenkę, uzupełniają luki pojawiające się w tekście. Ćwiczenie to uczniowie mogą wykonywać równolegle na swoich telefonach ze słuchawkami na uszach, sprawdzając, kto najszybciej uzupełni treść piosenki. 

Drugim sposobem jest praca z tym narzędziem całą klasą. Podziel klasę na kilka grup i każdej z nich wręcz białą tabliczkę do pisania i marker suchościeralny lub zwykłą kartkę papieru i mazaki. Do puszczenia piosenki i wyświetlenia tekstu wykorzystaj tablicę interaktywną lub rzutnik. Uczniowie wsłuchują się w tekst piosenki, a brakujące słowa zapisują jak najszybciej na kartce/tabliczce. Następnie unoszą ją do góry. Nauczyciel wpisuje w lukę kolejno zapisane przez uczniów brakujące słowa. Jeśli grupa pierwsza udzieliła poprawnej odpowiedzi, otrzymuje punkt, jeśli nie, nauczyciel wpisuje propozycję kolejnej grupy itd. W tej wersji trening ten będzie nieco mniej dynamiczny niż w sytuacji w której każdy uczeń odsłuchuje piosenki na swoim urządzeniu. Dreszczyk adrenaliny związany jednak z rywalizacją grupową uratuje sytuację. 

Słuchaj i notuj

Kolejne ćwiczenie można potraktować jako typową rozgrzewkę do słuchania i wyławiania z tekstu podstawowych informacji, chociaż w zależności od postawionych przez nas pytań może również zmusić uczniów do skupienia się na szczegółach. Największą jego korzyścią jednak jest to, że oswaja uczniów z pracą na materiałach autentycznych i uczy ich, w jaki sposób wykorzystywać je poza salą lekcyjną do samodzielnej nauki podczas oglądania seriali czy słuchania obcojęzycznych serwisów informacyjnych. 

Do przeprowadzenia tego ćwiczenia musisz wybrać nagranie, na start im krótsze, tym lepsze, najlepiej, aby nie przekraczało 60 sekund. Mogą to być np. informacje dnia z kanału BBC czy wybrane przez ciebie fragmenty podcastów. W tym wypadku masz bardzo dużą dowolność. Nagranie, które wybierzesz, może być nieco trudni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy