Dołącz do czytelników
Brak wyników

Personal branding
Budowanie marki nauczyciela – potrzeba rynku czy chwilowy trend?

Artykuły z czasopisma | 22 grudnia 2017 | NR 2
223

Już jakiś czas temu zaczęłam myśleć o sobie jak o marce. Nie jak o produkcie, bo uważam, że nikogo nie należy postrzegać przedmiotowo. Ale jak o marce, czyli unikalnym wyznaczniku mojej osoby na rynku pracy, w internecie, wśród znajomych, tych bliższych i tych dalszych. Przed erą mediów społecznościowych również byliśmy marką, jednak jej znaczenie było inne niż teraz. Doszłam do kilku wniosków, które warto mieć na uwadze, promując swoją firmę w sieci i nie tylko.

Od czego zacząć?

Pierwsze, co zrobiłam – poprosiłam znajomych i współpracowników o wypełnienie anonimowej ankiety o mnie. Dowiedziałam się wiele o swoich flagowych cechach, o tym, jak widzą mnie na zewnątrz, z czym im się kojarzę. Kiedy już poznałam wyniki ankiety, zaczęłam myśleć o sobie i swoich planach. Zastanowiłam się, gdzie chciałabym być za kilka lat oraz w jaki sposób chciałabym, żeby mnie postrzegano. 

Obserwując nauczycieli w mediach społecznościowych, łatwo jest zauważyć duży wzrost zainteresowania blogowaniem i dzieleniem się materiałami na zajęcia lub wartościową treścią. Niekiedy można też zauważyć zafascynowanie powierzchownością i tym, co nieformalnie nazywa się lansowaniem siebie. Personal branding to nie selfie do lustra, lans, szpan czy pokazywa nie piórek. To nie jest udawanie kogoś, kim nie jesteś, ale budowanie siebie i swojego sukcesu. Teraz nazywa się to budowaniem marki, kiedyś było po prostu dobrą opinią. 

 

Rozszerz swój repertuar! O siebie.  
Stanisław Jerzy Lec

 

Świadome budowanie marki nauczycielskiej daje nam możliwość przedstawienia siebie i swojej historii, zarówno po to, żeby wyróżnić się z tłumu innych nauczycieli, jak i też po to, żeby dowiedzieć się, kim jesteśmy. Zarządzanie marką osobistą to nie jest proste działanie ad hoc, to długotrwały proces wymagający strategii i wejrzenia w głąb siebie. Musimy określić, kim jesteśmy, jaki mamy cel, misję i wartości, gdzie chcemy znaleźć się wśród otaczających nas ludzi oraz jak chcemy, żeby nas postrzegali. 

Czym jest, a czym nie jest marka osobista?

Aby odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest marka osobista i jak ją zbudować, najpierw musimy znaleźć odpowiedź na zupełnie odwrotne pytanie – mianowicie czym marka osobista nie jest. Oprócz wymienionych przeze mnie wcześniej oczywistych „nie” w kwestii budowania marki nauczyciela, nasza marka to nie jest produkt ani nazwa naszego bloga, fanpage’a lub nasze logo. My nie jesteśmy produktem, pomimo tego że wielu internetowych specjalistów od brandu tak nam próbuje wmówić. Krzyczą „Jesteś produktem, naucz się sprzedawać siebie”, ale jest inaczej. Marka osobista to „przyrzeczenie, obietnica […] dostarczania konkretnego zbioru cech, korzyści i usług” (Philip Kotler, 2006). Budując swoją markę nauczycielską, składasz obietnicę i dajesz gwarancję jakości swoich poczynań. 

W prosty sposób można to oprzeć na trzech pytaniach:

  • Dlaczego? 
  • Jak? 
  • Co? 

Dlaczego robisz to, co robisz? Dlaczego zostałeś nauczycielem, dlaczego nim jesteś? Dlaczego uczysz języka obcego? Dlaczego akurat tego języka, nie innego? Dlaczego uczysz daną grupę wiekową? Musisz zastanowić się nad swoją misją i trochę nad swoją historią, którą przekazujesz innym. 

W jaki sposób to robisz? Jakie metody i techniki pracy lubisz? Czy chcesz wykorzystywać nowoczesne technologie? Czy chcesz umiejętnie na zajęciach stosować formy storytellingu? Czy chcesz uczyć poprzez gry i zabawy? Czy uczysz online, czy w klasie? Może chcesz produkować swoje materiały lub pokazać innym, w jaki sposób pracujesz z podręcznikiem? Tak budujesz swój indywidualny profil firmowy/osobowy. To na jego podstawie będziesz budować na dalszym etapie komunikację skierowaną do swoich odbiorców. Nad tym też musisz się solidnie zastanowić: kto jest Twoim odbiorcą? Jeśli planujesz założenie profilu na platformie Facebook lub Instagram, do kogo chcesz dotrzeć – czy do innych nauczycieli, a może do uczniów? A może do rodziców swoich uczniów, bo to głównie w ich gestii należy decyzja, czy będziesz uczył ich dziecko? Lub inaczej – może chcesz wypromować się tylko wśród swoich znajomych i rodziny, żeby wzbudzić ich szacunek i podziw. Nad motywami, które nami kierują i naszymi wartościami, warto pochylić się przez chwilę. 

Ostatnie pytanie, na które musisz znaleźć odpowiedź, brzmi: co właściwie robisz? Uczysz. Co to znaczy uczyć? Czego uczysz? Kogo uczysz? Czy produkujesz materiały? Jakiego rodzaju materiały? Czy szkolisz nauczycieli? Jakie treści, produkty czy usługi oferujesz? 

Czas na działanie 

Kiedy już wszystko o sobie wiesz i udało Ci się odpowiedzieć na powyższe pytania, czas zaplanować strategię działania. W dobie mediów społecznościowych głównym kanałem dotarcia do naszych odbiorców jest Facebook, Instagram, LinkedIn, czasami Twitter, ale też YouTube. To tam pokazujemy swoje autentyczne „ja”. Sztucznie wykreowana marka szybko zostanie rozpoznana i wtedy będzie to tzw. o jedno kliknięcie za daleko. 

Nasze markowe „być” w mediach społecznościowych uzależnione jest od marketingu treści. Content marketing w budowaniu marki nauczyciela to budowanie trwałych relacji z odbiorcami poprzez rozsądne eksponowanie naszego potencjału, umiejętności, które zdobyliśmy i które chcemy przekazać, a także zachęcanie naszych odbiorców do reagowania, komentowania, angażowania się w to, co robimy. 

Jeśli naszym odbiorcą jest nauczyciel, na początek warto zachęcić czytelników ciekawymi materiałami do pracy na lekcji, ewentualnie pokazać fragment dobrych praktyk z naszych zajęć, zamieszczając ciekawe zdjęcia lub filmik. Tę technikę polecam, bo wiem, że doskonale angażuje odbiorców, choć sama nie nauczyłam się jeszcze dobrze ją eksploatować. Zawsze coś mi nie wyjdzie albo jestem zbyt skupiona na zajęciach i zapominam o nagrywaniu. Jest jednak rzecz, o której nie możemy zapomnieć, udostępniając wizerunek naszych uczniów – zgoda rodziców. 

Gdy nasza usługa, marka skierowana jest do ucznia, dobrze rozpocząć działania od umieszczenia ciekawostek ze świata języka, którego uczymy. Można też umieścić na profilu ciekawe zadanie, które pomoże przygotować się naszym uczniom do zajęć, lub jakąś grę, która ich z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy