Ubiegły rok szkolny był dla nas wyjątkowo mało łaskawy. Uczyliśmy przez internet i ciężko było dopasować metody stacjonarne do tych zdalnych. Jednakże jest jedna metoda, która działa zawsze i wszędzie – zdalnie, stacjonarnie i na każdego ucznia. To uczenie poprzez materiały wizualne.
Jak myślisz, które z poniższych aktywności bardziej spodobają się uczniom?
POLECAMY
- Tekstowy opis, jak zrobić sałatkę i jakich składników użyć w języku angielskim.
- Filmik, jak np. instastory lub zdjęcia/odręczne rysunki, czyli obrazkowe, graficzne przedstawienie, jak zrobić tę sałatkę i jakich składników użyć.
Większość nauczy się lepiej z drugą opcją. Dzieje się tak dlatego, że wizualizacje są bardziej atrakcyjne niż zwykły tekst dla ciekawych świata, chłonnych i intuicyjnych młodych umysłów.
Do tej pory przeprowadzono kilka badań, które dowodzą siły pomocy wizualnych w nauczaniu zarówno zdalnym, e-learningowym, jak i stacjonarnym czy hybrydowym. Wyciągnięto z tych badań kilka interesujących wniosków. Na przykład – uczniowie kilkanaście razy szybciej reagują na informacje wizualne w porównaniu z tekstem. Ponadto, wizualizacje w formie obrazków, grafik komiksów czy prostych animacji pomagają poprawić przyswajanie wiedzy na wielu poziomach. W końcu około 65% populacji to wzrokowcy.
Nauczyciel – bez względu na to, czy prowadzi zajęcia zdalnie, czy też stacjonarnie – może wykorzystać pomoce wizualne w wielu kontekstach nauczania języka. Nie tylko, jeśli chodzi o słownictwo, ale również w nauczaniu abstrakcyjnych treści, takich jak gramatyka.
Jakie korzyści wynikają z wykorzystania materiałów wizualnych?
1. Wizualizacja w każdej formie (grafika, zdjęcie, obraz, gif, animacja, wykres) pomaga przechowywać informacje dłużej w pamięci długotrwałej i pomaga budować połączenia neuronalne, ponieważ mózg ucznia bezpośrednio przypisuje obrazek do słowa lub wyrażenia w języku obcym poprzez mechanizm asocjacji. Obrazy to najprostszy i najskuteczniejszy sposób, aby upewnić się, że informacje zostaną zapisane w pamięci długotrwałej. Nasza pamięć krótkotrwała przetwarza słowa i może zachować tylko około siedmiu bitów informacji. Natomiast obrazy są bezpośrednio przetwarzane przez naszą pamięć długotrwałą, gdzie zostają trwale wyryte w pamięci.
2. Wizualizowanie informacji sprawia, że komunikacja jest szybsza i prostsza. Informacje wymienione w punktach są bez wątpienia prostsze do przeczytania, ale czy do przetworzenia? Te same informacje w postaci obrazu lub filmu są przetwarzane znacznie szybciej. Wyniki badań pokazują, że:
- Ze wszystkich informacji przekazywanych do mózgu 90% ma charakter wizualny.
- W przeciwieństwie do tekstu, wizualizacje są przetwarzane 60 000 razy szybciej.
- Jesteśmy w stanie zwizualizować obraz w mniej niż 1/10 sekundy, gdy słyszymy lub czytamy o czymś.
- 40% włókien nerwowych jest połączonych z siatkówką oka.
- Nasz mózg widzi nawet obrazy, które trwają tylko 13 milisekund.
- Ludzkie oko może rejestrować 36 000 komunikatów wizualnych co godzinę.
3.Pomagają zrozumieć materiał w języku obcym
Wizualizacje pomagają uczącym się łatwo zrozumieć pojęcia, stymulując wyobraźnię i wpływając na ich zdolności poznawcze. Poza tym wiadomo, że język wizualny ma również potencjał do przenikania na inne zmysły, co zapewnia natychmiastowe zrozumienie treści przy prawie zerowym wysiłku.
Przykład: ludzkie oko bardzo szybko wychwytuje wszelkie odbiegające od „standardu” obiekty. Jeśli widzimy 100 żółtych tulipanów, bardzo łatwo jest nam zauważyć jednego czerwonego wśród nich. Zapamiętujemy to, co jest inne.
Wykorzystaj to przy tworzeniu kart pracy (flashcards). Postaraj się, aby jedno/dwa zdjęcia czy obrazki były innego kształtu lub w innej kolorystyce. Być może w ten sposób warto przedstawić trudniejsze słówka. Mózg ucznia od razu je wychwyci i skupi na nich uwagę.
4. Stymulują emocje
Emocje i informacje wizualne są przetwarzane w tej samej części ludzkiego mózgu. Bodźce wizualne i reakcja emocjonalna są ze sobą połączone w prosty sposób, a te dwa razem generują to, co nazywamy wspomnieniami. Dlatego obrazy i wizualne metafory tworzą silne wrażenia i trwale zapisują się w umysłach Twoich uczniów.
Uczenie obrazem
Kiedy angażujesz obraz, czy to w formie zdjęć, wideo, czy prezentacji – dobrze, gdyby obraz ten był w jakiś sposób powiązany z uczniami. Według Manfreda Spitzera, autora między innymi książki „Jak uczy się mózg?” i prekursora świeżego spojrzenia na edukację, podczas mówienia o swoich zainteresowaniach, rzeczach, planach, aktywują się te same obszary w mózgu, co przy pozytywnych emocjach. Emocjach podobnych do tych po zażyciu narkotyków czy choćby podczas czatowania na Facebooku. Te mechanizmy psychologiczne zapewniają nieustający sukces mediom społecznościowym, które wypełniają lukę, zaspokajając najprostsze przecież potrzeby ludzkie, zwłaszcza u podatnych młodych.
Z tego samego powodu na zajęciach z języka obcego ważne jest, by uczyć zważając na głębokość przetwarzania informacji, ale równie ważne jest, by to doświadczenie dotyczyło ucznia jako osoby, by dotykało go w jakiś sposób, by go angażowało. Zaangażowanie – to właśnie słowo klucz. Jeśli uczeń sam wkłada wysiłek w poznanie czegoś, a przy okazji sprawia mu to przyjemność (frajdę), zaczyna się proces zaangażowania.
Propozycja aktywności: Photo session
Temat lekcji: meble, dom, jedzenie, sport, ubrania itd.
Zamiast przychodzić na lekcję z prezentacją mebli lub części garderoby w PowerPoint, poproś uczniów, aby sfotografowali meble w swoich domach lub swoje ubrania z szafy.
Dlaczego to działa: ważniejsze dla naszego mózgu są informacje, które bezpośrednio dotykają nas samych lub są z nami powiązane. Zdjęcia krzesła, dywanu czy slipek uczn...