Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

14 października 2022

NR 31 (Październik 2022)

Motywacyjny kalendarz adwentowy z pomysłami na przedświąteczne lekcje języka angielskiego

0 223

Gdybyśmy zebrali skojarzenia na temat świąt Bożego Narodzenia, na pewno pojawiłyby się wśród nich prezenty, słodkości, niespodzianki czy pieniądze. A gdyby tak wypełnić taki świąteczny worek czymś niematerialnym, co jednak również ucieszyłoby dzieci? Może czymś pachnącym? Może czymś śmiesznym? Może czymś dużym – albo wręcz odwrotnie: czymś bardzo bardzo malutkim? Na pewno czymś, co wzbudziłoby w uczniach większą chęć i motywację do nauki języka angielskiego.

POLECAMY

Zanim jednak przejdziemy do dwudziestu czterech pomysłów z kalendarza, zastanówmy się, czym jest motywacja wewnętrzna i jak bardzo jest ona nam, nauczycielom, pomocna. Na pozór definicja jest bardzo prosta – jest to chęć do nauki płynąca z wnętrza. O ile większość nauczycieli bardzo dobrze zna to pojęcie, o tyle wielu gubi się nieco przy jego zastosowaniu. Dlaczego? Ponieważ prościej i szybciej jest dać dzieciom naklejkę, pieczątkę, cukierka czy tatuaż. Trudniej zaś tak przygotować zajęcia, aby chciało się uczniom chcieć. Żeby nieco ułatwić to zadanie, przedstawię poniżej dwadzieścia cztery pomysły na rozwijanie w uczniach motywacji wewnętrznej.

Poznaj swoich uczniów

Być może jest to pomysł dość oczywisty, ale naprawdę warto zadbać o wiedzę na temat rodzeństwa, zainteresowań, zwierząt domowych, ulubionej muzyki czy książek. Szczególnie jest to istotne, kiedy wchodzicie do nowej grupy lub po dłuższej przerwie, np. po wakacjach. Stwórz przestrzeń, aby uczniowie mogli coś o sobie opowiedzieć, napisać czy narysować. Zapytaj, jakie ćwiczenia i zabawy najbardziej lubią, i takie staraj się wykorzystać na swoich lekcjach. 

Zadbaj o zasady

Czy zasady mogą naprawdę zmotywować? Oczywiście, że tak. Przede wszystkim stwórz regulamin wspólnie z uczniami. Będą mieli pewność, że są częścią grupy. Zadbaj, aby stwierdzenia były bez zakazów, twierdzące, a nie przeczące. Z młodszymi grupami warto rozwijać kreatywność przy tworzeniu takiego kodeksu. Wspólnie stworzony plakat na tekturze na pewno by się sprawdził, a zasady schowane w pudełeczkach po zapałkach mogłyby zaciekawić. Bez względu jednak na format trzeba mieć w pamięci częste przypominanie zasad, szczególnie jeśli pracujemy z młodszymi uczniami. Dbając o zasady, zapewniamy uczniom bezpieczeństwo, a dzięki niemu dzieci czują, że są objęte opieką i mogą w pełni się rozwijać.

Planuj

Stwórz plan swoich zajęć, tak aby uczniowie wiedzieli, czego mają się spodziewać. Plan w postaci zegara ze wskazówkami, który pokazuje, kiedy jest czas na piosenkę, pracę przy stolikach, zabawę ruchową czy pożegnanie, sprawdzi się szczególnie, gdy masz w swojej grupie dzieci niepewne i nieśmiałe. Taki plan działania warto rozpisać również na kartonie – przy użyciu klamerek i pasków z opisami uczniowie mogą sami wpływać na przebieg lekcji. 

Zaskocz

Raz na jakiś czas warto przerwać nieco rutynę i zapobiec nudzie. Pomysłów na to jest wiele. Mój wybór padał zawsze na przebranie, pelerynę lub grę na prześcieradle. Może to być także eksperyment lub niespodziewany gadżet. 

Zamknij podręcznik - otwórz książkę

Oprócz podręcznika skuś się na ciekawą opowieść. Świąt książek jest przepiękny, a ciekawych książek anglojęzycznych jest całe mnóstwo. W jednym z wcześniejszych numerów „Horyzontów Anglistyki” możecie znaleźć moje propozycje książkowe. Dodałabym jeszcze do listy Gruffalo Julii Donaldson, The Colour Monster Anny Llennas, A Busy Day for Birds Lucy Cousins, Mr Penguin Alexa T. Smitha oraz Cat Kid Comic Club Dava Pilkeya. Książka nie tylko wprowadzi dzieci w świat czytelnictwa, ale także wzbogaci słownictwo oraz zachęci do kreatywności i tworzenia.

Postaw na projekt

Zarezerwuj czas na pracę plastyczną lub projekt, najlepiej na ostatnim etapie lekcji, kiedy jest potrzeba wyciszenia i uspokojenia emocji. Dodatkowa karta pracy do pokolorowania to już jest mały projekt, choć postawiłabym raczej na tekturę, nakrętki czy patyczki laryngologiczne. Z tektury stwórzmy zegar lub zabawkowe tablety, na nakrętkach możemy narysować owoce i zapisać ich nazwy, a następnie pograć nimi w memo. Patyczki laryngologiczne mogą zamienić się w piratów lub stać się kolorowymi lizakami.

Stwórz ciekawą pomoc dydaktyczną

Idąc za ciosem, spróbuj stworzyć takie projekty z uczniami, które posłużą wam na kilka kolejnych lekcji, zapewniając wspólne materiały dydaktyczne. Może karty obrazkowe na patyczkach laryngologicznych przydadzą się wam na recykling materiału na następnych zajęciach. Jeśli macie ochotę na coś większego, to z metodyczno-nauczycielskiego serca polecam gry podłogowe na prześcieradłach. Są duże, atrakcyjne, angażujące dzieci (mogą same być pionkami) i lekkie, a to szczególnie ważne dla nauczycieli z pełnymi torbami.

Poświętuj

Każda okazja jest dobra na świętowanie i możesz to zrobić również w klasie językowej – i wcale nie muszą to być tylko święta Bożego Narodzenia, choć uwielbiam świąteczne lekcje. Mogą to być urodziny maskotki lub święta nietypowe, takie jak Dzień Kredki, Dzień Kropki, Dzień Musztardy czy Dzień Tańca. W Dzień Kredki kredki w piórnikach dzieci mogą np. ożyć. Uczniowie mogą je ubrać i odegrać z nimi scenki. Kredkom możemy dopasować też emocje, zgodnie z kolorem, jaki mają. Nie można nie wspomnieć tu o pozycji książkowej The Day the Crayons Quit, idealnie nadającej się na ten dzień. 

Wyślij list

To cudowny pomysł nie tylko dla starszych uczniów, przecież list może być w postaci rysunku. Listy możemy rozsyłać między grupami w przedszkolu, między klasami w szkole lub między różnymi placówkami. Sprawdzi się to i w waszym mieście, i w Polsce i na całym świecie. Kiedy zorganizowałam korespondencyjną współpracę z przedszkolem z Anglii, dzieci wzajemnie rysowały sobie obrazki ulubionych posiłków, a innym razem obrazki zwierząt, które lubią albo mają w domu. Ciekawe było odszyfrowywanie imion dzieci, które same je zapisywały. Cudowna to była współpraca!

Wyjdź na podwórko

Zorganizuj lekcję w innym otoczeniu, wyjdź do parku lub sklepu i pozwól dzieciom użyć angielskiego w prawdziwych sytuacjach. Zagraj z nimi w I bet you can’t… i rzuć im wyzwania, np. zakupu wody w sklepie po angielsku lub zapytanie o pogłaskanie psa po angielsku. Czy dadzą radę? Z pewnością!

Zorganizuj scavenger hunt

To zabawa terenowa, która jest szczególnie uwielbiana na obozach językowych. Ale dlaczego nie mielibyśmy jej wykorzystać w klasie czy szkole. Nauczyciel układa listę rzeczy do znalezienia na terenie szkoły. Uczniowie, najczęściej w grupie, chodzą i szukają tych przedmiotów. Dla pewności, że je znaleźli, mogą zrobić zdjęcia, a później w klasie wspólnie z nauczycielem sprawdzić, czy znaleźli wszystkie przedmioty na liście. Mój zdecydowany faworyt na oryginalną lekcję.

Otwórz się

Dajcie się poznać. Zorganizuj wywiad, którego gościem będziesz Ty. Opowiedz o swoich zainteresowaniach, ulubionych potrawach lub miejscach, które odwiedzasz. 

Zorganizuj show and tell

Zabawa ta pozwoli dzieciom poznać się nawzajem. A chyba nie ma nic bardziej motywującego niż zgrana grupa i dobre relacje. W zależności od tematu w danym tygodniu czy miesiącu uczeń przynosi na lekcję coś z tym tematem związanym i o tym opowiada. Może też coś przygotować samemu: plakat cz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy