Osoby dorosłe uczą się języka angielskiego w inny sposób niż dzieci czy młodzież. Mają inne priorytety, inny jest ich cel nauki i dysponują inną ilością czasu. Aby efektywnie uczyć, musimy przemyśleć sobie wiele rzeczy i zaplanować odpowiedni proces. W tym wszystkim mogą pojawić się na naszej drodze pewne wyzwania, które mogą doprowadzić do błędów. W tym artykule przedstawię nie tylko kilka błędów, które mogą wydarzyć się podczas uczenia dorosłych, ale także sposoby na to, jak sobie z nimi poradzić i je rozwiązywać w możliwie najprostszy sposób.
Ćwiczenie 1
Zanim przejdziemy do analizy możliwych błędów przy uczeniu dorosłych, dobrze byłoby, gdybyśmy przeanalizowali naszą sytuację, w której się znajdujemy. W tym celu możemy wykonać następujące ćwiczenie. Jeśli mamy już jakieś doświadczenie w uczeniu osób dorosłych języka angielskiego, to na kartce papieru notujemy wszystkie te sytuacje, które zaskoczyły nas lub które spowodowały pewne komplikacje na naszych lekcjach. Do każdego z problemów staramy się wymyślić odpowiednie rozwiązanie, myślimy także, jak możemy je wprowadzić. Jeśli jednak dopiero zaczynamy naszą przygodę z uczeniem języka angielskiego osób dorosłych, to możemy pomyśleć o tym, co możne nas spotkać, jeśli będziemy uczyć taką grupę wiekową. Możemy postarać się „wejść w buty” tej grupy docelowej. Możemy wyobrazić sobie, że to my chcemy zacząć uczyć się nowego języka. Pod tym kątem warto przeanalizować nasze wyzwania, problemy, słabe punkty. Do zapisania wszystkich wniosków przyda się poniższa tabela.
POLECAMY
Rozwiązania | Potrzebne materiały | Notatki | |
Problem 1 (jaki?) |
|||
Problem 2 (jaki?) |
|||
Problem 3 (jaki?) |
Z uwagi na to, że błędów przy uczeniu w każdej grupie docelowej jest sporo, w tym artykule przedstawię tylko kilka najbardziej popularnych. Możemy podzielić sobie te błędy na uczenie klientów w wersji online i offline.
Ćwiczenie 2
Dobrą propozycją jest zanotowanie błędów lub wyzwań, które kojarzą się nam z pracą online i pracą offline w uczeniu języka angielskiego osób dorosłych. Powinniśmy przeznaczyć na to ćwiczenie około 5–10 minut. Zapisujemy wszystkie propozycje, które przychodzą nam do głowy. Nie zastanawiamy się nad ich poprawnością tylko notujemy je wszystkie, aby o niczym nie zapomnieć. Następnie zastanawiamy się, jakie jest możliwe rozwiązanie danego wyzwania lub błędu. Odpowiedzi zapisujemy w tabeli. Jeśli będziemy prowadzić taki plik wersji online, to zdecydowanie łatwiej będzie nam go edytować i uaktualniać co jakiś czas. Możemy także wymieniać się swoimi pomysłami z innymi nauczycielami i wspólnie pracować nad takim plikiem. Wszystko po to, aby uzbierać jak największą kolekcję wyzwań lub błędów przy uczeniu osób dorosłych.
Uczenie online |
Uczenie offline | |
Wyzwanie 1/Błąd 1 |
||
Możliwe rozwiązanie |
||
Wyzwanie 2/Błąd 2 |
||
Możliwe rozwiązanie |
Wyzwania w wersji online
Z uwagi na światową sytuację zdrowotną uczenie online jest obecnie podstawą do uczenia nie tylko osób dorosłych, ale także uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Mogłoby się wydawać, że uczenie online jest zawsze bardzo proste i intuicyjne. I w dużej ilości przypadków tak jest, ale zdarzają się także pewne błędy. Ich skala zależy od tego, na jakim etapie gotowości do nauki online są nasi uczniowie. Błędy, które mogą tutaj występować mogą dotyczyć obsługi technicznej sprzętu, oprogramowania, ważnych kwestii technicznych związanych z funkcjonowaniem zajęć, sposobami komunikacji i przeprowadzenia lekcji językowych online i nie tylko.
Jednym z błędów które, mogą pojawić się przy uczeniu online jest to, że nasi kursanci nie będą czuli się wystarczająco pewnie w wykorzystaniu zaproponowanych przez nas nowoczesnych technologii.
Może to polegać na tym, że uczniowie będą mieć problemy z zalogowaniem się do danej platformy, nie będą wiedzieli do końca jak się nią obsługiwać, nie przejdą odpowiedniego krótkiego przeszkolenia. Jeśli założymy, że osoby dorosłe znają i korzystają z oprogramowania, które chcemy im zaproponować na lekcjach angielskiego, może lepiej na początku zadać im kilka pytań, aby sprawdzić, czy faktycznie wszystko jest dla nich jasne. Możemy także przygotować dla uczniów krótką instrukcję w formacie PDF łącznie ze screenami. W tej instrukcji mogą być najważniejsze zagadnienia dotyczące tego, jak zalogować się odpowiednio, jak korzystać z różnych narzędzi potrzebnych do uczestnictwa w zajęciach. W takim pliku możemy także zamieścić zestaw pytań i odpowiedzi, które mogą paść od naszych kursantów. Jak stworzyć taki zestaw pytań? Najlepiej notować sobie różne pytania, które pojawiają się w toku prowadzenia lekcji językowych od uczniów. Następnie wystarczy zebrać je w jednym miejscu, ułożyć w logiczną całość i zapisać krótkie odpowiedzi. W takim pliku warto także ująć bardzo proste rzeczy, takie jak chociażby: jak utworzyć konto w danym programie, jak odzyskać, jak uruchomić kamerę lub to, jaki sprzęt jest potrzebny do skorzystania z efektywnej lekcji online. Jeśli założymy, że nasi kursanci znają bardzo dobrze zasady działania danego oprogramowania, może okazać się że zabraknie nam czasu na odpowiedzenie na ważne pytania. Dlatego zawsze warto się upewnić. Taki plik z krótką instrukcją możemy wysłać przed pierwszymi zajęciami dla uczniów do zapoznania się, a na spotkaniu upewnić się, czy wszystkie kwestie są wyjaśnione i czy nie ma żadnych innych pytań.
Wyzwania w wersji offline
Istnieje także szereg różnych wyzwań lub błędów, które możemy popełnić ucząc offline. Aby zebrać szerszą kolekcję błędów, możemy przedyskutować różne zagadnienia z naszymi znajomymi nauczycielami, dzięki czemu poszerzymy swoją perspektywę. Wyzwania lub błędy przy uczeniu stacjonarnym mogą dotyczyć metodyki uczenia języka angielskiego, doboru technik i środków, stylu uczenia. Mogą być to też błędy związane z utrzymywaniem dyscypliny, porządku na zajęciach, odpowiedniego poziomu motywacji, wykorzystania elementów w coachingu i tutoringu w edukacji. A to tylko kilka przykładów wyzwań, które mogą się pojawić.
Kilka ważnych przykładów
Zakładanie z góry
Jeden z błędów, które popełniamy przy uczeniu dorosłych to zakładanie różnych rzeczy z góry. W tym przypadku wielu nauczycieli zakłada, że jeżeli uczą grupy nieco bardziej zaawansowane, a nie takie, które zaczynają od poziomu starter lub beginner, to dane grupy językowe mają opanowaną w całości podstawową gramatykę języka angielskiego. Takie założenie często jest bardzo błędne i powoduje, że komplikuje nasze plany dotyczące nauki i planowania lekcji. Popełnienie takiego błędu często skutkuje tym, że trzeba jeszcze raz omawiać najważniejsze punkty gra...