Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

18 czerwca 2021

NR 23 (Czerwiec 2021)

Obalić wymówki

Nie mam czasu na angielski, nie  znam dobrej techniki, angielski jest za trudny. 
Nie mam pamięci do nauki, 
nie będę potrzebować wszystkiego, czego się uczę… 

To tylko kilka popularnych wymówek dotyczących nauki angielskiego i każdego innego języka. Co możemy z tym zrobić? Jak pomóc uczniom, aby zmienili zdanie? Nie jest to szybki proces, ale warto spróbować. Wspólnie. A jak? Oto kilka propozycji.

Ćwiczenie

Zacznijmy od pokazania uczniom listy poniższych początków zdań. Ich zadaniem jest dokończenie zdań w ten sposób, aby wyrażało to, co myślą w temacie danej wymówki językowej. Dzięki temu będziemy mogli poznać sposób myślenia uczniów. Następnie analizujemy wszystkie odpowiedzi i układamy z uczniami listę wyjaśnień dotyczącą wymówek językowych. 
Próbowałem i nie wyszło……….....................................………………………......……...
Nie mam talentu i………………….…….....................................................................…..
/angielski/ Nie przyda mi się…………............................…………………......………...
Zacznę później, bo…………………………….......................................................………...
Nauka jest za trudna, ponieważ……………………………............................………...
Nie wiem, jak uczyć się samemu w domu i………………………….....…………...

POLECAMY

Ćwiczenie

Zacznijmy od ćwiczenia. Zapytajmy uczniów o to, jakie ich zdaniem są najczęściej używane wymówki przed nauką języka angielskiego. Stwórzmy wspólnie z uczniami całą długą listę różnych wymówek językowych. Niech wymyślą i ułożą tyle wymówek, ile tylko przyjdzie im do głowy. Uczniowie mogą pracować w parach lub w grupach. Najważniejsze jest to, żeby lista wymówek była naprawdę długa i mogą się na niej znajdować różnego rodzaju wymówki dotyczące nauki. Możemy także rozszerzyć to ćwiczenie i zaproponować uczniom, aby opisali i uzupełni listę o wymówki, które mogą być związane z nauką czegokolwiek. Może być to hobby. Może być to jakaś nowa czynność lub cokolwiek innego. 

W internecie znajdziemy wiele różnych materiałów z listą różnych wymówek dotyczących nauki języka obcego. Nie ma znaczenia, czy jest to język angielski czy jakikolwiek inny. Wymówki są bardzo podobne i wiele z nich się powtarza. 

Oto lista kilku z nich. 

  • Nie mam czasu na angielski

Uczniowie nie muszą mieć nie wiadomo jakiej ilości czasu na naukę języka angielskiego. Wystarczy, że będą mieli chociaż 5 lub 10 minut dziennie. Oczywiście nie będzie to wystarczające, jeśli mówimy o osiągnięciu dużych efektów językowych, ale jeżeli chodzi o to, żeby po prostu zacząć, to jest to bardzo dobra opcja. Jeśli naszym uczniom nauka kojarzy się z dużą ilością czasu poświęconego na „siedzenie” w książkach, to powinniśmy z nimi o tym porozmawiać i przekonać ich do tego, że chociaż 5 lub 10 minut dziennie będzie bardzo dobre. Jest to czas na angielski liczony oprócz wykonywania zadań domowych i przygotowania się do sprawdzianów lub kartkówek. Oczywiście 5 lub 10 minut dziennie do przygotowania się do sprawdzianu może nie być wystarczające. 

  • Nie mam funduszy na naukę

Kolejną wymówką może być to, że uczniowie mogą myśleć, że nie stać ich na naukę języka angielskiego. Musimy wtedy z nimi porozmawiać o tym, co mają na myśli. Czy nie stać ich na wykupienie dodatkowych materiałów do nauki, czy chodzi o jakiś kurs językowy, czy chodzi o jakieś korepetycje lub cokolwiek innego. Jeśli prowadzimy angielski w szkole i mamy dobry plan dla uczniów, to w teorii nie powinno wystąpić zjawisko dodatkowych kursów z języka angielskiego. Możemy za to przedstawić uczniom plan różnych drobnych czynności językowych, które będą mogli robić, gdy będą mieli czas na angielski. Nie będą musieli wydawać dodatkowych funduszy na kursy językowe lub kupienie jakichś materiałów. To nic, że do nauki języka angielskiego trzeba mieć bardzo dużo różnych materiałów. Najlepiej skupić się na tym, co jest już w zasobach uczniów. Skoro nie są to uczniowie edukacji wczesnoszkolnej, to zapewne mają dużo różnych materiałów, podręczników, ćwiczeń lub kart pracy. Sztuką jest jednak to, jak wybrać z tych różnych pomocy niektóre i wykorzystać je w taki sposób, aby było to efektywne, celowe, pomocne dla uczniów. Co więcej, powinniśmy powiedzieć uczniom, żeby wykorzystali te materiały, które mają, zanim będą chcieli kupić cokolwiek nowego. 

  • Nie wiem, jak się uczyć

Kolejna wymówka dotyczy technik uczenia się. Byłoby cudownie, gdyby w szkole był taki przedmiot, na którym uczniowie uczyliby się o technikach i metodach szybkiej nauki. Wtedy mogliby taką wiedzę wykorzystać do nauki różnych przedmiotów i byłoby to z obopólną korzyścią. Uczniowie uczyliby się szybciej, wiedza zostawałaby w głowie na dłużej, a nauczyciele tworzyliby bardzo ciekawe zajęcia, które stworzyłyby bardzo dobre warunki do nauki. Zapewne są nauczyciele, którzy korzystają z takich technik i metod, ale nie jest to jednak obecne na każdych zajęciach i w każdej szkole. Możemy tutaj zorganizować cykl kilku lekcji, podczas których pokażemy uczniom, jakie są sposoby na szybszą naukę języka angielskiego. Będziemy mogli wykorzystać tutaj takie elementy, jak mnemotechniki, sposoby na dopasowane do wieku i możliwości uczniów, sposoby na hakowanie gramatyki i nie tylko. Najlepiej, gdybyśmy zaczęli od przedstawienia uczniom kilku sprawdzonych technik, które mogłyby być użyte na lekcjach języka angielskiego oraz w domu przez uczniów. Dzięki temu uczniowie odczuliby na własnej skórze, w jaki sposób mogą uczyć szybciej i efektywniej. 

  • Język jest za trudny!

Kolejna wymówka o tym, że angielski jest za trudny powoduje, że wielu uczniów może się poddać lub zaciąć w toku nauki języka angielskiego. Jeśli uczniowie chcą od razu mówić płynnie na wiele różnych tematów w języku angielskim, to takie podejście nie będzie wspierało w nauce. Wtedy będzie im się wydawało, że angielski jest faktycznie za trudny i nie ma możliwości, aby się go nauczyć. Powinniśmy tutaj pomóc uczniom, wykorzystując elementy Kaizen, czyli metody małych kroków. Mówię o tym w pierwszym odcinku mojego podcastu „Więcej niż język angielski”. Zapraszam więc do zapoznania się z tym odcinkiem (https://ewaostarek.pl/podcast/wiecej-niz-jezyk-angielski-001). W największym skrócie chodzi o to, aby podzielić różne trudne zadania na mniejsze elementy, które będą mogły być z łatwością wykonane przez uczniów. Jeśli uczniowie zobaczą, że nawet coś trudnego może zostać rozłożone na czynniki pierwsze i na drobne kroki, to będzie im o wiele łatwiej w zapoznaniu się z przykładowym zagadnieniem gramatycznym lub czymś, co jest dla nich trudne.

  • Nie umiem tego zapamiętać!

Kolejna wymówka dotyczy pamięci do nauki. Oczywiście mogą być osoby, których pamięć jest lepsza, ale to dlatego, że nad nią pracują. Tutaj z pomocą przychodzą ponownie sposoby na szybką naukę języka angielskiego. Uczniowie mogą się z nimi zapoznać, korzystając z różnych zasobów internetowych. Gdyby faktycznie pamięć do nauki języka angielskiego była czynnikiem różnicującym naukę, to nie byłoby możliwe, aby porozmawiać i mówić w wielu różnych językach i aby znać kilka języków na wysokim poziomie. 

  • Nie skorzystam ze wszystkiego

Uczniowie mogą także korzystać z wymówki, że nie będą wykorzystywać wszystkiego, czego się uczą. Najlepiej tutaj się zgodzić z uczniami. Oczywiście nie wykorzystają wszystkiego, czego się nauczą. Chodzi tutaj bardziej o to, aby dać uczniom możliwości na naukę i rozwijanie różnych zakresów językowych. Uczenie do matury czy do innego egzaminu wymaga opanowania różnych zakresów tematycznych i gramatycznych na określonym poziomie. Ten zakres będzie potrzebny do egzaminu. W realnym życiu nie wszystko będzie uczniom potrzebne. Najważniejsze jest to, że istnieje jeszcze inny aspekt nauki języka angielskiego, w którym będą mogli korzystać z tych słów, fraz i zakresów słownictwa, które im się podobają i które sami wybiorą, a nie z tych, które są im narzucone do egzaminu. 

  • Nie udało mi się

Kolejnym elementem jest to, że uczniowie mogą skorzystać z wymówki, że chcieli uczyć się języka, ale im to nie wyszło i się poddali. Jest to naturalne, że w nauce języka angielskiego pojawiają się różne wyzwania i nauka nie przebiega w łatwy i przewidywalny sposób. Pojawiają się na drodze różne przeszkody, takie jak brak czasu, zmęczenie, brak motywacji wewnętrznej, gorsze samopoczucie i nie tylko. Gdyby faktycznie były to elementy, na podstawie których łatwo się poddać, to nie istnieliby na świecie poligloci. Dobrze jest pokazać uczniom, że na ich drodze w nauce będą pojawiały się pewne zakręty i trudności, ale nie jest to nic, z czym nie można się uporać. Trzeba mieć dobry plan pracy, dobrą motywację wewnętrzną oraz wyznaczone cele, a także wiedzieć, w jaki sposób uczyć się efektywnie i z przyjemnością. Brzmi to bardzo prosto, ale oczywiście takie nie jest. Naszą rolą jako nauczyciela jest to, żeby starać się uatrakcyjnić naukę i pokazać uczniom, jak mogą się uczyć, żeby było to dla nich możliwie przyjemne i efektywne. 

  • Nie mam talentu

Kolejną wymówką jest brak talentu. Gdyby istniał gen lub „przycisk” talentu językowego, to można byłoby coś takiego stwierdzić. Są osoby, którym nauka przychodzi łatwiej, są osoby, które potrzebują więcej czasu. Jeśli ktoś uwierzy, że ma talent do nauki, to będzie mu łatwiej. Tutaj sprawdza się myśl przypisywana autorstwu Henrego Forda „Whether you think you can, or you think you can’t – you’re right”.

Ćwiczenie

Dajmy uczniom możliwość, żeby pomyśleli sami i znaleźli w internecie różne materiały, które dadzą im wskazówki dotyczące tego, jak można uczyć się języka angielskiego. Wskazówki te mogą być zaczerpnięte z blogów, stron internetowych, podcastów, YouTube i innych mediów społecznościowych. Zadaniem uczniów jest stworzenie krótkiej prezentacji, w której przedstawią reszcie klasy swoje znaleziska i uszeregują je w kategoriach/w kolejności od najbardziej ich zdaniem przydatnych i interesujących do tych najmniej. Jeśli każda para lub grupa uczniów przedstawi taką swoją krótką listę, to po całym cyklu krótkich prezentacji będziemy dysponować kilkunastoma różnymi wskazówkami dotyczącymi tego, jak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy