A picture speaks a thousand words – i dlatego praca z obrazkami/zdjęciami to jeden z moich ulubionych sposobów na angażowanie uczniów i ćwiczenie komunikacji, a co za tym idzie: słownictwa, konstrukcji gramatycznych, środków językowych. Ta niezwykle praktyczna aktywność to kopalnia pomysłów na rozgrzewki językowe, „wypełniacze” lub podsumowanie lekcji. Jest to również umiejętność sprawdzana na wielu egzaminach językowych, z maturą na czele. Ponadto, opis zdjęcia to doskonała aktywność kładąca nacisk na umiejętność krytycznego myślenia, tworzenia skojarzeń i wyciągania wniosków – a te zazwyczaj przysparzają uczniom najwięcej problemów.
Zacznijmy od trzech prostych zasad dotyczących tego, jak dobrze (naturalnie, ale jednocześnie spełniając wymogi egzaminacyjne) opisać zdjęcie?
POLECAMY
1. Zasada – „od ogółu do szczegółu”. Podajemy informacje na temat tego, co lub kogo widzimy, gdzie się znajduje i co robi. Dodajemy informacje o emocjach bądź własną opinię, zdanie podsumowujące. Dopiero dalej możemy puścić wodze fantazji i popisywać się umiejętnościami językowymi, spekulować i przypuszczać, uściślać szczegóły, zabawiać anegdotami.
2. Zasada – pamiętamy o wyrażeniach pomagających umiejscowić poszczególne, ważne elementy obrazka: po lewej/prawej, na pierwszym planie/w tle, na górze/dole, na środku. One doskonale strukturyzują i wzbogacają wypowiedź.
3. Zasada – „trzymamy sztamę” z czasem teraźniejszym (Present Continuous) – to czas, w którym opisujemy główne czynności i zdarzenia z obrazka.
Jak efektywnie i efektownie wykorzystać materiał zdjęciowy na zajęciach
1. PERSONALIZUJ – wiadomo, że najłatwiej opowiada się o tym, w czym jest się specjalistą, co jest „swojskie” i dobrze znane. Zachęcajmy uczniów do przyniesienia własnych fotografii (lub użycia tych, które są pod ręką, w telefonie), ulubionych obrazków wyszperanych w internecie, bądź stwórzmy swoje ciekawe ujęcia np. na stronie www.changefaces.com
2. ZASKOCZ I ZAINTRYGUJ na początku zajęć: użyj rzutnika i pokazując obrazek, zapytaj, o czym będzie lekcja i wygeneruj z uczniami słownictwo. Ważne, aby to, co pokazujemy było ciekawe, zaskakujące i nawiązujące do tematu zajęć. Intrygujący materiał wizualny to także zachęta do uruchomienia myślenia krytycznego i wyciągania wniosków. A wiadomo, nie jest to łatwa umiejętność. Na przykład, gdy ćwiczymy stopniowanie przymiotników i porównywanie, świetnie sprawdzi się na przykład takie zdjęcie:
3. ŁĄCZ, ZESTAWIAJ, PORÓWNUJ, KONTRASTUJ – nie ma ucznia, który nie dałby się „wciągnąć” w wyszukiwanie różnic i cech wspólnych. To dobra zabawa, podczas której możemy tak wiele przećwiczyć – słownictwo, porównywanie, wyrażanie własnego zdania i wiele innych umiejętności.
- Opisujesz pokój, nazywasz meble? – zróbcie zdjęcia własnych „królestw” przed i po sprzątaniu – znajdź różnice.
- Planujesz remont i zmiany w mieszkaniu? – nie zapomnij sfotografować stary stan i sytuację zaraz „po”.
- Zaplanowałeś opis wyglądu zewnętrznego? – stwórz galerię ciekawych osób, opisz wygląd, ale spekuluj też na temat ich wieku, charakteru, zawodu, ulubionego sposobu spędzania wolnego czasu, hobby, celów życiowych:
(ź...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!