Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock

20 sierpnia 2021

NR 24 (Sierpień 2021)

Once upon a picture, jak „rozgadać” uczniów za pomocą niezwykłych obrazów

28

A picture speaks a thousand words – i dlatego praca z obrazkami/zdjęciami to jeden z moich ulubionych sposobów na angażowanie uczniów i ćwiczenie komunikacji, a co za tym idzie: słownictwa, konstrukcji gramatycznych, środków językowych. Ta niezwykle praktyczna aktywność to kopalnia pomysłów na rozgrzewki językowe, „wypełniacze” lub podsumowanie lekcji. Jest to również umiejętność sprawdzana na wielu egzaminach językowych, z maturą na czele. Ponadto, opis zdjęcia to doskonała aktywność kładąca nacisk na umiejętność krytycznego myślenia, tworzenia skojarzeń i wyciągania wniosków – a te zazwyczaj przysparzają uczniom najwięcej problemów.

Zacznijmy od trzech prostych zasad dotyczących tego, jak dobrze (naturalnie, ale jednocześnie spełniając wymogi egzaminacyjne) opisać zdjęcie? 

POLECAMY

1. Zasada – „od ogółu do szczegółu”. Podajemy informacje na temat tego, co lub kogo widzimy, gdzie się znajduje i co robi. Dodajemy informacje o emocjach bądź własną opinię, zdanie podsumowujące. Dopiero dalej możemy puścić wodze fantazji i popisywać się umiejętnościami językowymi, spekulować i przypuszczać, uściślać szczegóły, zabawiać anegdotami.
2. Zasada  – pamiętamy o wyrażeniach pomagających umiejscowić poszczególne, ważne elementy obrazka: po lewej/prawej, na pierwszym planie/w tle, na górze/dole, na środku. One doskonale strukturyzują i wzbogacają wypowiedź.
3. Zasada  – „trzymamy sztamę” z czasem teraźniejszym (Present Continuous) – to czas, w którym opisujemy główne czynności i zdarzenia z obrazka.

Jak efektywnie i efektownie wykorzystać materiał zdjęciowy na zajęciach

1. PERSONALIZUJ – wiadomo, że najłatwiej opowiada się o tym, w czym jest się specjalistą, co jest „swojskie” i dobrze znane. Zachęcajmy uczniów do przyniesienia własnych fotografii (lub użycia tych, które są pod ręką, w telefonie), ulubionych obrazków wyszperanych w internecie, bądź stwórzmy swoje ciekawe ujęcia np. na stronie www.changefaces.com 
 

2. ZASKOCZ I ZAINTRYGUJ na po­­czątku zajęć: użyj rzutnika i pokazując obrazek, zapytaj, o czym będzie lekcja i wygeneruj z uczniami słownictwo. Ważne, aby to, co pokazujemy było ciekawe, zaskakujące i nawiązujące do tematu zajęć. Intrygujący materiał wizualny to także zachęta do uruchomienia myślenia krytycznego i wyciągania wniosków. A wiadomo, nie jest to łatwa umiejętność. Na przykład, gdy ćwiczymy stopniowanie przymiotników i porównywanie, świetnie sprawdzi się na przykład takie zdjęcie:
 

3. ŁĄCZ, ZESTAWIAJ, ­PORÓWNUJ, KONTRASTUJ – nie ma ucznia, który nie dałby się „wciągnąć” w wyszukiwanie różnic i cech wspólnych. To dobra zabawa, podczas której możemy tak wiele przećwiczyć – słownictwo, porównywanie, wyrażanie własnego zdania i wiele innych umiejętności.

  • Opisujesz pokój, nazywasz meble? – zróbcie zdjęcia włas­nych „królestw” przed i po sprzątaniu – znajdź różnice. 
  • Planujesz remont i zmiany w mieszkaniu? – nie zapomnij sfotografować stary stan i sytuację zaraz „po”.
  • Zaplanowałeś opis wyglądu zewnętrznego? – stwórz galerię ciekawych osób, opisz wygląd, ale spekuluj też na temat ich wieku, charakteru, zawodu, ulubionego sposobu spędzania wolnego czasu, hobby, celów życiowych:

 (źródło fotografii: www.pixabay.com)

  • Obrazki do porównania – wybierz i uzasadnij, np. życie na wsi/w mieście, wakacje nad morzem/w górach, sporty drużynowe/indywidualne, praca, pasja, styl życia:


4. PODYKTUJ, CO WIDZISZ, CZYLI DYKTANDO OBRAZKOWE – tylko jeden uczeń widzi obrazek (i opisuje go ustnie ze szczegółami), drugi tylko rysuje, a trzeci pisze (słowami) na kartce to, co słyszy od kolegi. Dzielimy klasę na drużyny 3-osobowe. Najmocniejszy uczeń będzie jedynym, który widzi obrazek – musi go opisać, podając jak najwięcej szczegółów. Drugi szkicuje obraz, trzeci sporządza opis pisemny. Po skończeniu zadania siadają razem i porównują prace.

5. STWÓRZ DIALOGI DO ZDJĘĆ – dajmy obrazkom życie, stwórzmy fabułę, rozmowę z „dymkami”, wymianę informacji między bohaterami.
W tej aktywności świetnie sprawdzają się komiksy stworzone przez uczniów np. Toony Tool – http://www.toonytool.com/ lub http://www.wittycomics.com/ – jeden uczeń tworzy komiks, drugi robi opis obrazka.


Strona Once upon a picture (https://www.onceuponapicture.co.uk/) – jako „kopalnia” materiałów wizualnych

„Once upon a picture” oferuje przeogromny wachlarz możliwości. Pod dwoma zakładkami (Images to inspire oraz The collections) zebrane są nieoczywiste, przepięknie wykonane ilustracje na przeróżne tematy. Wszystkie można wykorzystać do aktywności opisanych powyżej.

Co wyróżnia Once upon a picture?

  • Nieoczywiste, intrygujące tematy
  • Fantastyczna szata graficzna
  • Gotowe pytania do konkretnego obrazka, które w naturalny sposób zachęcają do uruchomienia przeróżnych aktywności językowych

Poniżej przykładowy obrazek z pytaniami, który można znaleźć na stronie https:/...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy