Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills , Otwarty dostęp

12 sierpnia 2022

NR 30 (Sierpień 2022)

Przygotowanie materiału powtórkowego w formie ROLEK - Jak krótka forma WIDEO może urozmaicić i ułatwić utrwalanie wiedzy?

0 116

Rolki to krótkie formy, które zachęcają do aktywności i do przeglądania innych utworzonych tego typu materiałów. Jak możemy wykorzystać to rozwiązanie do egzaminów? Przede wszystkim powinniśmy sobie zadawać pytanie: Jakie są potrzeby naszych uczniów związane z egzaminami? Oczywiście łatwo możemy sprawdzić w informatorze, do każdego z egzaminu istnieją wytyczne, ale skupmy się na tym, jakie są najważniejsze potrzeby naszych uczniów.

Aby to określić, pomoże nam przykładowa tabela zamieszczona w dalszej części tekstu. Wpisujemy w niej te rzeczy, które są dla uczniów trudniejsze oraz to, jak możemy rozbić te rzeczy większe na mniejsze czynniki. A potem na jeszcze mniejsze, aby zrobić takie, które dla uczniów będą łatwiejsze do zapamiętania. 

POLECAMY

O czym należy pamiętać, przygotowując rolki dla uczniów? 

Niezależnie od tego, do jakiego egzaminu będzie rolka do przygotowania, pamiętajmy o tym, żeby materiały zawarte w rolce nie były trudne dla uczniów. A jednocześnie, żeby nie było tych rolek za dużo. Jeśli przeładujemy rolki zbyt dużą ilością tekstu, to uczniowie mogą za nimi nie nadążyć i się pogubić. Wielkość dodanych liter na rolce ma też znaczenie i to, żeby widoczność napisów była odpowiednio długa do zapoznania się z nimi.

Do czego sprawdzą się rolki?

  • Do powtórki. Jeśli dany materiał jest już opanowany przez uczniów, to możemy przygotować pytania sprawdzające wiedzę. Nie muszą to być pytania jak na sprawdzianie, tylko takie, które pomogą uczniom w określeniu, na ile przygotowani czują się z danym tematem. Takie ćwiczenie pomoże im się dowiedzieć, czy są jeszcze jakieś rzeczy, które powinni poćwiczyć.
  • Do ćwiczeń na wyrywki. Krótkie formy wspierają szybkie powtórki na wyrywki. Biorąc pod uwagę to, że do egzaminu przydadzą się czasowniki nieregularne, możemy przygotować rolkę z trudniejszymi formami czasowników nieregularnych dla uczniów. Możemy także przygotować wersję prostszą takiej rolki z tymi czasownikami, których formy są stosunkowo proste do zapamiętania. Możemy także przygotować rolkę na podstawie kilku wyrywkowo zadanych pytań w odniesieniu do wszystkich przerobionych czasów angielskich. Zadaniem uczniów będzie wtedy określenie, jaki to czas na podstawie opisu lub na podstawie przykładowego zdania. Może to zadziałać w ten sposób, że na rolce zapisujemy takie trzy zdania lub raczej równoważniki. „Czynności cykliczne, prosta przeszłość, prosta przyszłość”, a zadaniem uczniów jest rozpoznanie, jaki to czas. Jeśli odpowiednio przygotujemy rolkę, to odpowiedzi możemy przygotować na końcu lub może być to odpowiedź w kolejnej przygotowanej przez nas rolce. Wtedy jedna rolka to same zagadnienia lub pytania. A druga rolka to odpowiedzi.
  • Do podsumowania kilku najważniejszych rzeczy. Rolki to sposób stworzony dla uczniów na szybkie podsumowania. Dobrze sprawdzą się podsumowania do każdego z przerobionych czasów gramatycznych z wypunktowaniem najważniejszych słów-kluczy lub rzeczy, o których należy pamiętać.
  • Wypracowania uczniów z różnymi ciekawostkami na X zagadnienie. W rolkach możemy umieszczać też różne ciekawostki dotyczące nauki języka angielskiego. Mogą być to, na przykład, ciekawe frazy, które możemy użyć w pisaniu, lub też wyrazy, których nie należy wykorzystywać w pisaniu do egzaminu. Mogą być to porady do egzaminu lub też słowa lub frazy, z którymi uczniowie zazwyczaj mają problem w zapisie. Możemy także tworzyć rolki z synonimami, antonimami lub przymiotnikami. Te wszystkie elementy będą potrzebne do egzaminu ósmoklasisty, do matury i nie tylko.

Proces tworzenia rolki od A do Z

Pamiętajmy, że to, co przedstawiam, to tylko jeden z przykładów. Jeśli zaczynamy dopiero naszą przygodę z rolkami, to bardzo polecam obejrzenie jakiegoś krótkiego tutorialu na YouTube. Można także przeczytać jakiś artykuł, ale jednak warto zobaczyć, jak wykonać taką rolkę na wideo. Gdy już to zrobimy, powinniśmy trochę poćwiczyć robienie rolek. Pomyślmy nad jakimś prostym tematem lub zainspirujmy się rolkami, które są dostępne na Instagramie i stwórzmy swoją wersję takiej rolki. Zacznijmy od czegoś naprawdę prostego i krótkiego. Pamiętajmy, że rolki to stosunkowo nowa funkcja i pewnie będzie zmieniać się z biegiem czasu, więc wszystkie rzeczy, które tu przedstawiam, działają w chwili pisania tego tekstu. Zawsze jednak warto być na bieżąco i śledzić, co nowego pojawi się w tej funkcjonalności w niedalekiej przyszłości.

Co dalej? W skrócie: logujemy się na swoje konto. Następnie sprawdzamy w prawym górnym rogu plusika i wybieramy polecenie rolka. Pokaże nam się ekran do tworzenia, aby nagrać krótkie wideo. Potem możemy dodać odpowiednie efekty. Możemy dodawać swoją ścieżkę audio, możemy zmieniać szybkość nagrania wideo, możemy zmienić układ filmu, możemy także skorzystać z opcji czasomierza. Istotne, żebyśmy dodali także napisy. Możemy dodać odpowiedni kolor w podobny sposób, jak gdybyśmy robili relacje. Następnie warto wszystko jeszcze raz obejrzeć i zdecydować, czy publikujemy nagranie. Jeśli chcemy dodać opis, dodatkowo hashtagi będą widoczne na samym dole rolki. Jeśli chodzi o muzykę, możemy wykorzystać nagranie audio z biblioteki dostępnych utworów lub też stworzyć coś samemu.

W nieco inny sposób: Wybieramy sobie temat naszej rolki. Myślimy, w jaki sposób możemy przekazać wszystko, co chcemy, zwięźle i na temat. Zastanawiamy się, jaki kadr wybrać i co oraz jak chcemy nagrać. Tworzymy nagranie. Przeglądamy wykonane wideo i, jeśli je akceptujemy, to przechodzimy do dodawania efektów. Może być to podkład audio, może być to nasz komentarz. Jeśli chcemy dodać napisy, używamy także narzędzia, które pomoże nam dopasować pojawianie się lub znikanie napisów w zależności od czasu naszego wideo. Po dodaniu napisów możemy zobaczyć podgląd naszej rolki i przekonać się, czy wszystko dobrze działa. Jeśli rolka jest zaakceptowana, możemy ją opublikować, dodając jeszcze opis i hashtagi, tak aby łatwiej było daną rolkę znaleźć. Opis i hashtagi nie są wymagane, ale ułatwia to wyszukiwanie rolki. Możemy skorzystać także z opcji zapisania rolki na później i do późniejszej edycji. To, co pojawia się jako minus tworzenia rolek to to, że czasem zdarza się, że napisy na rolce mogą się rozciągnąć. Trudno jest jednoznacznie powiedzieć, czym jest to spowodowane. Niektórzy twierdzą, że wynika to z tego, że pracujemy na roboczo zapisanej rolce, inni, że wynika to z tego, że stosujemy wyrównanie tekstu/napisu do jednej strony. Jeśli chodzi o dodawanie napisów, to może też na to mieć wpływ to, że dajemy za dużo enterów i dlatego tekst się rozjeżdża. Zadałam to pytanie autorce wyzwania o tworzeniu rolek Patrycji Burzyńskiej i, o ile dobrze pamiętam, to stwierdziła ona, że być może jest to jakiś błąd Instagrama i nie ma na razie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Z mojego skromnego doświadczenia wynika, że najlepiej tworzyć napisy na środku rolki, ponieważ wtedy, nawet jak delikatnie się rozjadą, to cały czas będą w kadrze i nic nie będzie ucięte. 

Jednak nawet jeśli napis na rolce będzie ucięty, to możemy zawsze powiedzieć, że jest to właśnie zadanie dla uczniów, którzy mają się domyślić, co powinno znajdować się poza kadrem lub czy wyraz jest zapisany poprawnie lub coś podobnego. Wykorzystajmy już to, co zrobiliśmy na naszą korzyść. Oczywiście możemy stworzyć rolkę od nowa, ale często w podglądzie rolka wygląda dobrze, a tekst jest delikatnie zmieniony dopiero po publikacji. Dlatego też postarajmy się tym nie przejmować i wymyślmy takie zadanie, które może wykorzystać fakt takiej, a nie innej publikacji naszego materiału.

Po publikacji ważne jest też to, co się będzie z taką rolką dziać i jak uczniowie będą mogli z nią pracować. Przemyślmy to dokładnie i zaproponujmy uczniom kilka możliwości pracy z rolkami. Następnie dajmy im czas na wykonanie zadań i je sprawdźmy. Poczekamy też na ich feedback. 

Pomocna może okazać się też poniższa tabelka:
 

Temat rolki Co przygotować? Zawartość Komentarz/muzyka Zadania 
dla uczniów
         
         

                        

Kilka przykładów na rolki 

Niezależnie od tego, do którego egzaminu chcemy przygotować naszych uczniów, pewne rzeczy są takie same. 

  • Gramatyka. Znajomość czasów gramatycznych jest konieczna. Możemy poprosić uczniów o wymyślenie swojej własnej propozycji na rolki i w ten sposób uczniowie popracują nad danym zganieniem we własnym zakresie. Pamiętajmy o monitorowaniu. Możemy też każdemu uczniowi przydzielić dany czas lub jego część do stworzenia rolki. Robimy burzę mózgów. Wyławiamy pomysły. Dyskutujemy. Tworzymy rolki w klasie (lub jako część zadania uczniowie tworzą je sami).
  • Reakcje językowe. Możemy zrobić ćwiczenie w ten sposób, że nagrywamy i udajemy daną sytuację. Na przykład to, że chcemy coś zamówić. Dajemy uczniom przykład na to, co możemy powiedzieć kelnerowi. I możemy to zrobić w ten sposób, że trzymamy talerzyk. Na talerzu jest szarlotka lub rysujemy szarlotkę i ją naklejamy. Następnie pod spodem zadajemy przykładowe pytania, np. „Czy można zamówić kawałek ciasta?”. Uczniowie będą mieli możliwość zobaczenia danej pracy w kontekście, a przez krótszą formę także jest większa szansa na...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy