Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up , Otwarty dostęp

10 grudnia 2019

NR 14 (Grudzień 2019)

Small talk w praktyce

319

Jeśli zastanawiamy się, jak możemy prowadzić lekkie, wstępne rozmowy na różne ogólne tematy w naszej klasie z uczniami, to zamiast opowiadać, czym jest small talk, lepiej zaproponujmy im różnego rodzaju ćwiczenia i zadania w praktyce. Wskazujemy sprawdzone propozycje do wdrożenia w klasie, które są proste do modyfikowania i łączenia różnych ćwiczeń ze sobą. Do dzieła!

Dlaczego small talk?

Ponieważ jest bardzo praktyczny. Przy jego pomocy uczniowie mogą zawierać nowe znajomości lub rozmawiać z ludźmi na podstawowe i przyjemne tematy, poprzedza także każdego rodzaju rozmowę właściwą, a dobrze poprowadzony wstęp buduje większą pewność siebie i lekkość w mówieniu. Dzięki temu, że uczniowie ćwiczą taki rodzaj komunikacji, łatwiej im odnaleźć się w materiałach autentycznych, które bazują na rozmowach rówieśniczych. A to tylko kilka przykładów wpływu small talk na uczniów. 

POLECAMY

O czym należy pamiętać, przeprowadzając taką lekcję?

Zanim damy naszym uczniom sposobność do ćwiczenia różnych fraz samemu lub w grupach, powinniśmy być pewni, że znają dobry wzorzec wymowy danych fraz oraz znają znaczenie danych wyrażeń. Jest to szczególnie ważne dla uczniów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem angielskim. 

Przed wprowadzeniem słów i fraz na lekcji powinniśmy przedyskutować z uczniami cel oraz zasadność używania small talk. Jeśli uczniowie dobrze zrozumieją, dlaczego small talk (ST) jest istotny, to będą z większą chęcią aktywnie uczestniczyli w prowadzeniu lekcji. Istotne jest także, aby kursanci zrozumieli, dlaczego pewnych tematów lepiej jest nie poruszać, zwłaszcza jeśli uczniowie spotykają kogoś po raz pierwszy. Należą do nich takie tematy, jak: śmierć, polityka, choroby, finanse, sprawy wywołujące bardzo duże spory. Jeśli uczniowie znają kogoś dłużej, to mogą zadawać pytania nieco bardziej osobiste, ale nie należy przekraczać pewnych granic. 

Podczas prowadzenia lekkich rozmów, podpowiedzmy uczniom, aby zadawali dużo pytań otwartych i mieli podstawę aktywnie słuchającej osoby. Pytania otwarte powodują, że rozmowa wygląda na bardziej naturalną i może toczyć się w sposób z większą lekkością. Zadawanie pytań rozstrzygnięcia powoduje skrócenie rozmowy. Niewskazane jest także nerwowe zerkanie na telefon lub za szybkie ucinanie rozmowy. Nawet jeżeli trzeba ją zakończyć, to można to zrobić w elegancki sposób. 

Kilka praktycznych ćwiczeń

  1. Możemy przeprowadzić różne ćwiczenia wstępne. Oto jedno z nich: uczniowie przygotowują krótkie przedstawienie samego siebie. W pierwszym wariancie tego ćwiczenia uczniowie mają przedstawić się w pięciu zdaniach. W kolejnej wersji w 10 zdaniach. W ostatniej w 15 zdaniach. Ilość pytań możemy modyfikować. Istotne jest, aby uczniowie stworzyli swoje trzy opisy. Pierwsze przedstawienie jest krótkie i konkretne, a ostatnie najdłuższe i najbardziej rozbudowane. Dodatkowo uczniowie mogą także opowiadać o tym, co usłyszeli od siebie wzajemnie. Dzięki temu będą ćwiczyli umiejętność aktywnego słuchania i reagowania oraz parafrazowania usłyszanych dań. 
     
  2. Następna propozycja przyda się bardzo dobrze dla uczniów, którzy nie do końca wiedzą, czym jest small talk. Przygotowujemy kartki z tematami. Możemy też tematy napisać na tablicy. Oto propozycja tematów: polityka, sztuka, zarabianie pieniędzy, pytania o choroby, pogoda, hobby, problemy w pracy itp. Możemy także dopisać inne temat do listy. Ważne, aby było ich dużo. Istotne, aby były tam tematy, które definitywnie powinny się znaleźć w small talk oraz te, które nie powinny być poruszone. Następnie prezentujemy wszystkie tematy dla uczniów i to oni, pracując w parach lub małych grupach, decydują, które tematy według nich powinny znaleźć się w ST, a które nie. Następnie przeprowadzamy w klasie głosowanie, prosimy uczniów o wybór tematów dobrych. Po dokonaniu głosowania sprawdzamy wspólnie odpowiedzi i analizujemy je z uczniami. 
     
  3. Tworzymy na tablicy lub wcześniej w prezentacji multimedialnej listę różnych wyrazów – w nich powinny pojawić się luki. Uczniowie powinni zgadnąć, jakie wyrazy są do uzupełnienia na tablicy, odgadując prawidłowe litery w wyrazie. Przykład:
    w - a - h- r to wyraz weather – pogoda
    W ten sposób wprowadzamy uczniów w różne tematy. Następnie uczniowie powinni przeanalizować i pogrupować, które tematy są negatywnymi, neutralnymi, pozytywnymi. Następnie przy każdym właściwym wyborze zaznaczają osobny znaczek. Negatywne tematy mogą zostać przekreślone.
     
  4. Możemy także zaproponować uczniom stworzenie mapy myśli związanej z tematyką ST. To bardzo dobre ćwiczenia na podsumowanie po poznaniu wszystkich informacji związanych z tym tematem. Dzielimy uczniów na zespoły. Każda grupa dostaje szary papier lub też mogą skleić kilka kartek formatu A4. Następnie uczniowie analizują i zapisują, które tematy w ST są dopuszczalne. Do każdego tematu zapisują po kilka lub kilkanaście przykładów przydatnych wyrazów, początków pytań, przydatnych wyrażeń. Każda część mapy powinna być oznaczona innym kolorem. Uczniowie mogą także tworzyć proste symbole lub dodawać swoje własne szkice. Każdy z uczniów powinien być odpowiedzialny za jedną część mapy. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie uzyskają dużą mapę myśli z tematami i podręczną pomocą dotyczącą formułowania i zadawana pytań w tym temacie. 
     
  5. Możemy także stworzyć propozycje różnych pytań, które pomogą uczniom w przygotowaniu się do small talk. Takie pytania mogą zaczynać się od słów: do, did, was, were, will, is, are, has, have lub początków pytań szczegółowych, np. when, why, which, how, mhow much itp. Wtedy uczniowie otrzymują kartę pracy i uzupełniają ją, uwzględniając dany czas gramatyczny, 


 

Pytania krótkiej odpowiedzi Pytania dłuższej odpowiedzi
Do When …
Did Why …
Was How…
Were Where …
Have
itp.
Which …
Itp

 

  1. Możemy przedstawić uczniom pytanie otwarte o to, jakie zasady powinny dotyczyć rozmowy ST. W zależności od poziomu zaawansowania w języku angielskim naszych uczniów możemy ich poprosić, aby dyskusja odbywała się w języku polskim lub w języku angielskim. Możemy zaproponować następujące punkty do dyskusji i ich rozwinięcia:
    - W small talk ważne jest, aby słuchać drugiej osoby uważnie. 
    - Ważne, aby zadawać pytania otwarte i mieć chęć usłyszeć odpowiedź.
    - Istotne jest, aby zadawać pytania od ogólnych, aż do bardziej szczegółowych na dany temat. 
    - Aby zwracać uwagę na zainteresowania naszego rozmówcy i dbać o to, aby small talk był przyjemny dla obu stron.
    - Tematy poprawne to na przykład: rozrywka, książki, filmy, czas wolny, pytanie podróże, pytania o sport, pytania o jedzenie, sport, czas wolny. 
     
  2. Dzielimy klasę na grupy, zadaniem każdej z nich jest opracowanie różnych pytań, zaprzeczeń, zdań twierdzących dotyczących danego tematu związanego ze small talk. Przykładowo, jeśli grupa dostanie temat związany z pogodą, to propozycje mogą być następujące:
    Pytania: What is your favourite weather? Why? What do you do when it’s sunny? 
    Zaprzeczenia: I’m not keen on this weather. I haven’t heard about this temperature.
    Twierdzenia: I like when it’s hot and sunny. This is my faurite weather.
     
  3. Uczniowie mają za zadanie z rozsypanek wyrazowych ułożyć zdania, które potem użyją w swoich konwersacjach. Dodatkowo, możemy poprosić uczniów, aby ze zdań utworzyli pytania lub zaprzeczenia. Następnym etapem jest uczenie się i ćwiczenie utworzonych pytań, zaprzeczeń, odpowiedzi i ułożenie z nich krótkich konwersacji. Każda z osób w grupie powinna mieć możliwość zadawania p...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy