Szczęśliwa siódemka, czyli sposoby na kultowy magic box

Horyzonty anglistyki

Przeglądając edukacyjne blogi i portale, coraz częściej natrafiam na artykuły związane z wypaleniem zawodowym i potrzebą przełożenia idei slow, czyli koncepcji powolności, na nauczycielskie życie. Nie jest to jednak łatwe – mimo że hasła slow food, slow fashion czy slow life cieszą się już od lat dużą popularnością, to w nauczycielskim świecie wciąż wielu z nas próbuje prześcignąć samych siebie w wyścigu na kreatywność czy atrakcyjność wykorzystywanych podczas zajęć narzędzi i gadżetów.

Wyzwala się w nas wewnętrzne pragnienie przykucia uczniowskiej uwagi czymś, co odciągnie ją od kolorowych ekranów smartfonów. Jednocześnie żyjemy w przekonaniu, że osiągnięcie tego celu jest możliwe tylko wtedy, kiedy nasze propozycje będą jeszcze bardziej kolorowe i obsypane brokatem. Czy to recepta na sukces? Niekoniecznie. Codzienne lukrowanie uczniowskiego świata przekłada się na naszą nauczycielską gonitwę, wzmaga frustrację, kiedy okazuje się, że nasz nowatorski pomysł nie działa i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. To wszystko sprawia również, że zaczynamy wątpić w swoją nauczycielską sprawczość. 

POLECAMY

Magic Box

Co zatem możemy zrobić, aby przestać się spalać? Możemy spróbować zatrzymać się, wziąć głęboki oddech i oddać się refleksji na temat najprostszych narzędzi, które w naszej karierze zdarzyło nam się wykorzystywać, a następnie nadać im drugie życie. Nad tym właśnie postanowiłam się pochylić. Dziś zatem proponuję Wam wyciągnięcie z szafy magicznego pudełka i poddanie go lekkiemu liftingowi. Zacznijmy jednak od udzielenia odpowiedzi na podstawowe pytanie: „Czym jest magiczne pudełko?”. Jest to dowolne pudełko w małym, średnim lub dużym rozmiarze, które nabiera magicznego charakteru zawsze wtedy, kiedy zdecydujemy się użyć go na zajęciach. Zapnijcie pasy, bo przed nami szczęśliwa siódemka, czyli siedem sposobów na kultowy magic box.

#1
Zacznij od końca

W ferworze pracy bardzo często zapominamy o sile informacji zwrotnej i opieramy swoją pracę na subiektywnych założeniach. Zdarza się zatem, że zmęczenie naszych uczniów mylimy z ich niezadowoleniem, a ich milczenie – z brakiem zrozumienia lub niską efektywnością wybranego przez nas ćwiczenia. Warto zatem ośmielić uczniów do dzielenia się opiniami na temat naszych zajęć oraz narzędzi, które wykorzystujemy. Najlepszym sposobem zachęcenia uczniów do podzielenia się swoją opinią jest danie im szansy na zachowanie anonimowości. Poproś uczniów o zapisanie na karteczkach ich opinii oraz uwag dotyczących wybranego przez Ciebie elementu lekcji. Możesz zapytać ich nie tylko o to, jak oceniają efektywność danego ćwiczenia, czego się dzięki niemu nauczyli, ale także o to, jak się czuli podczas jego wykonywania. Pamiętaj, aby dać uczniom czas na zapisanie odpowiedzi. Nie narzucaj im żadnego schematu. Jeśli chcesz zaszaleć, poproś uczniów o przekazanie informacji zwrotnej w formie rysunku. Kiedy uczniowie będą gotowi, puść po klasie magiczne pudełko i poproś ich o to, aby wrzucili do niego swoje karteczki. To, co dalej z nimi zrobisz, zależy od Ciebie. Możesz ten feedback zachować tylko dla siebie, możesz wymieszać karteczki w pudełku i kolejno prosić ochotników o wylosowanie jednej z nich i odczytanie jej treści na forum klasy. Możesz zaadresować na forum uwagi swoich uczniów i poprosić ich o zaproponowanie zmian, dzięki którym przeprowadzone przez Ciebie ćwiczenie stanie się dla nich bardziej atrakcyjne i efektywne. Uczniowie zachęceni do dzielenia się swoją opinią za pomocą magicznego pudełka z czasem będą coraz odważniej poruszać temat ich edukacyjnych potrzeb, co ułatwi Ci zaprojektowanie kolejnych zajęć. 

#2
Ujarzmiona gramatyka

Gonienie za realizacją podstawy programowej w czasie trwania roku szkolnego sprawia, że uczniowie nie zawsze nadążają za omawianą treścią. Skorzystaj z magicznego pudełka, aby pomóc im wrzucić na luz i pochylić się wspólnie nad najtrudniejszymi zagadnieniami. Pamiętaj, że NIE musisz na każdej jednej lekcji wykonywać wszystkich przypisanych do niej ćwiczeń gramatycznych, czasami wystarczy wybrać kilkanaście zdań obrazujących użycie wybranej struktury w omawianym przez Ciebie rozdziale. Jak to zrobić? Wystarczy, że skserujesz wybrane ćwiczenie i potniesz je na mniejsze partie i karteczki te wrzucisz do magicznego pudełka. W czasie zajęć, kiedy już omówisz z uczniami wybrany temat gramatyczny od strony teoretycznej, poproś ochotników o wylosowanie zdań testowych z pudełka. Ochotnicy kolejno będą odczytywać wylosowane zdania i wspólnie, całą grupą, je rozwiązywać. Taki spowolniony sposób rozwiązywania zadań da uczniom szansę na efektywne przyswojenie treści gramatycznych. Pamiętaj, aby każdy wylosowany przykład odnieść do omówionych wcześniej zasad użycia danej struktury. Losowanie zadań z pudełka przełoży się na wzrost zaangażowania uczniów, dla których często sam fakt odklejenia się od krzesła w czasie zajęć staje się frajdą. Jeśli masz nieco więcej czasu, przygotuj własne ćwiczenia. Mogą to być zdania do tłumaczenia wpisujące się w założenia wybranej struktury gramatycznej czy same czasowniki, z którymi uczniowie będą tworzyć własne zdania. Wykonując to ćwiczenie, nie musicie siedzieć w ławkach. Jeśli pozwala na to przestrzeń, w której się uczycie, usiąd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy