Misją Fundacji Digital University jest wyrównywanie szans i edukacja w zakresie nowych technologii oraz kompetencji przyszłości. Naszym celem jest przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do wyzwań szybko zmieniającego się świata. Zespół Fundacji prowadzi ogólnopolskie programy edukacyjne dla społeczności szkolnych – Be.Eco i Be.Net. Więcej informacji: https://fundacja.digitaluniversity.pl/
POLECAMY
Misją życiową Jowity Michalskiej jest uzbrojenie Polaków w niezbędne kompetencje cyfrowe. Dlatego powołała do życia organizację, która współpracując z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford, zajmuje się edukacją w obszarze nowych technologii. Digital University oferuje m.in. certyfikowane programy edukacyjne, takie jak Digital Transformation Leader oraz konferencje, takie jak Masters&Robots, na które przyjeżdżają do Polski najwybitniejsi światowi eksperci. Powołana przez Jowitę Fundacja Digital University zajmuje się edukacją osób wykluczonych oraz w trudnej sytuacji życiowej w obszarach: nowych technologii, bezpieczeństwa w internecie, zawodów przyszłości i ekologii.
Jowita jest polską ambasadorką Singularity Group, najważniejszego edukacyjnego think-tanku z Doliny Krzemowej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe, które zdobywała pracując na kluczowych stanowiskach m.in. w Polkomtelu, PGE czy Deloitte.
Z tytułu swojej działalności edukacyjnej Jowita otrzymała wiele nagród i odznaczeń, w tym Digital Shapers, przyznawane za znaczący wkład w rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce. W ostatnim roku Forbes Women uznał ją za jedną ze 100 najwybitniejszych kobiet w biznesie, a Komisja Europejska mianowała Ambasadorką Cyfrowej UE.
Podczas moich wystąpień często pokazuję zdjęcie jednego z najszybszych pociągów świata, który jest świetną metaforą dzisiejszej sytuacji. Każdy z nas może podjąć jedną z dwóch decyzji: wsiąść do pociągu lub zostać na peronie. Na stacji świat może się wydawać bezpieczny, ale wszystkie możliwości rozwoju i lepszej pracy są w pociągu. Musimy sobie uświadomić, że nie ma żadnej innej możliwości, technologia będzie się rozwijać, a my powinniśmy nauczyć się z niej korzystać. Jeden z moich ulubionych mówców, profesor Scott Galloway, stwierdza jeszcze dobitniej: „Technologia rządzi światem, a my tylko w nim żyjemy”. Ważne jest, abyśmy wszyscy, nie tylko nauczyciele, poznali możliwości sztucznej inteligencji, żebyśmy wiedzieli, jak wspierać się tą technologią w pracy, jak o niej rozmawiać z dziećmi, z uczniami, i jak uczyć korzystania z niej.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja to technologie zdolne do wykonywania zadań, które wcześniej wymagały ludzkiej inteligencji. Jest oparta na różnych technikach i algorytmach, które pozwalają maszynom analizować dane, uczyć się na ich podstawie, rozwiązywać problemy, podejmować decyzje czy nawet prowadzić interakcje z ludźmi. Sztuczna inteligencja, chociaż nie ma świadomości ani samoświadomości, jest zdolna do wykonywania skomplikowanych obliczeń i podejmowania działania na podstawie logicznych reguł i wzorców.
W ostatnich latach sztuczna inteligencja zdobyła dużą popularność i znalazła zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak medycyna, finanse, przemysł, rozrywka i wiele innych. Wykorzystuje się ją do analizy ogromnych zbiorów danych, przetwarzania języka naturalnego, rozpoznawania obrazów, rekomendowania produktów, sterowania autonomicznymi pojazdami czy nawet tworzenia sztuki i muzyki. Mimo że sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał, nadal stanowi wyzwanie dla naukowców i inżynierów, aby rozwijać ją etycznie i odpowiedzialnie, unikając negatywnych skutków, i zapewnić korzyści społeczeństwu.
Najwięcej emocji budzi tzw. generatywna sztuczna inteligencja (generative artificial intelligence), która ma zdolność tworzenia nowych danych, obrazów, dźwięków lub innych treści przypominających te występujące w rzeczywistości. W odróżnieniu od tradycyjnych systemów sztucznej inteligencji, które skupiają się na rozwiązywaniu określonych problemów lub podejmowaniu decyzji na podstawie istniejących danych, generatywne modele uczą się na podstawie istniejących danych, aby potem tworzyć nowe. Przykładem generatywnej sztucznej inteligencji jest ChatGPT, którego podstawowa wersja jest dostępna dla każdego.
Sztuczna inteligencja dla nauczyciela
Jakie korzyści może przynieść nauczycielom wprowadzenie sztucznej inteligencji do edukacji? Po pierwsze, oszczędność czasu i energii, bo sztuczna inteligencja wyręczy nauczyciela w uciążliwych, powtarzalnych czynnościach, takich jak planowanie czy pisanie sprawozdań, raportów i podsumowań. Żmudna papierkowa robota skróci się z pięciu godzin tygodniowo do kilku minut, a nauczyciel zyska przestrzeń choćby na przygotowanie ciekawszej lekcji. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nauczyciel szybciej i łatwiej znajdzie dodatkowe informacje, ciekawostki, pomysły na urozmaicenie zajęć, takie jak choćby elementy grywalizacji. Wszystko to poprawi jakość lekcji i bardziej zaangażuje uczniów.
ChatGPT, a dokładniej udostępnienie nieodpłatnie wersji GPT-3 pod koniec ubiegłego roku, zapoczątkowało ogromny szum medialny wokół sztucznej inteligencji. W zaledwie dwa miesiące po premierze ChatGPT doczekał się ponad 100 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Swoją przygodę z oswajaniem się z tymi rozwiązaniami warto zacząć właśnie od niego.
Zastosowanie ChatGPT jest bardzo szerokie i jego znajomość już może pozytywnie wpływać na procesy edukacyjne. Jednak możliwości i programów na jego bazie jest znacznie więcej. Oto kilka najciekawszych aplikacji i narzędzi do wykorzystania w edukacji:
- Thinkster Math: program korepetycji z matematyki, wykorzystujący interakcję międzyludzką i sztuczną inteligencję do tworzenia spersonalizowanych programów nauczania.
- Jill Watson: wirtualny asystent nauczania wykorzystujący sztuczną inteligencję, wprowadzony przez Georgia Institute of Technology w 2016 r.
- Nuance: oprogramowanie do rozpoznawania mowy, zdolne do transkrypcji do 160 słów na minutę. Szczególnie pomocne dla osób, które mają trudności z pisaniem.
- KidSense: rozwiązania edukacyjne przeznaczone dla dzieci, w tym narzędzie zamiany głosu na tekst (speech to text).
- Palitt: zbudowany, aby pomóc w łatwym tworzeniu własnych niestandardowych w...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!