Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

1 grudnia 2022

NR 32 (Grudzień 2022)

Tester czy nauczyciel – jak mądrze sprawdzać wiedzę uczniów

0 141

Klasówki czy testy, kartkówki czy quizy - chyba brzmi znajomo i nieco monotonnie. Z pewnością wiemy, że uczniów to nudzi ale czy też nie Was, nauczycieli? Sądzę, że wspólnie możemy coś na to zaradzić.

Spójrzmy na zwykłą grupę w klasie. Przedstawię ją za pomocą mojej ulubionej serii książek dla dzieci Mr. Men i Little Miss Rogera Hargreavesa. Jest w niej Mr. Forgetful, który cały czas zapomina pracy domowej, ale bardzo się stara i uczestniczy w lekcji. Jest Little Miss Chatterbox, która lubi rozmawiać, po angielsku też. Jest Little Miss Shy, która nie lubi się odzywać, ale wszystko notuje i prowadzi świetny zeszyt. Jest również Mr. Slow, który choć chciałby pracować szybciej, robi to wolno, gdyż tak czuje się bezpieczniej. W przeciwieństwie do niego Mr. Rush zawsze się śpieszy, bo nie chce mieć zaległości do nadrobienia w domu – niestety, pośpiech powoduje niestaranność. Little Miss Inventor cały czas coś tworzy, rysuje i bazgroli, ale przez to lepiej zapamiętuje. Little Miss Somersault ciągle się rusza, chodzi między ławkami, do tablicy, lecz zawsze wie, co się na lekcji dzieje. Little Miss Bad dokucza innym dzieciom, ponieważ dużo czasu spędza w szkole i jest zmęczona, ale jest świetnym asystentem nauczyciela. Oczywiście jest wielu innych uczniów o innych usposobieniach, jak również nauczyciel – Mr. Clever, który pracując z tak zróżnicowaną grupą dzieci, ma zadanie sprawdzić ich wiedzę. Jak ma to zrobić jedną miarą, jednym testem, jedną kartkówką? 
Kiedy byłam czynną uczennicą, do sposobów testowania zaliczało się głównie klasówki, zapowiedziane i niezapowiedziane kartkówki i od­­pytywanie przy tablicy– i w zasadzie to było wszystko. Zawsze najbardziej stresowało mnie odpytywanie przy tablicy, kiedy pozostali uczniowie na mnie patrzyli, czasami współczując, a czasami się ciesząc, że to nie oni są dziś wybrańcami. Niezapowiedziane kartkówki z kolei były niezwykle nieprzyjemne, gdyż jedynym zauważalnym ich celem było przyłapanie ucznia na niesystematycznej nauce. Poza tym było tych różnych sprawdzianów dużo i jako starsza uczennica zaczynałam rozumieć, że nauczyciel tylko testuje, a całą resztę muszę zrobić sama. Przytłaczało mnie to ogromnie. Kiedy role się odwróciły i to ja stanęłam przed klasą, miałam wybór: powielać sposoby nauczania większości moich nauczycieli, czy raczej przejść na inną stronę mocy i spojrzeć na potrzeby moich uczniów. Wybrałam to drugie. Jak zatem sprawdzić wiedzę uczniów, żeby naprawdę zyskać dobry ogląd sytuacji w klasie i postępów uczniów. Klasówka czy kartkówka – czemu nie? Ale czy możemy zrobić coś jeszcze, coś mniej przytłaczającego, a bardziej atrakcyjnego i dla nas samych, i dla naszych uczniów? Poniżej przedstawię kilka swoich pomysłów na sprawdzenie wiedzy Waszych podopiecznych.

POLECAMY

1. Projekt 

Projekty i prace plastyczne są moją pasją, dlatego właśnie są obecne w mojej klasie. Mały czy duży, prosty czy trudny – może znacznie ułatwić sprawdzenie wiedzy i postępów uczniów. Wystarczy, że wykorzystacie ten projekt językowo, np. przez opisanie konkretnej pracy po jej ukończeniu, zadanie pytań przez nauczyciela lub innych uczniów albo rozmowę z innymi uczniami na jej temat. Projekt taki może też pełnić funkcję materiału dydaktycznego, który może wspomóc rozgrzewkę językową na następnej lekcji. 

Pomysł na projekt 1: 

  • Temat: Recykling 
  • Cele:
    › uczniowie używają struktury have got w trzeciej osobie liczby pojedynczej;
    › uczniowie opisują swoje potwory na forum;
    › uczniowie zadają i odpowiadają na pytania
  • Forma: rysunek/praca przestrzenna 
  • Materiały: śmieci (opakowania, nakrętki, stare ubrania czy zabawki) lub kartka i kredki
  • Przebieg: dzieci tworzą potwora ze śmieci, opisują jego części ciała, używając have got, wyjaśniają, z czego zostały one zrobione, używając made of, lub rysują potwora ze śmieci i następnie go opisują
  • Walory: nauczyciel bez problemu sprawdzi poprawność użycia struktur, projekt wesprze kreatywność i przyjemną atmosferę

Pomysł na projekt 2: 

  • Temat: Smartfony 
  • Cele:
    › uczniowie znają i używają nazwy miejsc w mieście;
    › uczniowie zadają pytania i odpowiadają na nie;
    › uczniowie używają czasu Present Continuous
  • Forma: praca przestrzenna – telefon z tektury 
  • Materiały: kawałek tektury, mazaki
  • Przebieg: dzieci tworzą telefony, rozmawiają ze sobą, będąc w różnych miejscach w mieście
  • W...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy