Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

27 kwietnia 2021

NR 22 (Kwiecień 2021)

Ważne pytania w angielskim

10

Gdy uczymy języka angielskiego, zadajemy naszym uczniom wiele różnych pytań. Mogą to być pytania o to, czy mają zadanie domowe? Czy rozumieją przedstawione im zagadnienie? Czy mają jakieś pytania do tematu lekcji? Są jednak jeszcze takie pytania, które z pozoru są bardzo proste, choć wcale takie nie są. Kilka z nich to pytania z metody 5c, które przedstawię w poniższym artykule, a do wykorzystania których zachęcam każdego na lekcjach języka angielskiego.

Gdybym miała streścić w jednym akapicie najważniejsze myśli z tego artykułu, to byłoby to stosowanie na lekcjach pytań w odniesieniu do uczniów: 

POLECAMY

  • Co mogę ZACZĄĆ robić?
  • Co mogę PRZESTAĆ robić?
  • Czego mogę WIĘCEJ robić?
  • Czego mogę MNIEJ robić?
  • Co mogę INACZEJ robić?1

Ćwiczenie pierwsze 

Zanim przedstawimy uczniom propozycje tych pytań powinniśmy najpierw sami chwilę zastanowić się nad tym, jak te pytania mogą wpłynąć na uczenie się uczniów? W tym celu powinniśmy pomyśleć przez moment na temat tego, jakie mogą być hipotetyczne odpowiedzi uczniów na pytania: Czego mogą robić więcej? Czego mniej? Co inaczej? Co zacząć? Co przestać robić? Jeśli postaramy się wejść w skórę naszych uczniów, to łatwiej będzie nam zaplanować przeprowadzenie takiego ćwiczenia w klasie.

Ćwiczenie drugie

Żeby było nam łatwiej zrozumieć, w jaki sposób uczniowie mogą uzupełnić listę pytań, przenieśmy się sami lata wstecz, gdy uczyliśmy się czegoś lub jakiegoś języka. Pozostając myślami w tym okresie czasu, sami zadajemy sobie pytania z tej listy i notujemy swoje odpowiedzi. Jeśli nie uczyliśmy się żadnego innego języka wcześniej lub nie pamiętamy tego czasu, gdy poznawaliśmy angielski, to pomyślmy jak by to było, gdybyśmy teraz chcieli uczyć się, na przykład języka chińskiego. Uzupełnijmy odpowiedzi na te pytania, aby przekonać się, jaki jest typ i tryb myślenia uczniów. Dzięki temu będziemy mogli przewidzieć, jak zareagują uczniowie na zadanie im takich, a nie innych pytań.

Dlaczego w ogóle warto zadawać takie pytania? 

Istnieje kilka głównych powodów. Przede wszystkim dlatego, aby poznać lepiej motywację do nauki języka przez uczniów i ich precyzyjniej wspierać. Do tego pokazujemy im inną, cenną perspektywę językową. Być może spotkają się po raz pierwszy z takim podejściem oraz z takimi pytaniami? Jeśli nasi uczniowie uczą się języka angielskiego od dłuższego czasu, to bardzo możliwe, że nie zastanawiają się nad tym, dlaczego się go uczą, jak mogą uczyć się go w inny sposób, z czego mogą skorzystać.

Być może uczą się po prostu angielskiego tak, jak innych przedmiotów lub też angielski nie jest ich ulubionym przedmiotem. Dzięki temu, że będziemy pracować z uczniami nad tym, jak poznawać angielski w inny sposób i nad sposobami nauki, będziemy mogli przygotować dla nich lekcje języka angielskiego bardziej dopasowane i inne niż wszystkie. Zadawanie takich pytań kilka razy w semestrze pomoże uczniom zrewidować swoje plany i dopasować je do bieżących potrzeb i możliwości.

Ćwiczenie trzecie

 Rozdajemy uczniom karty z tymi pytaniami lub zapisujemy je na tablicy. Zadaniem uczniów będzie praca w parach lub małych grupach, a następnie przedstawienie swoich propozycji odpowiedzi na te pytania. Na początku możemy zaproponować uczniom, żeby wymyślili, jak mogą odpowiedzieć na te pytania w sytuacji, w której będą chcieli nauczyć się, np. grać w szachy. Dlaczego szachy? Ponieważ pokazujemy uczniom inny przykład, tak aby rozruszać ich głowę do myślenia nieszablonowo i do wymyślania różnych pomysłów. Przykładowo, w odpowiedzi na pytanie, co uczniowie mogą robić inaczej, aby grać w szachy mogą odpowiedzieć, że będą uczyć się gry online albo też, aby zmotywować się do gry w szachy, obejrzą popularny serial dotyczący gry w szachy. W ten sam sposób odpowiadają na wszystkie pytania z listy. 

Warto skorzystać z takiej tabelki: 

  Temat:……………………., np. granie w szachy
1. Co mogę ZACZĄĆ robić?
2. Co mogę PRZESTAĆ robić?
3. Czego mogę WIĘCEJ robić?
4. Czego mogę MNIEJ robić?
5. Co mogę INACZEJ robić? 
 
Podsumowanie    

 

Siła 5 pytań

Jeśli chcemy, aby nasi uczniowie wygenerowali sami wiele pomysłów jako odpowiedzi na te pytania, to możemy zaproponować, aby dobrali się w zespoły, a następnie, aby na kolejny tydzień przygotowali odpowiedzi na pytania z listy. Gdy damy uczniom więcej czasu na zastanowienie się, zwiększamy prawdopodobieństwo wygenerowania większej ilości pomysłów. Uczniowie mają czas na pomyślenie i zrobienie burzy mózgów oraz na zapisanie swoich odpowiedzi. Dając uczniom takie zadanie, powinniśmy zaznaczyć, że nie ma tutaj złych czy dobrych odpowiedzi. Z całą pewnością odpowiedzi będą się różnić, ale to bardzo dobrze, właśnie o to chodzi, żeby pomysłów było dużo, ponieważ, nawet jeśli jednej grupie dane odpowiedzi nie będą wydawały się interesujące, to innej grupie wygenerowane odpowiedzi mogą bardzo przypaść do gustu i być uznane jako pomocne. Zachęćmy uczniów do podawania różnych rozwiązań.

Jak można pracować z tymi pytaniami?

Zapytajmy na początku uczniów o to, z czym kojarzy im się tradycyjna nauka języka angielskiego i zapiszmy ich odpowiedzi. Następnie poprośmy uczniów, aby na to samo wybrane zagadnienie użyli tych pięciu pytań oraz wymyślili swoje odpowiedzi.

Przykładowo, jeśli uczniom nauka języka angielskiego kojarzy się z książkami, podręcznikami, testami i kartkówkami, to, odpowiadając na tych 5 pytań, będą mogli wygenerować zupełnie inne pomysły dotyczące poznawania języka angielskiego. Oto kilka możliwych propozycji odpowiedzi na tych 5 pytań. Jeśli uczniom zależy na nauce języka angielskiego, takie mogą być odpowiedzi. Co mogę zacząć robić? Mogę zacząć dzień z językiem angielskim tak, aby posłuchać piosenki w języku angielskim, zaśpiewać ją lub też powiedzieć kilka zdań w języku angielskim. Co mogę przestać robić? Mogę przestać narzekać na język angielski i na to, że nie potrafię się go nauczyć. Mogę także przestać przeznaczać czas na media społecznościowe zamiast na język angielski. Czego mogę robić więcej? Mogę więcej ćwiczyć mówienie w języku angielskim poprzez rozmowy po angielsku z koleżanką lub kolegą. Mogę także zapisać się do biblioteki obcojęzycznej i wypożyczać książki w języku angielskim i je czytać. Czego mogę robić mniej? Mogę przeznaczyć czas na faktyczną naukę języka, a mniej go przeznaczyć na szukanie wymówek. Mogę korzystać mniej z komputera i telewizji po polsku, a zacząć korzystać ze źródeł związanych z językiem angielskim. Co mogę robić inaczej? Zamiast pisać SMS-y w języku polskim, mogę pisać je w języku angielskim. 

A to tylko kilka przykładowych zdań związanych z tym, co mogą odpowiedzieć uczniowie. Musimy pamiętać także o tym, że odpowiedzi będą się różnić. To, co jeden uczeń może wpisać w kategorię „Co mogę robić inaczej?”, u innego ucznia może być w kategorii „Czego mogę robić mniej?”. I jest to zupełnie normalne. Najważniejsza jest to, aby uczniowie generowali różne pomysły i żeby następnie z nich korzystali. 

Pomysł na grę 5 kartek

W tym pomyśle na każdą grupę przeznaczamy 5 kartek formatu A4 lub, jeśli pracujemy zdalnie, pięć części dokumentu online. Jeśli pracujemy na dokumentach online, możemy także pracować w Excel’u online i stworzyć 5 zakładek – każda zakładka to osobne pytanie. W tradycyjnej formie na górze każdej kartki papieru zapisujemy po jednym pytaniu. Zadaniem uczniów jest zapisywanie od dołu kartki swoich pomysłów na to, na przykład czego mogą robić mniej, aby uczyć się języka angielskiego. Po zapisaniu pomysłu uczeń zagina dolną część kartki papieru tak, żeby nie było widać jego pomysłu. Następnie kartka zostaje przekazana do kolejnego ucznia. W wersji tego ćwiczenia online uczniowie zapisują...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy