Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki , Otwarty dostęp

27 kwietnia 2021

NR 22 (Kwiecień 2021)

Ważne pytania w angielskim

0 614

Gdy uczymy języka angielskiego, zadajemy naszym uczniom wiele różnych pytań. Mogą to być pytania o to, czy mają zadanie domowe? Czy rozumieją przedstawione im zagadnienie? Czy mają jakieś pytania do tematu lekcji? Są jednak jeszcze takie pytania, które z pozoru są bardzo proste, choć wcale takie nie są. Kilka z nich to pytania z metody 5c, które przedstawię w poniższym artykule, a do wykorzystania których zachęcam każdego na lekcjach języka angielskiego.

Gdybym miała streścić w jednym akapicie najważniejsze myśli z tego artykułu, to byłoby to stosowanie na lekcjach pytań w odniesieniu do uczniów: 

POLECAMY

  • Co mogę ZACZĄĆ robić?
  • Co mogę PRZESTAĆ robić?
  • Czego mogę WIĘCEJ robić?
  • Czego mogę MNIEJ robić?
  • Co mogę INACZEJ robić?1

Ćwiczenie pierwsze 

Zanim przedstawimy uczniom propozycje tych pytań powinniśmy najpierw sami chwilę zastanowić się nad tym, jak te pytania mogą wpłynąć na uczenie się uczniów? W tym celu powinniśmy pomyśleć przez moment na temat tego, jakie mogą być hipotetyczne odpowiedzi uczniów na pytania: Czego mogą robić więcej? Czego mniej? Co inaczej? Co zacząć? Co przestać robić? Jeśli postaramy się wejść w skórę naszych uczniów, to łatwiej będzie nam zaplanować przeprowadzenie takiego ćwiczenia w klasie.

Ćwiczenie drugie

Żeby było nam łatwiej zrozumieć, w jaki sposób uczniowie mogą uzupełnić listę pytań, przenieśmy się sami lata wstecz, gdy uczyliśmy się czegoś lub jakiegoś języka. Pozostając myślami w tym okresie czasu, sami zadajemy sobie pytania z tej listy i notujemy swoje odpowiedzi. Jeśli nie uczyliśmy się żadnego innego języka wcześniej lub nie pamiętamy tego czasu, gdy poznawaliśmy angielski, to pomyślmy jak by to było, gdybyśmy teraz chcieli uczyć się, na przykład języka chińskiego. Uzupełnijmy odpowiedzi na te pytania, aby przekonać się, jaki jest typ i tryb myślenia uczniów. Dzięki temu będziemy mogli przewidzieć, jak zareagują uczniowie na zadanie im takich, a nie innych pytań.

Dlaczego w ogóle warto zadawać takie pytania? 

Istnieje kilka głównych powodów. Przede wszystkim dlatego, aby poznać lepiej motywację do nauki języka przez uczniów i ich precyzyjniej wspierać. Do tego pokazujemy im inną, cenną perspektywę językową. Być może spotkają się po raz pierwszy z takim podejściem oraz z takimi pytaniami? Jeśli nasi uczniowie uczą się języka angielskiego od dłuższego czasu, to bardzo możliwe, że nie zastanawiają się nad tym, dlaczego się go uczą, jak mogą uczyć się go w inny sposób, z czego mogą skorzystać.

Być może uczą się po prostu angielskiego tak, jak innych przedmiotów lub też angielski nie jest ich ulubionym przedmiotem. Dzięki temu, że będziemy pracować z uczniami nad tym, jak poznawać angielski w inny sposób i nad sposobami nauki, będziemy mogli przygotować dla nich lekcje języka angielskiego bardziej dopasowane i inne niż wszystkie. Zadawanie takich pytań kilka razy w semestrze pomoże uczniom zrewidować swoje plany i dopasować je do bieżących potrzeb i możliwości.

Ćwiczenie trzecie

 Rozdajemy uczniom karty z tymi pytaniami lub zapisujemy je na tablicy. Zadaniem uczniów będzie praca w parach lub małych grupach, a następnie przedstawienie swoich propozycji odpowiedzi na te pytania. Na początku możemy zaproponować uczniom, żeby wymyślili, jak mogą odpowiedzieć na te pytania w sytuacji, w której będą chcieli nauczyć się, np. grać w szachy. Dlaczego szachy? Ponieważ pokazujemy uczniom inny przykład, tak aby rozruszać ich głowę do myślenia nieszablonowo i do wymyślania różnych pomysłów. Przykładowo, w odpowiedzi na pytanie, co uczniowie mogą robić inaczej, aby grać w szachy mogą odpowiedzieć, że będą uczyć się gry online albo też, aby zmotywować się do gry w szachy, obejrzą popularny serial dotyczący gry w szachy. W ten sam sposób odpowiadają na wszystkie pytania z listy. 

Warto skorzystać z takiej tabelki: 

  Temat:……………………., np. granie w szachy
1. Co mogę ZACZĄĆ robić?
2. Co mogę PRZESTAĆ robić?
3. Czego mogę WIĘCEJ robić?
4. Czego mogę MNIEJ robić?
5. Co mogę INACZEJ robić? 
 
Podsumowanie    

 

Siła 5 pytań

Jeśli chcemy, aby nasi uczniowie wygenerowali sami wiele pomysłów jako odpowiedzi na te pytania, to możemy zaproponować, aby dobrali się w zespoły, a następnie, aby na kolejny tydzień przygotowali odpowiedzi na pytania z listy. Gdy damy uczniom więcej czasu na zastanowienie się, zwiększamy prawdopodobieństwo wygenerowania większej ilości pomysłów. Uczniowie mają czas na pomyślenie i zrobienie burzy mózgów oraz na zapisanie swoich odpowiedzi. Dając uczniom takie zadanie, powinniśmy zaznaczyć, że nie ma tutaj złych czy dobrych odpowiedzi. Z całą pewnością odpowiedzi będą się różnić, ale to bardzo dobrze, właśnie o to chodzi, żeby pomysłów było dużo, ponieważ, nawet jeśli jednej gru...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy