Na obcowanie ze sztuką jest zawsze dobry czas, dlatego zachęcam wszystkich, aby na swoich lekcjach wykorzystywali obrazy. Dzięki temu uczniowie zapoznają się z największymi dziełami sztuki, może nawet uda nam się rozbudzić w nich zamiłowanie do obcowania ze sztuką i dziełami kultury. Proponuję, aby wydrukować i zalaminować najbardziej znane dzieła sztuki, nie tylko angielskich czy amerykańskich artystów, i wykorzystywać je regularnie na lekcjach. Możemy je mieć ze sobą na wypadek niezapowiedzianego zastępstwa, wtedy sprawdzą się idealnie.
- Wykorzystaj obrazy do ćwiczenia opisu obrazka. To standardowy pomysł, ale czasami zapominamy, że dzieło sztuki też można opisać, a bardzo często jest to trudniejsze niż zdjęcia w podręcznikach. Uczniowie pracują w parze. Aby urozmaicić to zadanie, proponuję dwa rozwiązania:
- jeden uczeń opisuje obraz, drugi go nie widzi, ale musi naszkicować go na podstawie opisu kolegi/koleżanki;
- każdy uczeń dostaje jeden obraz, wypisuje dziesięć słów związanych z obrazem (np. pięć, które widać na obrazie, i pięć, które mu się z tym dziełem sztuki kojarzą), następnie uczniowie w parze wymieniają się obrazami i muszą przygotować opis uwzględniający wszystkie dziesięć słów.
- Wykorzystaj obraz jako początek historii, uczniowie wyobrażają sobie, co się może wydarzyć bohaterom ze zdjęcia lub co zdarzyło im się do tej pory. W grupach tworzą opowiadanie, następnie wymieniają się historiami z inną grupą i kończą opowiadanie innej grupy. Zamiast wymiany opowiadań możemy poprosić uczniów o przeczytanie historii, reszta grupy musi zgadnąć, który obraz został wykorzystany jako inspiracja (warto zaproponować uczniom więcej obrazów do wyboru, nawet bardzo do siebie podobnych, jeśli mamy możliwość takie znaleźć).
- Podobnie jak w punkcie 2 wykorzystujemy obraz jako inspirację do pisania. Tym razem zadaniem uczniów będzie napisanie dialogu pomiędzy bohaterami z obrazu, po napisaniu całego dialogu uczniowie tną go, przekazują kolejnej parze. Zadaniem uczniów jest ułożenie dialogu w poprawnej kolejności. Autorzy ćwiczenia sprawdzają poprawność wykonania zadania.
- Podobnie jak w punkcie 3 uczniowie układają dialog pomiędzy bohaterami ze zdjęcia, a następnie odgrywają scenkę przed klasą. Pozostali uczniowie zgadują, który obraz został wykorzystany jako inspiracja do ćwiczenia.
- Potnij parę zdjęć na kilka części, rozdaj je uczniom. Uczniowie opisują swój kawałek obrazka, nie pokazując go – tak ab...