Dołącz do czytelników
Brak wyników

Five o'clock , Otwarty dostęp

4 października 2019

NR 13 (Październik 2019)

Zainspiruj się sztuką, czyli 10 pomysłów na wykorzystanie obrazów na lekcjach angielskiego

0 49

Na obcowanie ze sztuką jest zawsze dobry czas, dlatego zachęcam wszystkich, aby na swoich lekcjach wykorzystywali obrazy. Dzięki temu uczniowie zapoznają się z największymi dziełami sztuki, może nawet uda nam się rozbudzić w nich zamiłowanie do obcowania ze sztuką i dziełami kultury. Proponuję, aby wydrukować i zalaminować najbardziej znane dzieła sztuki, nie tylko angielskich czy amerykańskich artystów, i wykorzystywać je regularnie na lekcjach. Możemy je mieć ze sobą na wypadek niezapowiedzianego zastępstwa, wtedy sprawdzą się idealnie.

  1. Wykorzystaj obrazy do ćwiczenia opisu obrazka. To standardowy pomysł, ale czasami zapominamy, że dzieło sztuki też można opisać, a bardzo często jest to trudniejsze niż zdjęcia w podręcznikach. Uczniowie pracują w parze. Aby urozmaicić to zadanie, proponuję dwa rozwiązania:
  • jeden uczeń opisuje obraz, drugi go nie widzi, ale musi naszkicować go na podstawie opisu kolegi/koleżanki;
  • każdy uczeń dostaje jeden obraz, wypisuje dziesięć słów związanych z obrazem (np. pięć, które widać na obrazie, i pięć, które mu się z tym dziełem sztuki kojarzą), następnie uczniowie w parze wymieniają się obrazami i muszą przygotować opis uwzględniający wszystkie dziesięć słów.
  1. Wykorzystaj obraz jako początek historii, uczniowie wyobrażają sobie, co się może wydarzyć bohaterom ze zdjęcia lub co zdarzyło im się do tej pory. W grupach tworzą opowiadanie, następnie wymieniają się historiami z inną grupą i kończą opowiadanie innej grupy. Zamiast wymiany opowiadań możemy poprosić uczniów o przeczytanie historii, reszta grupy musi zgadnąć, który obraz został wykorzystany jako inspiracja (warto zaproponować uczniom więcej obrazów do wyboru, nawet bardzo do siebie podobnych, jeśli mamy możliwość takie znaleźć).
  2. Podobnie jak w punkcie 2 wykorzystuje­­my obraz jako inspirację do pisania. Tym razem ­zadaniem uczniów będzie na­­­pi­­sanie dialogu po­­­między bohaterami z obrazu, po napisaniu całego dialogu uczniowie tną go, przekazują kolejnej parze. Zadaniem uczniów jest ułożenie dialogu w poprawnej kolejności. Autorzy ćwiczenia sprawdzają poprawność wykonania zadania.
  3. Podobnie jak w punkcie 3 uczniowie układają dialog pomiędzy bohaterami ze zdjęcia, a następnie odgrywają scenkę przed klasą. Pozostali uczniowie zgadują, który obraz został wykorzystany jako inspiracja do ćwiczenia. 
  4. Potnij parę zdjęć na kilka części, rozdaj je uczniom. Uczniowie opisują swój kawałek obrazka, nie pokazując go – tak aby odnaleźć uczniów z pozostałymi fragmentami obrazu. W ten sposób połączysz uczniów w grupy. Następnie uczniowie mogą pracować nad danym obrazem, wykonując zadanie z punktu 2 lub 3. Jest to prosty i szybki pomysł na nieprzewidziane zastępstwo.
  5. Każda para otrzymuje jedno zdjęcie i przygotowuje do niego 10 pytań. W zależności od omawianego tematu gramatycznego można ograniczyć pytania do konkretnej struktury lub pozwolić uczniom na dowolność. Pary wymieniają się obrazami i pytaniami, ich zadaniem będzie udzielenie odpowiedzi na przygotowane przez kolegów pytania. Zadanie to ćwiczy poprawność budowy pytań oraz kreatywność – im zabawniejsze pytania, tym ciekawsze i kreatywne odpowiedzi zostaną przygotowane. Rozwinięciem tego ćwiczenia może być poproszenie kolejnej par...

Artykuł jest dostępny w całości dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy