Potęga YouTube’a jest bardzo duża. Jest to serwis, przy pomocy którego uczniowie mogą uczyć się wielu rzeczy od różnych twórców. Mogą poznawać tajniki wiedzy dotyczących rozmaitych dziedzin. Mogą być to treści edukacyjne lub rozrywkowe. Z drugiej strony YouTube może być nie tylko kopalnią wiedzy, ale także bardzo dużym pochłaniaczem czasu wolnego. Dzięki zaprojektowanym algorytmom YouTube’a młodzi ludzie mogą spędzać wiele czasu przed komputerem lub smartfonem, odkrywając i oglądając cały czas nowe proponowane materiały. Możemy zrobić bardzo dużo, aby spędzać czas na YouTube w kreatywny sposób, a jednocześnie, aby było to z korzyścią dla języka angielskiego. Oto kilka propozycji.
1 Ćwiczenie
Rozpoznanie
Zapytajmy uczniów o to, w jaki sposób korzystają z YouTube na co dzień i jakie materiały lubią oglądać. Dzięki temu dowiemy się nieco więcej o preferencjach uczniów. Co więcej, będziemy mogli na podstawie uzyskanych od uczniów informacji, zaprojektować wykorzystanie danych materiałów preferowanych przez uczniów na zajęciach. Jak przeprowadzić takie ćwiczenie? Uczniowie mają kilka minut na przedyskutowanie lub wymienienie się w parach swoimi ulubionymi kanałami na YouTube. Opowiadają sobie, dlaczego je lubią i co jest w nich takiego ciekawego. Wspominają także o twórcach danego kanału. Następnie wybierają wspólnie trzy ulubione kanały na YouTube i przedstawiają je całej klasie, używając języka angielskiego, tak jak jest to możliwe najlepiej. Gdy każda para lub grupa zakończy prezentację swoich ulubionych kanałów, razem z klasą wybieramy 10 ulubionych kanałów YouTube całej klasy.
POLECAMY
Propozycja karty pracy
Ulubione kanały | 1 2 3 4 5 |
Twórcy | 1 2 3 4 5 |
Dlaczego je lubię? | 1 2 3 4 5 |
Wartość kanału dla widza? | 1 2 3 4 5 |
Interesujące filmy na kanale i dlaczego? | 1 2 3 4 5 |
Z wykorzystaniem tych kanałów można przeprowadzić wiele różnych ćwiczeń i zadań. Oto kilka propozycji.
2 Ćwiczenie
Słowa–klucze lub opis
Zadaniem uczniów jest opisanie jednego z kilku ulubionych kanałów na YouTube. Pozostałe osoby w klasie mają za zadanie zgadnąć, jaki to kanał. Opis powinien być zrobiony po angielsku i zawierać w sobie najważniejsze elementy związane z opisem kanału. Uczniowie starają się opisać dany kanał z wykorzystaniem co najmniej trzech czasów gramatycznych. Po każdym zdaniu dany uczeń robi pauzę, a pozostali uczniowie mają kilka sekund na odgadnięcie nazwy kanału. Jeśli się to nie uda, uczeń opisuje dany kanał kolejnym zdaniem. Gra kończy się, gdy uczniowie z klasy odgadną, jaki to kanał. Można też swoją grę modyfikować w ten sposób, że uczniowie opisują dany kanał, korzystając tylko ze słów–kluczy. Reszta klasy ma zgadnąć, jaki to kanał, wysłuchując na przykład 5 lub 10 słów–kluczy. Nie zawsze jest możliwe opisanie danego kanału wykorzystaniem bardzo skróconej wersji słów, ale uczniowie mogą spróbować. Grupa może także sama wymyślić sposób opisania danego kanału, by było to coś ciekawego i twórczego. Najlepiej, jeśli damy im na to kilka/kilkanaście minut.
3 Ćwiczenie
Tworzenie
Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu z YouTube danego twórcy, a następnie zapisanie w kilku zdaniach tego, co myślą, że wydarzy się potem. Zadaniem uczniów jest wymyślenie dalszej fabuły filmu oraz opisanie takiej fabuły z wykorzystaniem odpowiednich czasów przyszłych. Jeśli uczniowie poznają jeszcze inne czasy lub jeśli chcemy zrobić zadanie łatwiejsze, to uczniowie mogą zapisać skrócony opis danego odcinka w języku angielskim z wykorzystaniem czasów teraźniejszych. Mogą także stworzyć fabułę do tego, co działo się wcześniej w danym filmie z wykorzystaniem czasów przeszłych. Dzięki temu w tego typu ćwiczeniach będziemy mogli przetestować różne czasy językowe, a uczniowie ciągle będą robili rzeczy, które ich interesują. Opisy danych filmów będą dotyczyły ulubionych twórców uczniów. W zależności od preferencji uczniów mogą to być różni YouTuberzy.
4 Ćwiczenie
Podkładanie dźwięków
Uczniowie wybierają jeden film danego twórcy internetowego i odtwarzają go, ale bez dźwięku. Po pierwszym obejrzeniu filmu zadaniem uczniów jest pomyślenie, jakie dialogi mogłyby zostać wymyślone. Uczniowie mogą poszukać różnych słów lub fraz w słowniku. Następnie robią sobie notatki i odtwarzają jeszcze raz dany materiał. Tym razem jednak oni sami są na narratorami. Mogą tworzyć opis tego, co widzą, krótkie dialogi, może być to opis tego, co jest na filmie lub także coś innego śmiesznego. Ciekawie jest, jeśli cała grupa pracuje nad wymyślaniem podkładu i dialogów do tego samego materiału. Wtedy możemy się przekonać o tym, jak uczniowie są kreatywni i co ciekawego mogą sobie wymyślić.
5 Ćwiczenie
Napisy
Zadaniem uczniów jest włączenie automatycznie wygenerowanych napisów, używając ikonki zębatego koła. Dzięki temu uczniowie zobaczą napisy. Nie są one zrobione perfekcyjnie, czasem zawierają pewne błędy. Zadaniem uczniów jest odtworzenie materiału i słuchanie oraz czytanie automatycznie wygenerowanych napisów. Podczas tej czynności uczniowie starają się wyłapać rozbieżności pomiędzy filmem a napisami. Jeśli takie coś zostanie zauważone, to uczniowie zapisują sobie miejsce w filmie, w którym to zobaczyli. W tym celu muszą zastopować nagranie i spisać czas nagrania, w którym zauważyli dany błąd. Po całym przesłuchaniu dwu- lub trzykrotnym danego materiału, uczniowie wspólnie dziel...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!