Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

22 października 2020

NR 19 (Październik 2020)

5 stóp po ziemi i 1,5 metra w każdą stronę

22

1,5 m2 – właśnie tyle miejsca w klasie przysługuje jednemu uczniowi. I dużo i mało, ale z pewnością część zabaw językowych, które wykorzystywaliśmy do tej pory w klasach, nie będzie się nadawała do przeprowadzenia ze względu na środki bezpieczeństwa, które musimy zachować. Poza tym zakładam, że nikt z nas nie chce się znaleźć 6 stóp pod ziemią. Odmierzmy zatem 5 stóp na powierzchni i wzbogaćmy nasz warsztat o pięć pomysłów na gry i zabawy językowe, które – poza bezpieczeństwem – wniosą do naszych klas trochę energii i i nieco kreatywnej zabawy.

POLECAMY

1. Wstań i mów 

Zabawa doskonale sprawdzi się na lekcji powtórzeniowej albo w ostatnich kilku minutach podsumowujących materiał zrealizowany danego dnia. Uczniów dzielimy na dowolną ilość grup, tak aby w każdej z nich znalazł się przynajmniej jeden uczeń z przodu sali. Ważne, żeby uczniowie z jednej grupy nie siedzieli zbyt byli blisko siebie, ale byli rozlokowani po całej klasie. Zadaniem wszystkich jest odpowiadanie na pytania zadane przez nauczyciela. Można się zgłosić, wstając, ale nie wypowiada się ani jednego słowa bez pozwolenia nauczyciela. Jest jednak pewien haczyk: tylko jedna osoba z danej grupy może wstać i udzielić odpowiedzi, jeśli wstaną dwie osoby lub więcej, nie mogą odpowiedzieć na pytanie i dodatkowo tracą jedną rundę. Poza walorem edukacyjnym, gra pomaga w treningu uważności i orientowaniu się w swojej przestrzeni. Najgorzej oczywiście mają uczniowie z samego przodu klasy, którzy nie widzą, co dzieje się za ich plecami i mogą łatwo spalić zadanie, z drugiej strony – uczniowie siedzący na końcu mają doskonałe pole do obserwacji i muszą pozostać czujni przez cały czas trwania gry. 

2. Bingo inaczej

Bingo nada się zarówno do powtórzenia opanowanego już materiału, jak i do wprowadzenia nowego słownictwa. Nie, nie chodzi o bingo, w którym każdy gra na swojej karcie z nosem skierowanym w stronę biurka. Uczniom rozdajemy po jednej kartce z jednym zapisanym słowem, które pojawiło się dziś na zajęciach bądź ma się pojawić, albo kartę obrazkową (tu ideal­nie sprawdzą się minikarty obrazkowe często dołączane do podręczników). Zaczynamy prowadzić lekcję, bądź – w przypadku powtórzenia – opowiadamy historię, której trzeba uważnie słuchać. Zadaniem uczniów  – po usłyszeniu słowa z karty, którą posiadają – jest obrócić ją na drugą stronę. Zwyciężają ci uczniowie, którzy jako pierwsi zakryją karty w jednym rzędzie, tak jak siedzą w klasie (pionowo, poziomo lub na ukos), wstaną i krzykną – Bingo!

3. Telepatia

Świetnie sprawdzi się na powtórzenie słownictwa po zrealizowanej lekcji. Zadanie uczniów jest bardzo proste: wystarczy, że na kartce bądź w zeszycie zapiszą słowo, które pojawiło się na danych zajęciach i o którym właś­nie myśli nauczyciel (idealne byłyby do tego minitablice suchościeralne). My oczywiście zapisujemy słowo, o którym myślimy, następnie razem z uczniami na umówiony znak podnosimy kartki do góry i sprawdzamy, kto ma najlepsze zdolności telepatyczne. Oczywiście osobą, której słowo chcemy telepatycznie odgadnąć, może być też jeden z naszych uczniów. Dzięki tej prostej grze możemy szybko utrwalić pisownię trudniejszych wyrazów. Dla klas obdarzonych dużymi mocami telepatycznymi możemy przygotować utrudnienie w postaci zapisania całego zdania, a nie tylko słowa.

4. It’s my chair!

Klasyczna wersja...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy