Znudzeni prowadzeniem zajęć według scenariuszy zaproponowanych przez autorów podręcznika? Zniechęceni mozolną realizacją podstawy programowej? Wypaleni koniecznością przygotowywania zajęć pod książkowe schematy? Gamifikacja jest dla Was! Ale czy jest też dla Waszych uczniów?
Czym jest gamifikacja?
Prawdopodobnie większość z nas utożsamia gamifikację z wprowadzeniem na zajęciach gier leksykalno-gramatycznych czy innych form wirtualnej rywalizacji, takich jak Quizlet live, Kahoot! czy Quizizz. Elementy te mogą być częścią gamifikacji, ale same z siebie nie stanowią jej fundamentów. Gamifikacja zakłada zdobywanie kolejnych językowych kamieni milowych, nowych umiejętności z zakresu wykorzystania gramatyki czy osiągania kolejnych etapów zaawansowania językowego przez rozmaite formy pracy. Wszystkie kroki podczas gamifikacji prowadzą do określonego wcześniej celu głównego, którego osiągnięcie oznacza zdobywanie po drodze nowych sprawności i zdolności. Gamifikację można zatem porównać z rozgrywką RPG (role playing game), w której kluczowe jest rozwijanie zdolności postaci. Jeśli zatem nieobce są Wam rozgrywki w Diablo, Wiedźmina czy Dungeons & Dragons, nie będziecie mieli kłopotu z wprowadzeniem gamifikacji u siebie na zajęciach. Jeśli do tej pory nie mieliście z nimi styczności, to zwyczajnie możecie spróbować – oczywiście o ile Wasza grupa jest na to gotowa.
POLECAMY
A co na to grupa?
Na wieść o zmianie programu nauczania na formę gry z pewnością większość grup zareaguje pozytywnie. Nie zmienia to faktu, że najmłodsze dzieci mogą zestresować się ciągłą rozgrywką i koniecznością wygrywania – mogą być najzwyczajniej niedojrzałe emocjonalnie do zmierzenia się z takiego rodzaju aktywnością, prowadzoną przez dłuższy okres. Jeśli w naszej klasie zauważymy, że przynajmniej jedna osoba ma trudność w opanowaniu emocji związanych z gamifikacją, powinniśmy zaprzestać jej wprowadzania. Podobnie gdy nasza klasa przejawia tendencję do bycia zbyt zaangażowaną w grę. Jeśli uczniowie kipią przy standardowych grach i zabawach i mają tendencje do oskarżania siebie nawzajem o przegraną, warto się zastanowić, czy gamifikacja nie przyniesie więcej szkody niż pożytku w nauce języka angielskiego, i zrobić wcześniej małą próbę, grając w dowolną grupową grę językową i jednocześnie obserwując sytuację.
Kiedy i od czego zacząć?
Od ustalenia celu, który chcemy osiągnąć z naszą klasą. Powtórka materiału z zeszłego roku czy zaledwie z ostatniego unitu? A może osiągnięcie średniej 90% z egzaminu próbnego ósmoklasisty lub opanowanie trudnej sztuki pisania e-maila, odnajdowanie szczegółowych informacji w tekstach, zapisywania literowanych wyrazów? W zależności od obranego przez...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!