Nauka gramatyki z YouTube. 5 sposobów i podstawowe skróty klawiszowe

Uniqueskills

W erze cyfryzacji niemal każdego aspektu naszego życia zmiana ta nie mogła ominąć również edukacji: sztuczna inteligencja, Wordwall, Quizlet i cała gama platform ułatwiających uczenie języka angielskiego na dobre rozgościły się w naszych zasobach. I bardzo dobrze! Warto wykorzystywać nowe technologie, nie powinniśmy jednak zapominać o starym, dobrym YouTubie. Jeśli kojarzy Ci się wyłącznie ze słuchaniem muzyki podczas drogi do domu czy oglądaniem śmiesznych filmików w weekend, ten artykuł na pewno Cię zaskoczy.

Dziś odkryję przed Tobą pięć sposobów na uczenie gramatyki z wykorzystaniem YouTube’a.

POLECAMY

Sposób 1. 
Kto nie lubi piosenek?

Jestem pewna, że wiesz, co jest akurat „na topie” wśród Twoich uczniów, już samo odśpiewanie z nimi ich ulubionej piosenki może być świetnym ćwiczeniem znajomości słownictwa (Jestem pewna, że i tutaj Cię zaskoczą. Kto jest w stanie spamiętać tabelkę czasowników nieregularnych? Niewielu. Kto zna na pamięć wszystkie zwrotki najnowszej piosenki zespołu Moneskim? Większość). Na pewno będzie to też powiew świeżości, jeśli do tej pory zaczynaliście od sprawdzania listy i pracy domowej. 
Jeśli jest to Twój pierwszy rok z daną grupą i trudno Ci stwierdzić, czego i kogo akurat teraz słuchają, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś przeprowadził krótką ankietę na początku wspólnej pracy – uczniowie na pewno chętnie się podzielą swoimi ulubionymi wykonawcami, zaufaj mi.
Piosenki świetnie sprawdzą się jako baza do wprowadzenia gramatyki na zajęciach, ale gdzie w ogóle znaleźć takie piosenki? Przecież nie będziesz teraz przekopywać list przebojów z ostatnich dziesięciu lat, żeby znaleźć tę jedną jedyną, w której autor zastosował modal verbs. Osobiście uwielbiam korzystać z tej strony: https://sandraheyersongs.com/grammar-songs – wystarczy, że wybierzesz strukturę gramatyczną, która Cię interesuje, a wyszukiwarka poda Ci tytuły piosenek, wykonawcę, plik PDF z ćwiczeniami gotowy do druku, a nawet ramowy plan zajęć, zupełnie za darmo! Jeśli na przygotowanie zajęć masz tylko kilka minut (umówmy się, teraz jest to szczególnie ważne), ta opcja to prawdziwy game changer. Już nic więcej nie musisz robić – wybierz piosenkę, wydrukuj materiały i efekt wow na zajęciach murowany.



Osobiście wiele razy korzystałam z tej możliwości – wystarczy, że znajdziesz piosenkę, wydrukujesz materiały, a następnie puścisz ją swoim uczniom z YouTube’a – i gotowe. Jeśli nie przekonują Cię go­­­towe ćwiczenia w formacie PDF i chcesz przygo­tować własne, poniżej przedstawiam Ci moje ulu­bione pomysły:

  • Wydrukuj tekst piosenki i potnij go na kawałki, następnie podziel uczniów na dwie, trzy lub cztery grupy, rozdaj im paski z tekstem i puść piosenkę wraz z teledyskiem – ich zadaniem będzie ułożenie fragmentów w całość. Jeśli trzeba, posłuchajcie raz jeszcze, by się upewnić, a kiedy będziecie mieli już wszystko tak jak trzeba, zaśpiewajcie razem, niczym hymn zwycięzców.
  • Na tablicy zapisz hasło, które akurat wprowadzasz - np. wspomniane już modal verbs. Następnie rozdaj uczniom fragmenty piosenki i poproś, by na kolorowo zakreślili fragmenty, które, ich zdaniem, te modal verbs reprezentują – mogą pracować w parach lub indywidualnie. Później, podobnie jak w propozycji powyżej, poproś, by ułożyli tekst w kolejności. Razem sprawdźcie, czy wszystko się zgadza – możecie przykleić tekst na jedną, większą kartkę i zrobić projekt, a także odpowiednio go ozdobić, jeśli wystarczy czasu. Kiedy już wprowadzisz temat, uczniowie będą mogli sprawdzić siebie nawzajem i upewnić się, czy mieli rację. Miłej zabawy.
     

Piosenki z „błędami”

To propozycja dla bardziej zaawansowanych klas lub np. maturzystów. Wszyscy doskonale wiemy, że piosenki nie muszą spełniać takich wyśrubowanych norm, jak np. teksty w podręczniku. Pozwalają nie tylko na obcowanie z językiem bardziej codziennym, mniej szkolnym i akademickim, ale także na zrozumienie przez uczniów i przekonanie ich, że mają prawo do popełniania tych błędów – a to duże wyzwanie w dzisiejszych czasach.
Możesz wydrukować tekst piosenki i wspólnie z ucz­niami przedyskutować, czy zaprezentowana w nim gramatyka na pewno jest poprawna, a jeśli nie, to jak można by ją zmienić? Takim podejściem na pewno ich zaciekawisz.

Coś dla młodszych

No dobrze, ale czy wobec tego uatrakcyjnienie swoich zajęć za pomocą YouTube’a jest zarezerwowane tylko dla starszych, bardziej zaawansowanych grup? Absolutnie nie! Zajrzyj koniecznie na ten kanał: https://www.youtube.com/@grammarsongsandexercises – znajdziesz tam dziesiątki, jeśli nie setki piosenek oparte na wybranych strukturach gramatycznych. Jak to wykorzystać? Moją ulubioną metodą jest nauczenie, a następnie wspólne odśpiewanie wybranej piosenki z dziećmi – możemy to później powtarzać w ramach np. powtórzenia. Dodaj do tego śmieszny taniec i świetna zabawa gwarantowana.Możesz pokusić się również o odgrywanie wspólnych scenek – moim faworytem jest tutaj piosenka can/can’t z kotkiem w roli głównej – jeśli możemy sobie na to pozwolić, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać mały projekt. Najpierw wprowadź uczniom odpowiednie słownictwo, następnie wydrukuj tekst piosenki i potnij go na kawałki (jeden pasek to jedna linijka tekstu), daj każdemu dziecku przynajmniej cztery, pięć elementów – później wspólnie przesłuchajcie piosenkę i uzupełnijcie jej tekst: wystarczy przygotować okrągły nosek i klej, by nasze paski zamieniły się w maski.
Piosenka jest bardzo przyjemna i na tyle wolna, że dzieci bez problemu będą w stanie nadążyć ze słuchaniem i z jednoczesnym pokazywaniem. Korzystaj.

Źródło: https://www.youtube.com/@grammarsongsandexercises


Sposób 2. 
Zaproś innych nauczycieli

Kolejnym pomysłem na wykorzystanie YouTube’a na zajęciach jest odwołanie się do innych nauczycieli, którzy dzielą się swoją wiedzą. Żeby była jasność – nie zachęcam Cię, żebyś zamiast prowadzenia zajęć puścił w klasie film z wytłumaczeniem reguły gramatycznej, a sam wziął się za sprawdzanie zaległych kartkówek, chcę Ci jedynie pokazać, jak możesz wspomagać się twórczością innych.
Zdecydowanie warto pokusić się o materiały nagrane całkowicie w języku angielskim – pozwoli to Twoim uczniom na głębsze obcowanie z językiem, a gdyby potrzebowali pomocy, zawsze przecież mogą się zwrócić do Ciebie. Zapisz koniecznie i już przy pierwszej możliwej okazji wykorzystaj ten kanał: https://www.youtube.com/@ellii. Nagrania są krótkie, nieprzytłaczające, możesz pokazać je swoim uczniom w ramach rozgrzewki i poprosić ich np. o sporządzenie notatek w grupach – ja w takich sytuacjach, jeśli tylko mam czas, lubię prosić grupy, by po skończonym zadaniu wymieniły się stworzonymi przez siebie notatkami. Ich zadaniem jest wtedy wzbogacenie notatek kolegów o przykłady, podkreślenie właściwych struktur, a także poprawienie ewentualnych błędów. Oczywiście po zakończonym ćwiczeniu warto przejść się po klasie i się upewnić, że wszystko poszło zgodnie z planem i że przygotowane przez uczniów materiały są w pełni poprawne.
Na końcu niektórych nagrań znajdują się również pytania – istnieje wiele sposobów ich wykorzystania, poniżej przedstawiam Ci moje propozycje:

  • Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi w czasie robienia notatek, a później wspólne je sprawdzamy.
  • Klasowy teleturniej – uczniowie dzielą się na drużyny i wspólnie wybierają odpowiedź, zadaniem nauczyciela jest w odpowiednim momencie zatrzymać wideo (jest to też świetny pomysł na rozgrzewkę czy powtórkę danego zagadnienia przed sprawdzianem albo kartkówką).
  • Klasowy quiz inaczej – tym razem każdy uczeń indywidualnie zapisuje swoje odpowiedzi, ustawiamy stoper na 30 sekund i po tym czasie sprawdzamy odpowiedzi, prosimy chętnego, by wytłumaczył, czemu akurat ta odpowiedź jest prawidłowa. Uczniowie sami zapisują zdobyte punkty.
     

Sposób 3. 
Wykorzystaj seriale

Tak, dobrze przeczytałeś: „seriale”. Nie chodzi o zastępowanie lekcji kolejnym odcinkiem Friends z HBO (zostawmy coś na końcówkę roku albo czas przed świętami, kiedy zarówno my, jak i nasi uczniowie będziemy myśleć już tylko o prezentach). Co mam więc na myśli, pisząc „seriale”? I jak ma się to do uczenia gramatyki?
Jeśli uczysz angielskiego w szkole podstawowej (klasy VI–VIII), a szczególnie w liceum, jestem przekonana, że to wspaniała możliwość dla Ciebie. Na pewno wielokrotnie powtarzałeś uczniom, żeby otaczali się językiem angielskim poza...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy