Egzamin ósmoklasisty to niewątpliwie stresujące wydarzenie – pierwszy poważny egzamin, któremu stawia czoła niezwykle liczna grupa uczniów. Oczywiście egzamin jest jeden dla wszystkich, a ćwiczenia egzaminacyjne są ustalone. Uczniowie ćwiczą, zapamiętują, uczą się schematów, na pewno więc pojawia się monotonia, a nawet nuda. To oczywiste, że dzięki schematom uczniowie czują się bezpieczni i lepiej przygotowani, ale czy jest coś, co możemy zrobić, aby drogę do tego egzaminu nieco uatrakcyjnić? Poniżej przedstawiam osiem pomysłów na urozmaicenie tych przygotowań.
Pomysł pierwszy
Pierwszy pomysł może się wydać banalny, ale jeśli się weń zagłębimy, okaże się, że wcale taki nie jest. Chodzi tu o prowadzenie zeszytu. Uczniowie prowadzą ich mnóstwo, ale ten będzie specjalny. To świetny pomysł szczególnie dla tych, którzy uwielbiają tworzyć i planować. Taki notatnik możecie prowadzić wspólnie z uczniami, inspirować, co się może w nim znaleźć. Oczywiście niezbędna będzie odrobina wolności i samodzielności. Zeszyt może być podzielony na części, a każda część będzie odpowiadała za coś innego. Jedna za słownictwo, druga za gramatykę, trzecia za frazy komunikacyjne, a czwarta np. za ulubione rzeczy uczniów (filmy, jedzenie, książki, gry i inne). W pierwszej części można poświęcić kilka stron na nowe słowa lub tylko słowa czteroliterowe, w drugiej zrobić komiksy gramatyczne, w trzeciej – dialogi ze śmiesznymi rysunkami, a czwarta byłaby zupełnie dowolna dla uczniów. W zeszycie można rysować, wklejać, wycinać czy przyczepiać, tak aby uczniowie jak najwięcej z niego skorzystali.
POLECAMY
Pomysł drugi
Kiedy przychodzi coś nowego – nowe słownictwo czy nowe wyrażenia – warto to sobie rozrysować. Zapewne usłyszymy często, że brak talentu to uniemożliwi, ale uwierzcie mi, że talent tu nie ma nic do rzeczy. Wystarczą chęci do poćwiczenia rysowania kilku kresek czy kółek. Gdy mam dużo do zapamiętania, nauczenia się czy po prostu rozważenia, sięgam po Kwadraciaki. Proste rysunki z wizerunkiem postaci o kwadratowych głowach bardzo ułatwiają i umilają naukę. Artyści zajmujący się wizualnym myśleniem z chęcią doradzą na swoich portalach społecznościowych, jak prosto i łatwo narysować baner, telefon czy strzałki tak, aby notatki nabrały wyrazu i były łatwiejsze do zapamiętania. Koniecznie podpowiedzcie to swoim uczniom.
Pomysł trzeci
Podejmowanie wyzwań jest dość popularne na portalach społecznościowych. Śmieszne, fizyczne czy naukowe – jest w czym wybierać. Nakładanie koszulki, stojąc na rękach, czy oblewanie się kubłem zimnej wody to już standard. Może zatem wyzwania językowe mogłyby być świeżym pomysłem? Co powiecie na zapamiętanie dziesięciu słów związanych ze zdrowiem lub przeprowadzenie wywiadu z kolegą czy koleżanką na temat ulubionych miejsc w mieście, a może spróbowanie nowej potrawy i opisanie przed kamerami, jak ona smakuje. Wydaje się śmieszne? Może tak, ale jaką będzie to miało wartość językową.
Pomysł czwarty
Poszukujecie atrakcyjnego sposobu na poćwiczenie pisania? Proszę bardzo. Wymiana pocztówek i listów w klasie między uczniami, ale także z nauczycielem, sprawdzi się tu z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!