Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

28 sierpnia 2020

NR 18 (Sierpień 2020)

Cope with intrinsic motivation, czyli sprzęganie motywacji ucznia z celami edukacyjnymi

20

Wrzesień to czas szkolnych początków. Uczniowie otrzymują nową „carte blanche”, na której zapisywać się będzie ich praca przez kolejny rok szkolny. Każdy przychodzi z nowymi wyobrażeniami, postanowieniami, nadziejami. Szczególnie ważne jest to dla nowych uczniów, którzy pojawiają się w naszej szkole jako pierwszaki. Ich karta w tym rozdziale jest czysta. Dzięki temu my, nauczyciele, otrzymujemy na starcie niejako świeży i pozytywny wizerunek ucznia, z którym czeka nas fantastyczna przygoda w nowym roku szkolnym. Lecz nie wszyscy do końca zdajemy sobie sprawę jak wiele zależy od tego pozytywnego wizerunku i naszych optymistycznych założeń.

W dużej mierze my, nauczyciele, często postrzegamy młodego człowieka jedynie z perspektywy nauki i zachowania. Całe bogactwo cech psychicznych i umysłowych naszego ucznia sprowadzamy wówczas do odpowiedzi na dwa pytania: Czy dobrze się uczy(uczył)? Czy poprawnie się zachowuje (zachowywał)? Może zdarzyć się również tak, że odpowiedzi na oba pytania będą się przenikać, np. ktoś, kto źle się zachowuje zacznie być postrzegany jako źle uczący się. A przecież uczniowie są różni. Podejście do nauki i szkoły każdego z nich zależy od pewnych właściwości psychicznych i umysłowych, które są po części uwarunkowane biologicznie, a po części społecznie. Taka różnorodność oczywiście powoduje, że konieczne staje się zindywidualizowanie podejścia do ucznia, by dotrzeć do jego „wewnętrznego źródła motywacji” (intrinsic motivation). 

Ta motywacja wewnętrzna sprawia, że uczniowie są wówczas „od środka” zmotywowani do zajmowania się sprawami, które ich interesują, a nie tym, czym my byśmy chcieli, żeby byli. Jeśli chcemy odnieść sukces, powinniśmy założone przez nas cele edukacyjne podpiąć właśnie pod nią. Wyzwaniem współczesnego nauczyciela jest zatem, by, w sprzyjającej dla pozytywnych relacji atmosferze, mógł rozpoznać indywidualne zainteresowania i cele swoich uczniów, do czego wrzesień jest najlepszym okresem. Zwłaszcza dla pierwszoklasistów. 
 

POLECAMY

Moją sprawdzoną propozycją na sprzęgnięcie wewnętrznej motywacji ucznia z założonymi przez nas celami edukacyjnymi będzie poczwórne zalecenie składające się na litery słowa COPE:

  • CONVERSATION
  • OBSERVATION
  • POSITVE FEEDBACK
  • ENTHUSIASM


Conversation

Bez rozmowy nie ma komunikacji. Bez komunikacji nie ma relacji. A bez autentycznej komunikacji nie ma autentycznej relacji. Język obcy wnosi oczywistą dla komunikacji barierę, tym bardziej w sztucznie wytworzonym dla niej środowisku, czyli w szkole, ale, jeśli skupimy się na prostych komunikatach, pozytywnym nastawieniu (a nie wytykaniu błędów), możemy sobie z tym poradzić. Rozmawiać przecież można o wszystkim: Do you prefer cats or dogs? What do you like about your town? What are your plans for the weekend? What makes you mad? itd. Świetnie sprawdzą się tu różnego rodzaju ice-breaking games, warm-up’y, gry planszowe lub gry online. W trakcie rozmowy słuchamy przekazu werbalnego i odczytujemy przekazy mowy ciała. Sami też opowiadamy o swoich kotach i psach, dzięki czemu zmniejszamy dystans. To naturalne, że uczniowie chcą poznać swojego nauczyciela. Dzięki prowadzonym, w przyjaznej atmosferze, rozmowom mamy szansę dobrać właściwą strategię dla każdego ucznia z osobna. Ktoś będzie czuł się jak ryba w wodzie podczas wystąpień publicznych, ktoś będzie wolał wypowiedzi w bardziej kameralnym gronie, a będą też w naszej klasie osoby dość mocno zblokowane i niepewne siebie. Dbając o komfort naszych podopiecznych, musimy stworzyć klimat zaufania, w którym popełnianie błędów nie stanowi problemu, ponieważ błędy były, są i będą esencją uczenia się.

Swoją drogą, ciekawe jest to, że często zajęcia z native speakerami, mimo początkowej tremy, z reguły okazują się być dla uczniów fantastyczne: i wyluzowane, i zabawne. To, co da się zauważyć na pierwszy już rzut okiem to entuzjazm, brak dystansu, dużo śmiechu i korekcja błędów w sposób nieinwazyjny i niekompromitujący. Dlatego na naszych lekcjach, dla rozładowania początkowego napięcia, zapraszajmy w nasze progi różne zagadki, nieskomplikowane żarty czy zabawne historyjki z własnego podwórka. To sprawia, że jako nauczyciele stajemy się w oczach naszych uczniów bardziej ludzcy i niweluje się wstępna przepaść między obiema stronami. Uczniowie lubią się śmiać, śmiech jest oznaką dobrego samopoczucia. A w dobrym i wyluzowanym samopoczuciu nauka staje się przyjemna i efektywna.

RIDDLES – EXAMPLES:

Q: The more you take, the more you leave behind. What am I?
A: Footsteps

Q: What kind of nut has a hole?
A: A donut. 

Q: I fly without wings, I cry without eyes. What am I?
A: Clouds.

 

JOKES EXAMPLES:

Teacher: Did your father help you with your homework? 
Student: No, he did it all by himself! 

A: I have the perfect son.
B: Does he smoke?
A: No, he doesn’t.
B: Does he drink whiskey?
A: No, he doesn’t.
B: Has he ever come home late?
A: No, he hasn’t.
B: I guess you really do have a perfect son. How old is he?
A: He will be six months old next Wednesday.

A family of mice was surprised by a big cat. Father Mouse jumped and said, „Bow-wow!”. The cat ran away. „What was that, Father?”, asked Baby Mouse. „Well, son, that’s why it’s important to learn a second language.”


Observation

Oczywiście, bez obserwacji nie ma pola do wniosków. Nauczyciel obserwuje jak uczniowie się zachowują w różnych sytuacjach, zwraca uwagę na interakcje – kto z kim działa zgodnie, a kto z kim się nie zgadza. Obserwując zachowania uczniów poznajemy różne osobowości (i osobliwości!) w naszej grupie. Jesteśmy wówczas w stanie zaproponować taki rozkład sił w klasie, który będzie odpowiedzią na wzajemne, rzeczywiste potrzeby. Np. uczniowie, którzy darzą się niechęcią nie powinni siedzieć obok siebie, ale też nie powinniśmy w jednym miejscu usadzać samych ekstrawertyków, których energia będzie się potęgować i rozpraszać pozostałych. Obserwacja to również dostrzeganie co uczniowie lubią robić, czemu poświęcają czas wolny i w co są zaangażowani, w jaki sposób się uczą, jakie mają preferencje i style uczenia się. Komuś, kto interesuje się piłką nożną można osadzać wybrane zadania...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy