ako dorośli ludzie najlepiej uczymy się przez doświadczanie. Nauka języka angielskiego nabiera prawdziwego sensu, gdy możemy użyć go w praktyce, tak jak podczas urlopu za granicą lub uczestnicząc w rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak samo doświadczanie nie gwarantuje sukcesu. Potrzebne są jeszcze wnioski, wiedza i jej zastosowanie, by każda kolejna próba komunikacji była coraz lepsza. Te cztery kluczowe elementy tworzą razem cykl uczenia się przez doświadczanie, znany inaczej jako cykl Kolba.
POLECAMY
![]()
Jak uczą się dorośli?
Według psychologa Davida Kolba, propagatora modelu Experiential Learning, uczenie się dorosłych zachodzi w cyklu czterech kroków: doświadczania (concrete experience), refleksji (reflective observation), teorii (abstract conceptualization) i zastosowania (active experimentation).
Przykładowo więc uczenie się wymowy angielskiego słowa może w cyklu Kolba rozpocząć się od usłyszenia i rozpoznania słowa wymówionego przez nauczyciela (doświadczenie). Uczeń zastanawia się, jak poprawnie wymówić nowe słowo (refleksja), a nauczyciel rozwiewa jego wątpliwości, dokonując demonstracji oraz wyjaśniając, jak wymawiać poszczególne elementy i gdzie postawić akcent (teoria). W kolejnym kroku uczeń podejmuje samodzielne próby powtórzenia poszczególnych głosek (zastosowanie) i samodzielnie wymawia całe słowo (doświadczenie). Tu znów przychodzi refleksja nad poprawnością wymowy w podjętej próbie, przypomnienie sobie wyjaśnień nauczyciela (teoria) i tak cykl się powtarza.
Według Kolba nie jest istotne, od której fazy rozpoczyna się cały proces, jednak ważne jest zachowanie kolejnych kroków. Cykl może powtarzać się jedno- lub wielokrotnie, w zależności od tego, ile uwagi potrzeba na opanowanie konkretnej umiejętności. Tak więc nauczenie się wymowy pojedynczego słowa może przebiec w jednym cyklu, podczas gdy sprawne stosowanie pierwszego okresu warunkowego będzie wymagało wielokrotnego doświadczania, refleksji, odniesienia do teorii i zastosowania.
Każda z faz cyklu Kolba wiąże się z innym rodzajem aktywności podejmowanej przez osobę uczącą się. Na tej podstawie Honey i Mumford wyróżniają cztery typy uczniów dorosłych, z których każdy charakteryzuje się skłonnością do wykorzystywania jednej lub dwóch z faz w sposób bardziej efektywny niż pozostałych. W naszej grupie zajęciowej mogą znaleźć się więc teoretycy, praktycy, aktywiści i typy refleksyjne.
![]()
Teoretycy, jak łatwo się domyślić, lubią zagłębiać się w teorię poznawanych zagadnień. Język obcy traktują jak uporządkowany system i w poznawaniu go doszukują się prawidłowości i logiki. Zadają dociekliwe pytania i świetnie rozumieją abstrakcyjne koncepcje. Podczas zajęć wolą podążać za usystematyzowanym porządkiem aktywności i poświęcają dużo uwagi szczegółom. Ich efektywnej nauce sprzyja rozwiązywanie zadań zamkniętych, uzupełnianie testów, udział w dyskusjach i wyrażanie swoich idei.
Praktycy chętnie angażują się w działania, które w sposób bezpośredni związane są z ich zawodem lub które mogą wykorzystać w realnych sytuacjach komunikacyjnych. Interesują ich studia przypadków i przykłady. Lubią symulacje i ćwiczenia na odgrywanie ról.
Aktywiści to uczniowie, którzy czują potrzebę kontrolowania przebiegu zajęć i podejmowania decyzji. Wolą dużo bardziej czynności, w których mogą wykazać się aktywnością, niż te, w których byliby biernymi obserwatorami. Cenią sobie spontaniczność ponad ład i przestrzeganie porządku. Są uczniami, którzy chętnie podejmują ryzyko, np. nie boją się prób uż...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!