Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

9 kwietnia 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Domino nie idzie do lamusa

161

Choć domino to gra znana od lat, nadal cieszy się sporym zainteresowaniem. Ostatnimi czasy przeżywa niemal swój renesans, nie tylko jako gra towarzyska, lecz i dydaktyczna, chętnie wykorzystywana w szkołach, zwłaszcza przez nauczycieli języków obcych.

Najstarsze znalezione domino pochodzi z Egiptu, z około 1323 r. p.n.e., znalezione w grobowcu Tutenchamona, a niedługo po nim – w 1120 r. p.n.e. pojawia się domino chińskie. Pierwsze wzmianki o tej grze na terenie Europy odnotowano dopiero w XVIII w. Tu pojawia się pewna legenda związana z narodzeniem domina. Według niej dwaj piętnastowieczni mnisi z klasztoru na wzgórzu Monte Cassino zostają przez przeora przyłapani na grze w karty, co było karygodnym wykroczeniem wobec klasztornych reguł. Mnisi zostają zamknięci w celi, by odbyć pokutę, spędzając czas na modlitwie, ale nie tylko… Wpadli oni na innowacyjny pomysł gry na ścianie! I tak wydrapywali kropki i obrysowywali je liniami. Pomysł się sprawdził, a gra toczyła się godzinami w przeróżnych wariantach. Gdy surowy przeor zaglądał przez okienko w drzwiach celi, mnisi wznosząc pospiesznie ręce w modlitwie, zasłaniali wydrapane kropki na ścianie, wykrzykując przy tym słowa jednego z psalmów: Dixit Dominus Domino meo. Po odbyciu pokuty bracia uzyskali od przeora zgodę na sporządzenie kompletu kamieni do swojej nowej gry. Nazwali tę grę „domino” od psalmowego Dominus, co oznacza „pana”, a średniowieczu oznaczało oczywiście Boga. Co prawda, jest to jedynie legenda, ale nie można wykluczyć, że na taki właśnie pomysł wpadli bohaterowie legendy. 

W niniejszym artykule przedstawię kilka propozycji gier inspirowanych grą domino do wykorzystania na lekcjach języka angielskiego. Wiadomo przecież, że gry językowe to jeden z najlepszych sposobów, by uczniowie wytworzyli pozytywne skojarzenia z nauką już od samego początku; sprytne połączenie elementu rozrywki z celem językowym. Taki zabieg, który świetnie się sprawdza nie tylko z najmłodszymi. 

Kamień klasycznego domina ma dwa bieguny, do których należy dopasować określoną liczbę oczek. W wersji językowej oczka w kamieniach zastępujemy odpowiednio: literami, słowami i ilustracjami, a tradycyjne kamień możemy zamienić na płytkę lub kartę. Oczywiście najbardziej podstawową formą językowego domino jest gra polegająca na dopasowaniu ilustracji lub nazw i ilustracji. Podczas dokładania kart – ćwiczy się wymowę słów, odczytując je na głos. 

W domino można grać indywidualnie, w parach lub grupach. W wersji dla 1–2 graczy karty domino są odkryte na stole. Jedna znajduje się na środku. Gracze w swoich kolejkach odszukują pasujące karty, które można dołożyć do tych na środku stołu.

W wersji dla grup – potasowane i za­kryte karty rozdawane są w równej liczbie dla każdego z graczy. Jedna, odkryta, wędruje na środek stołu. Do niej gracze w swojej kolejności dokładają karty, jeśli tylko mają taką możliwość. Gdy gracz nie jest w stanie się dołożyć, traci kolejkę. Wygrywa osoba, która pozbyła się największej liczby kart. 

Oczywiście domino lubi innowacje, więc każdy sposób gry będzie dobry, o ile spełni swój cel edukacyjny i rozrywkowy. Nazwy poniżej przedstawionych gier nie są oficjalne (wyjątek: propozycja nr 8).

1. DOMINO MATCHING GAME

W wersji dla najmłodszych, którzy uczą się liter angielskiego alfabetu wraz z podstawowymi słowami, to gra typu „must-have” dla każdego nauczyciela pracującego z dziećmi. Uczniowie dopasowują ilustracje na płytkach z literkami, na które zaczynają się nazwy przedstawionych objektów. W ten sposób można utrwalać poszczególne zestawy leksykalne, z których oczywiście największą sympatią zawsze cieszą się zwierzęta. 
 


Ten typ domina na lekcji języka angielskiego to doskonała zabawa leksykalna, ale nie tylko. W wersji prostszej – karty zawierają jedynie ilustracje, a w wersjach rozbudowanych – można przygotować wybrane kolokacje, frazy lub całe zdania oraz interesujące nas struktury gramatyczne, które chcemy z uczniami przećwiczyć. Mogą to być jakiekolwiek zestawy, bo domino jest tak wdzięczną grą, że przyjmie na swoje „kamienie” niemal wszystko, np.:

  • przymiotnik + rzeczownik (FAST – CAR / ANGRY – DOG / LAZY – CAT); 
  • czasownik + przysłówek (RUN – FAST / LISTEN – CAREFULLY / WALK – SLOWLY); 
  • kolokacje (READY – MADE – DISH / HOME – MADE CAKE / HAND – MADE – BRACELET / SECOND-HAND PANTS), 
  • liczby (3/4 – THREE QUARTERS / 1/2 – A HALF / 1/3 – A THIRD), 
  • nieregularne formy czasownikowe (WRITE – WROTE / GO – WENT / HEAR – HEARD),
  • angielski brytyjski + angielski amerykański (LIFT – ELEVATOR / PAVEMENT – SIDEWALK / SHOP – STORE) itd.

Dla urozmaicenia słowa lub frazy można kodować w generatorze QR, wtedy uczniowie będą mieli d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy