Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

20 sierpnia 2021

NR 24 (Sierpień 2021)

Dream Team Challenge
– jak odbudować silne klasowe relacje w realu

20

Prawdopodobnie największym challengem, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć na początku kolejnego roku szkolnego, będzie zespolenie naszego zespołu (klasowego). Miniony rok nie sprzyjał specjalnie nawiązywaniu nowych znajomości, chyba że sieciowych, czy spotykaniu się i budowaniu trwałych relacji. Szczęściarzami byli ci nauczyciele, którym udało się przez kilka początkowych tygodni zbudować na tyle silną relację w klasie, by przetrwała zamknięcie na kilka kolejnych miesięcy. Żeby nadrobić stracony czas, a także ustrzec się przed kolejnymi możliwymi okresami kontaktu tylko za pośrednictwem ekranu, warto zadbać o scalenie zespołu przez cały rok szkolny. A nie ma na to lepszego sposobu niż seria zabawnych challenge’y. Kilka ciekawych propozycji znajdziecie w tym artykule.

Oblep każdego 

Challenge, w którym zadaniem uczniów jest napisanie na karteczkach samoprzylepnych zdań z pozytywnymi przymiotnikami w stopniu najwyższym z myślą o konkretnej osobie z klasy – jedno zdanie, jedna karteczka. Na umówiony znak wszyscy przestają pisać i przyklejają kartki z przymiotnikami do osób, o których myśleli. Challenge uznajemy za zaliczony wtedy, kiedy każdy ma przylepione chociaż trzy kartki od trzech różnych osób albo, w wersji trudniejszej, wtedy, kiedy każdy przeczepił karteczkę każdej osobie z klasy. Zadanie oczywiście najlepiej zrealizować w języku angielskim. Dobrze jest je poprzedzić lekcją powtórzeniową o przymiotnikach. W mniej zaawansowanych językowo klasach, challenge ten można zrealizować bez pisania zdań, a jedynie z samymi przymiotnikami. Oczywiście kartki doczepione każdy powinien zachować, można też porozmawiać o doklejonych zdaniach. Challenge pozwala całej klasie pomyśleć o innych osobach – czasem w taki sposób, w jaki do tej pory nie przyszło im do głowy. 

POLECAMY

Zaprojektuj i wykonaj 

Nic tak nie spaja grupy, jak stworzenie wspólnego projektu czy okazja do działania na rzecz wspólnego celu. W zależności od zasobów czasowych i możliwości finansowych, które mamy, może być to: ozdobienie szkolnego korytarza, zebranie funduszy na rzecz schroniska dla zwierząt czy napisanie i wystawienie sztuki, a może nawet nagranie filmu, który będzie reklamował szkołę w mediach społecznościowych. Wszystko to można przeprowadzić z użyciem języka angielskiego oraz wpleść w siatkę godzin i tematów, które mamy do zrealizowania. Szkołę można ozdobić materiałami związanymi ze świętami anglosaskimi. Zbiórka na rzecz schroniska może być połączona z lekcją o zwierzętach. Wystawienie sztuki z dowolnym tematem (sztukę można przecież napisać tak o budynkach w mieście, jak i o zielonym ogórku). Film reklamujący szkołę jest doskonałą okazją do porozmawiania, do jakiej szkoły nie chcielibyśmy chodzić i do jakiej chodzilibyśmy z przyjemnością. To, kiedy challenge zostanie zaliczony, zależy od tego, na co umówimy się z naszymi uczniami. Praca w formie projektu jest rewelacyjnym pomysłem (wciąż niedocenianym w polskiej edukacji), nie tylko pozwalającym lepiej poznać język obcy, ale i dającym okazję do poznania swoich mocnych, jak i słabych stron, a w konsekwencji, lepszego zespolenia grupy.

Dokończ mnie 

Ten challenge można realizować przez cały rok szkolny. Może on także służyć jako minirozgrzewka językowa, a także jako powtórzenie zrealizowanego na poprzednich zajęciach materiału. Przed zajęciami albo my, albo uczniowie zapisujemy zdanie, które zawiera konstrukcję bądź słownictwo użyte na poprzednich zajęciach. Na lekcji odczytujemy pierwszą część zdania i dajemy szansę uczniom na dokończenie go. Challenge wygrywa ta osoba/te osoby, których dokończone zdania będą zbliżone do tego, co napisał czytający. Najlepiej, jeśli napisane zdanie będzie mówiło coś o osobie, która je napisała tak, by jeszcze lepiej związać grupę.

Line Up 

Challenge dobrze znany. Zadaniem klasy jest w określonym wcześniej czasie ustawić się w linii zgodnie z określonym kryterium: wzrostu, daty urodzenia, odległości zamieszkania od szkoły itp. Powinni przy tym posługiwać się językiem angielskim, określonymi frazami bądź pytaniami typu tak/nie. Challenge pozwala na wielokrotne przećwiczenie danej konstrukcji, lepsze poznanie siebie nawzajem i budowanie coraz sprawniejszej komunikacji, co powinno się w konsekwencji przerodzić w sprawniej działający zespół.

Escape room 

Tego pomysłu przedstawiać raczej nie trzeba. Zadaniem uczniów jest oczywiście rozwiązanie problemów i zagadek prowadzących do „wyjścia” z pułapki czy zamkniętego pomieszczenia (w naszym przypadku może być to oczywiście sala lekcyjna). Challenge można zorganizować zarówno w wersji online, jak i w wersji stacjonarnej. Oczywiście samodzielnie przygotowany escape room sprawdzi się najlepiej, ale przecież nic nie stoi na przeszkodzie zaadaptowania tego, co znajdziemy w sieci. Challenge uznajemy za zaliczony w momencie rozwiązania wszystkich zagadek. Zabawa pozwala zbudować w grupie zdolności komunikacyjne, jak i poznać mocniejsze i słabsze strony – swoje i innych.

Minefield 

Challenge idealny do budowania zaufania w grupie, jak i do przećwiczenia słownictwa oraz konstrukcji związanych z kierunkami czy przyimkami miejsca. Sprawdzi się jako zabawa na zewnątrz, ale przy odpowiednim zaaranżowaniu przestrzeni w klasie, można przeprowadzić go wewnątrz. Zaczynamy od zbudowania toru przeszkód – mogą nam pomóc z tym nasi uczniowie – to idealny moment na powtórzenie bądź wprowadzenie potrzebnych zwrotów i słownictwa. Tor powinien składać się z kilku zadań, np.: przeniesienia czegoś z jednego miejsca na drugie czy ominięcia danej przeszkody w określony sposób oraz min w postaci pachołków lub kartek papieru gęsto rozsianych po naszym polu gry. Naszych uczniów dzielimy na kilka zespołów, które będą miały za zadanie przeprowadzenie swojego przedstawiciela przez pole minowe i wykonanie ustalonych wcześniej zadań. Wszystkie instrukcje powinny oczywiście być przekazywane w języku angielskim. To zadanie najlepiej przeprowadzić jednorazowo z uwagi na czas, który może pochłonąć budowanie toru. Challenge wygrywają te drużyny, które wykonają jak najwięcej zadań nie wpadając na żadną z min.

Remember me? 

Challenge, który świetnie sprawdzi się w klasie dopiero rozpoczynającej rok szkolny i naukę w nowej grupie. Uczniów dzielimy na kilka równych grup. Ich zadaniem będzie dowiedzenie się jak najwięcej o każdym członku grupy i zapamiętanie tych informacji o każdym z osobna. Dla ułatwienia zadania i bardziej kontrolowanego przebiegu challenge’u, możemy przygotować listę podstawowych pytań dla grupy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy