Oblep każdego
Challenge, w którym zadaniem uczniów jest napisanie na karteczkach samoprzylepnych zdań z pozytywnymi przymiotnikami w stopniu najwyższym z myślą o konkretnej osobie z klasy – jedno zdanie, jedna karteczka. Na umówiony znak wszyscy przestają pisać i przyklejają kartki z przymiotnikami do osób, o których myśleli. Challenge uznajemy za zaliczony wtedy, kiedy każdy ma przylepione chociaż trzy kartki od trzech różnych osób albo, w wersji trudniejszej, wtedy, kiedy każdy przeczepił karteczkę każdej osobie z klasy. Zadanie oczywiście najlepiej zrealizować w języku angielskim. Dobrze jest je poprzedzić lekcją powtórzeniową o przymiotnikach. W mniej zaawansowanych językowo klasach, challenge ten można zrealizować bez pisania zdań, a jedynie z samymi przymiotnikami. Oczywiście kartki doczepione każdy powinien zachować, można też porozmawiać o doklejonych zdaniach. Challenge pozwala całej klasie pomyśleć o innych osobach – czasem w taki sposób, w jaki do tej pory nie przyszło im do głowy.
POLECAMY
Zaprojektuj i wykonaj
Nic tak nie spaja grupy, jak stworzenie wspólnego projektu czy okazja do działania na rzecz wspólnego celu. W zależności od zasobów czasowych i możliwości finansowych, które mamy, może być to: ozdobienie szkolnego korytarza, zebranie funduszy na rzecz schroniska dla zwierząt czy napisanie i wystawienie sztuki, a może nawet nagranie filmu, który będzie reklamował szkołę w mediach społecznościowych. Wszystko to można przeprowadzić z użyciem języka angielskiego oraz wpleść w siatkę godzin i tematów, które mamy do zrealizowania. Szkołę można ozdobić materiałami związanymi ze świętami anglosaskimi. Zbiórka na rzecz schroniska może być połączona z lekcją o zwierzętach. Wystawienie sztuki z dowolnym tematem (sztukę można przecież napisać tak o budynkach w mieście, jak i o zielonym ogórku). Film reklamujący szkołę jest doskonałą okazją do porozmawiania, do jakiej szkoły nie chcielibyśmy chodzić i do jakiej chodzilibyśmy z przyjemnością. To, kiedy challenge zostanie zaliczony, zależy od tego, na co umówimy się z naszymi uczniami. Praca w formie projektu jest rewelacyjnym pomysłem (wciąż niedocenianym w polskiej edukacji), nie tylko pozwalającym lepiej poznać język obcy, ale i dającym okazję do poznania swoich mocnych, jak i słabych stron, a w konsekwencji, lepszego zespolenia grupy.
Dokończ mnie
Ten challenge można realizować przez cały rok szkolny. Może on także służyć jako minirozgrzewka językowa, a także jako powtórzenie zrealizowanego na poprzednich zajęciach materiału. Przed zajęciami albo my, albo uczniowie zapisujemy zdanie, które zawiera konstrukcję bądź słownictwo użyte na poprzednich zajęciach. Na lekcji odczytujemy pierwszą część zdania i dajemy szansę uczniom na dokończenie go. Challenge wygrywa ta osoba/te osoby, których dokończone zdania będą zbliżone do tego, co napisał czytający. Najlepiej, jeśli napisane zdanie będzie mówiło coś o osobie, która je napisała tak, by jeszcze lepiej związać grupę.
Line Up
Challenge dobrze znany. Zadaniem klasy jest w określonym wcześniej czasie ustawić się w linii zgodnie z określonym kryterium: wzrostu, daty urodzenia, odległości zamieszkania od szkoły itp. Powinni przy tym posługiwać się językiem angielskim, określonymi frazami bądź pytaniami typu tak/nie. Challenge pozwala na wielokrotne przećwiczenie danej konstrukcji, lepsze poznanie siebie nawzajem i budowanie coraz sprawniejszej komunikacji, co powi...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!