Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

26 lutego 2021

NR 21 (Luty 2021)

E-warsztaty

Eeeee? – tak właśnie można zareagować, kiedy po raz pierwszy usłyszymy o zabawach online, do tej pory tradycyjnie przeprowadzanych na miejscu w szkołach. Karnawał, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Dziecka… Wszystko dzisiaj przechodzi w tryb „e” i wbrew pierwszemu odruchowi niepewności, nasze pozalekcyjne zabawy też można zorganizować online. Jak?

Eeeee? – tak właśnie można zareagować, kiedy po raz pierwszy usłyszymy o zabawach online, do tej pory tradycyjnie przeprowadzanych na miejscu w szkołach. Karnawał, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Dziecka… Wszystko dzisiaj przechodzi w tryb „e” i wbrew pierwszemu odruchowi niepewności, nasze pozalekcyjne zabawy też można zorganizować online. Jak?

POLECAMY

Zacznijmy od czasu

Przede wszystkim powinniśmy się zastanowić, ile czasu nasi uczniowie mogą efektywnie i radośnie spędzić na zabawie. Oczywiście sprawa jest dość indywidualna, ale możemy założyć, że dzieci w wieku 7–12 lat, w zależności od programu, mogą bawić się z nami nawet 90 czy 120 minut. Młodsi uczniowie powinni dać radę skorzystać z warsztatów i zabaw trwających około 60 minut. Uczniowie starsi niż 12 lat raczej nie wezmą udziału w przygotowanym przez nas evencie, chyba że przekonamy ich czymś naprawdę wyjątkowym. Czas przeznaczony na dodatkowe aktywności przed komputerem, jak i to, o której zorganizujemy zabawę ma także kluczowe znaczenie dla rodziców. Jeśli faktycznie chcemy zapełnić nasze warsztaty dużą liczbą dzieci, powinniśmy je zorganizować w takich dniach i godzinach, kiedy rodzice będą mogli odpocząć i swobodnie zająć się swoimi sprawami albo – w przypadku młodszych dzieci – wziąć udział razem z nimi w planowanej przez nas imprezie.

Angielski w trakcie

Nic na siłę. Jeśli tematyka warsztatów czy zabawy, którą zaplanowaliśmy nie wymaga użycia języka angielskiego albo będzie go tam bardzo trudno umieścić, lepiej zrezygnować z tego komponentu edukacyjnego. Z uwagi na to, że w dzisiejszych czasach kontakt z rówieśnikami i tak jest mocno utrudniony, to spotkanie się kolegami i koleżankami z klasy poza domową szkolną ławką już samo w sobie będzie dostatecznie pożyteczne. Jeśli jednak możemy, wplećmy język angielski od czasu do czasu – czy to poprzez jakąś krzyżówkę wysłaną do uczestników wcześniej, zadanie wyświetlone na ekranie, pracę w breakout roomach nad jakimś mini projektem, czy grę w kahoota z pytaniami po angielsku.

Sprzęt

Nasi uczniowie wcale nie potrzebują go więcej niż zazwyczaj. Z rzeczy elektronicznych wystarczy to, co przy łączeniu się na zdalne zajęcia.

Plan zabaw

Przy tworzeniu planu zabaw zawsze powinniśmy wziąć pod uwagę kilka istotnych rzeczy: dynamikę zmian aktywności; rzeczy, które można znaleźć w każdym domu i bez problemu z nich skorzystać oraz oczywiście wiek uczestników. Tematyka oczywiście jest równie ważna, choć nie najważniejsza. Jeśli tylko dobrze zorganizujemy nasz plan, będziemy mogli z małymi zmianami podpiąć go pod każdą imprezę tematyczną. Co sprawdza się bardzo dobrze na każdych warsztatach?

  • Wspólny tik tok: wspólnie tworzymy choreografię do znanego kawałka i staramy się ją właściwie odtańczyć. Taniec oczywiście nagrywamy, a następnie wrzucamy w post na fanpage’u naszej szkoły albo na stronę internetową, żeby rodzice mogli zobaczyć, jak to wszystko wyglądało.
  • Dowolny konkurs taneczny: taniec do muzyki, po której zatrzymaniu nasi uczniowie muszą zastygnąć w jednej pozie aż do usłyszenia muzyki ponownie, kiedy to znów zaczynają tańczyć.
  • Dowolna praca plastyczna: uczniowie mogą narysować coś wspólnie, tak żeby stworzyć jedną pracę plastyczną: ponadczasową i ponadprzestrzenną. Idealnie do tego nadaje się klimat kosmiczny lub morski – dużo w nich jednolitych przestrzeni, które można wypełnić statkami i piratami, morskimi i kosmicznymi.
  • Dowolny Kahoot: bez konieczności wykorzystania dodatkowego urządzenia – można przecież wykorzystać kredki: czerwoną, niebieską, zieloną i żółtą i poprosić uczestników o odpowiadanie poprzez podniesienie kredki do góry. Punkty możemy przyznawać indywidualnie, np. za poprawną odpowiedź – 1000, za błędną – 0. Możemy też podzielić uczestników na dwie grupy i przyznawać punkty grupie, jeśli większość osób odpowie poprawnie lub przyznawać punkty całej grupie naszy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy