Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

11 czerwca 2019

NR 11 (Czerwiec 2019)

Efektywne prowadzenie lekcji biznesowych

0 75

Jak możemy prowadzić lekcje biznesowe w efektywny sposób i na co powinniśmy zwrócić uwagę przy ich planowaniu? Czy istnieje lista ważnych elementów, na które należy zwrócić uwagę? Jakie rzeczy powinniśmy przewidzieć i przygotować się na nie, prowadząc lekcje w firmie?

Coraz częściej firmy szukają dla swoich pracowników nauczycieli, którzy będą prowadzili zajęcia językowe w godzinach ich pracy lub zaraz po ich zakończeniu. Ta forma jest bardziej popularna niż wysyłanie pracowników danej firmy na zajęcia do szkół językowych, ponieważ pozwala na lepsze zarządzanie czasem.

Dodatkowo pracownicy mogą uczestniczyć w zajęciach w znanych, komfortowych warunkach. Jako nauczyciele powinniśmy wziąć pod uwagę kilkanaście różnorakich kwestii, jeśli chcemy prowadzić zajęcia biznesowe w firmach.

Oczywiste jest, że lekcje biznesowe różnią się swoją specyfiką od innych typów zajęć prowadzonych w szkołach językowych. Jeśli chcemy prowadzić takie zajęcia, powinniśmy być do nich bardzo dobrze przygotowani oraz mieć kilka różnych planów w przypadku różnego rodzaju zajęć. Artykuł przedstawia tylko kilka, wybranych aspektów związanych z efektywnym przeprowadzeniem lekcji biznesowych w firmach.

Krótka charakterystyka zajęć biznesowych

  • Lekcje takie są dopasowane do profilu danej firmy oraz swoją zawartością pomagają kursantom w realizowaniu celów biznesowych i wewnętrznych danego działu. W związku z tym oczekiwania związane z zajęciami są większe w porównaniu do tradycyjnych lekcji (np. konwersacji w szkołach językowych).
  • Lekcje mogą być prowadzone w kilkuosobowych grupach bezpośrednio w firmie lub w jakimś oddziale, aby pracownicy nie tracili czasu na dojazdy i mogli od razu po pracy przystąpić do uczenia.
  • Wymagania wobec nauczyciela są bardziej restrykcyjne. Wynika to z faktu, że często pracownicy danej firmy powinni po zakończeniu kursu osiągnąć odpowiednie cele językowe, które firma założyła na początku kursu.
  • W zależności od tego, z jaką grupą osób w danej firmie będziemy pracować, musimy być przygotowani na różne podejścia. Inaczej zachowują się menedżerowie niższego lub wyższego stopnia, a inaczej dyrektorzy.

Wskazówki

Oto lista dziesięciu wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, jeżeli chcemy prowadzić zajęcia dla klientów biznesowych.

1. Wymyślmy swoje sposoby na zapamiętywanie najważniejszych informacji od swoich kursantów podczas pierwszych zajęć, np. dużej liczby imion uczestników w krótkim czasie. Nie jest to problem, gdy nasza grupa liczy kilka osób. Jeśli mamy kilka grup jednego dnia, to już możemy mieć problem w ich opanowaniu. Pomocne są mnemotechniki, czyli sposoby na szybkie i efektywne zapamiętanie nie tylko imion, ale także wielu różnych ważnych ustaleń. 
Wskazówka! Możemy zapamiętać cechy charakterystyczne danej osoby i powiązać je z danym imieniem. Jeśli konkretna osoba posiada swój profil – na przykład – na serwisie LinkedIn, to po pierwszych zajęciach możemy odnaleźć jej zdjęcie i dzięki temu powtórzyć sobie najważniejsze informacje.

2. Poznajmy specyfikę firmy, w której będziemy prowadzić zajęcia. Weźmy pod uwagę historię działania firmy, jakich kontrahentów obsługują, czy mają więcej filii za granicą i jakie są ich cele na dany rok kalendarzowy. Czy mają dostępne na swojej stronie jakieś materiały, z których możemy się nieco przygotować, aby wiedzieć więcej o firmie?

3. Sporządźmy dokładny wywiad. Dobrym rozwiązaniem jest zapytanie uczniów, jakie mają cele i co chcieliby osiągnąć, tj. jaką zmianę uzyskać po realizacji kursu językowego. Warto zapytać, w czym czują się mocni, nad czym chcieliby bardziej popracować, jakie są tematy są dla nich proste, a które są wyzwaniem. Dodatkowo warto ustalić, na co (biorąc pod uwagę charakterystykę ich pracy) powinniśmy zwrócić najbardziej uwagę. Czy nasza grupa ma brać udział w jakimś projekcie międzynarodowym lub trzeba ­prezentować albo przedstawiać jakieś zagadnienia związane z firmą, czy ma prowadzić wideokonferencje?
Wskazówka! Ustalenie tych wszystkich aspektów jest bardzo ważne, ponieważ pozwala na dopracowanie ramowego planu zajęć. Oczywiście korzystanie z podręcznika bazowego jest bardzo dobrym rozwiązaniem, aby studenci mieli swoją bazę wiedzy, ale przy kursach biznesowych specyfika działania jest nieco inna. Może nam się zdarzyć, że będziemy prowadzić zajęcia i realizować tematy, które są najbardziej potrzebne w danym momencie pracownikom firmy. Te oraz inne elementy związane z technicznym funkcjonowaniem oraz realizacją zajęć powinny być ustalone przed rozpoczęciem lub na pierwszym spotkaniu i potwierdzone przez wszystkich uczestników grupy, aby uniknąć potencjalnych nieporozumień.

4. Przygotowanie do pierwszego spotkania lub spotkanie organizacyjne. Poniżej znajduje się lista ważnych tematów do poruszenia na pierwszym spotkaniu. Możemy zadać je w formie pytań otwartych lub krótkiej ankiety.
 

Jakie są Twoje cele
uczenia angielskiego?
                                  
Co najbardziej lubisz
w angielskim?
 
Co jest dla Ciebie
największym problemem?
 
Ile czasu możesz
poświęcić na
przygotowania do lekcji?
 
Czy masz jakiś cel osobisty
związany z uczestnictwem
w zajęciach?
 
Czy jest coś, na co warto
zwrócić uwagę przy
planowaniu zajęć?
 
Czy lubisz korzystać
z nowoczesnych
technologii w nauczaniu?
Jeśli tak, to jakie
i dlaczego?
 
Jeśli jest jeszcze coś
ważnego, napisz tutaj
proszę.
 


5. Warto z góry ustalić na spotkaniu organizacyjnym kwestie, które będą związane z odwoływaniem lub przesuwaniem zajęć przez kursantów – czy to jest możliwe? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Czy jest możliwe odrabianie zajęć? Co zrobić w przypadku, jeżeli kilka osób nie będzie mogło uczestniczyć w lekcjach? Czy lekcje będą odbywały się, nawet jeżeli przyjdzie na nie jedna osoba? Co zrobić, jeśli kursanci spóźnią się na zajęcia? Ile razy i jak można się spóźnić? Jak będzie wyglądała ocena końcowa i na jakiej zasadzie zostanie wystawiona? Czy będą jakieś testy semestralne – jeśli tak, to na jakich zasadach?

6. Opracujmy swoje strategie wobec wyzwań, które mogą się przytrafić przy prowadzeniu zajęć językowych w firmie. Oto lista najczęściej pojawiających się:

  • Kursanci przychodzą nieprzygotowani. Jeśli zdarzy się to sporadycznie, to musimy dopuścić taką możliwość. Ważne jest, abyśmy jasno powiedzieli naszym kursantom, że ich finalny efekt zależy przede wszystkim od nich. My jako nauczyciele możemy wskazać sposoby na efektywną naukę, pokazać zakres materiału, przedstawić, ale nie możemy się za nich nauczyć. Uczestnictwo w takich zajęciach jest związane z odpowiedzialnością. Kursanci nie mogą liczyć na duże efekty, tylko i wyłącznie z powodu uczestnictwa w spotkaniach.
  • Kursanci spóźniają się na zajęcia. Jeśli zdarzy się to sporadycznie i mamy taką ochotę, możemy spotkanie wydłużyć o kilka minut, ale nie więcej niż pięć. Może zdarzyć się, że nasi kursanci będą spóźniali się często i chcieli, aby zajęcia zostały wydłużone. Nie możemy się zgodzić na takie rozwiązanie, ponieważ zaburzy to plan całego dnia i pozostałych zajęć. Nie możemy przecież przesunąć wszystkich kolejnych grup, w których prowadzimy lekcje. Jeśli wszystkie zasady zostały jasno wytłumaczone na początku spotkania organizacyjnego, kursanci nie powinni wymagać wydłużenia zajęć – na przykład – o 15 minut.
  • Brak wolnej sali do przeprowadzenia zajęć. Może zdarzyć się tak, że mimo zarezerwowania sali ciągle będzie zajęta z uwagi na przeciągające się poprzednie spotkanie biznesowe. W takim przypadku zawsze warto przemyśleć plan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy