Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki , Otwarty dostęp

7 lutego 2023

NR 33 (Luty 2023)

EMOTIONS in ENGLISH, czyli jak mówić o emocjach po angielsku?

0 729

Emocje kształtują całe nasze życie i dlatego, jeśli chcemy, by nasi uczniowie wyrośli na zdrowych i silnych ludzi, powinniśmy uczyć inteligencji emocjonalnej od jak najmłodszych lat. Naszym podstawowym celem jest sprawienie, by dzieci czuły przyjemność w okazywaniu i doświadczaniu swoich emocji. W ten sposób rozbudzać będziemy empatię i szereg innych bardzo ważnych wartości.

Wprowadzając ten temat na zajęciach z języka angielskiego nie tylko więc poszerzymy naszym uczniom horyzonty (język, komunikacja, autorefleksja, empatia), ale dostarczymy dużo fajnej zabawy.

POLECAMY

Ćwiczenia, które opracowałam, bazują na ośmiu podstawowych emocjach: radość (joy) smutek (sadness), zaufanie (trust), wstręt (disgust), złość (anger), strach (fear), zaskoczenie (surprise), oczekiwanie (expectation). Amerykański psycholog, Robert Plutchnik (1927–2006) opracował teorię emocji, w której zaproponował istnienie tych właśnie ośmiu podstawowych emocji, które są wrodzone i bezpośrednio odnoszą się do zachowań adaptacyjnych, czyli mają nam pomóc w przetrwaniu. 

Radość dotyczy wszystkich pozytywnych reakcji, wiąże się z uśmiechem, z poczuciem, że coś nam się podoba. 

Smutek oznacza stratę, poczucie osamotnienia. 

Zaufanie to poczucie bezpieczeństwa, przekonanie, że coś będzie działo się w sposób, jakiego oczekujemy. 

Wstręt to wyraz obrzydzenia, bardzo silnej krytyki i niechęci. 

Złość to silne, negatywne odczucie, które wiąże się z atakiem, prowadzi do agresji. W ten sposób wyrażamy groźby, ale także niezadowolenie. 

Strach to poczucie niebezpieczeństwa, zagrożenia i ryzyka. Kojarzy się z ucieczką, chęcią schowania się. 

Zaskoczenie pojawia się w sytuacji, kiedy nasze przewidywania nie spełniają się lub po prostu spotyka nas coś niespodziewanego. 

Oczekiwanie oznacza czekanie na coś i wiarę w to, że się spełni. Może w związku z tym wiązać się z niepokojem lub ekscytacją.

Zaproponowane ćwiczenia są adresowane dla uczniów szkoły podstawowej i mają na celu pomóc w identyfikacji emocji oraz zarządzaniu nimi w pozytywny sposób. 

Ćwiczenie 1. Rozpoznawanie emocji: HOW DO YOU FEEL WHEN…?

W klasie (4 rogi i 4 ściany = 8 miejsc) porozwieszane są ilustracje z emocjami. Uczniowie podbiegają do wybranych miejsc według komend, a następnie pokazują jak zazwyczaj w takich sytuacjach się zachowują. Starszym uczniom można wzbogacić słownictwo, dzięki czemu będą w stanie też opisać swoje zachowanie (e.g. anger: exploding or erupting like a volcano, stomping feet, shouting, clenching fists, etc).

  1. You got 5 from the test. 
    (JOY – I’m happy. / I’m bouncing and clapping.)
  2. You see a spider on your bed. 
    (FEAR – I’m scared. / I feel like frozen.)
  3. You say a secret to your friend. 
    (TRUST – I’m trustful. / I feel safe with a big heart.)
  4. You wait for Christmas.
    (EXPECTATION – I’m expectant. / I can’t stop moving.)
  5. You see your parents quarrel.
    (DISGUST – I’m embarrassed. /I want to vanish.)
  6. You get a present without any occasion. 
    (SURPRISE – I’m surprised. / I’ve lost my voice.)
  7. Your pet is sick. 
    (SADNESS – I’m sad. / I want to cry.)
  8. I get a ban on computer games. 
    (ANGER – I’m angry. / I want to kick and shout.)

How do you feel today?

Ćwiczenie 2. Osadzanie emocji w ciele: WHERE DO I FEEL IT?

Uczniowie otrzymują karty pracy z sylwetką swojej postaci. Ich zadaniem jest kolorami umieścić emocje w ciele. Gdzie je odczuwam? Jak je odczuwam? (przy okazji ćwiczymy podstawowe części ciała: hea...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy