Emocje kształtują całe nasze życie i dlatego, jeśli chcemy, by nasi uczniowie wyrośli na zdrowych i silnych ludzi, powinniśmy uczyć inteligencji emocjonalnej od jak najmłodszych lat. Naszym podstawowym celem jest sprawienie, by dzieci czuły przyjemność w okazywaniu i doświadczaniu swoich emocji. W ten sposób rozbudzać będziemy empatię i szereg innych bardzo ważnych wartości.
Wprowadzając ten temat na zajęciach z języka angielskiego nie tylko więc poszerzymy naszym uczniom horyzonty (język, komunikacja, autorefleksja, empatia), ale dostarczymy dużo fajnej zabawy.
POLECAMY
Ćwiczenia, które opracowałam, bazują na ośmiu podstawowych emocjach: radość (joy) smutek (sadness), zaufanie (trust), wstręt (disgust), złość (anger), strach (fear), zaskoczenie (surprise), oczekiwanie (expectation). Amerykański psycholog, Robert Plutchnik (1927–2006) opracował teorię emocji, w której zaproponował istnienie tych właśnie ośmiu podstawowych emocji, które są wrodzone i bezpośrednio odnoszą się do zachowań adaptacyjnych, czyli mają nam pomóc w przetrwaniu.
Radość dotyczy wszystkich pozytywnych reakcji, wiąże się z uśmiechem, z poczuciem, że coś nam się podoba. Smutek oznacza stratę, poczucie osamotnienia. Zaufanie to poczucie bezpieczeństwa, przekonanie, że coś będzie działo się w sposób, jakiego oczekujemy. Wstręt to wyraz obrzydzenia, bardzo silnej krytyki i niechęci. Złość to silne, negatywne odczucie, które wiąże się z atakiem, prowadzi do agresji. W ten sposób wyrażamy groźby, ale także niezadowolenie. Strach to poczucie niebezpieczeństwa, zagrożenia i ryzyka. Kojarzy się z ucieczką, chęcią schowania się. Zaskoczenie pojawia się w sytuacji, kiedy nasze przewidywania nie spełniają się lub po prostu spotyka nas coś niespodziewanego. Oczekiwanie oznacza czekanie na coś i wiarę w to, że się spełni. Może w związku z tym wiązać się z niepokojem lub ekscytacją. |
Zaproponowane ćwiczenia są adresowane dla uczniów szkoły podstawowej i mają na celu pomóc w identyfikacji emocji oraz zarządzaniu nimi w pozytywny sposób.
Ćwiczenie 1. Rozpoznawanie emocji: HOW DO YOU FEEL WHEN…?
W klasie (4 rogi i 4 ściany = 8 miejsc) porozwieszane są ilustracje z emocjami. Uczniowie podbiegają do wybranych miejsc według komend, a następnie pokazują jak zazwyczaj w takich sytuacjach się zachowują. Starszym uczniom można wzbogacić słownictwo, dzięki czemu będą w stanie też opisać swoje zachowanie (e.g. anger: exploding or erupting like a volcano, stomping feet, shouting, clenching fists, etc).
- You got 5 from the test.
(JOY – I’m happy. / I’m bouncing and clapping.) - You see a spider on your bed.
(FEAR – I’m scared. / I feel like frozen.) - You say a secret to your friend.
(TRUST – I’m trustful. / I feel safe with a big heart.) - You wait for Christmas.
(EXPECTATION – I’m expectant. / I can’t stop moving.) - You see your parents quarrel.
(DISGUST – I’m embarrassed. /I want to vanish.) - You get a present without any occasion.
(SURPRISE – I’m surprised. / I’ve lost my voice.) - Your pet is sick.
(SADNESS – I’m sad. / I want to cry.) - I get a ban on computer games.
(ANGER – I’m angry. / I want to kick and shout.)
How do you feel today?
Ćwiczenie 2. Osadzanie emocji w ciele: WHERE DO I FEEL IT?
Uczniowie otrzymują karty pracy z sylwetką swojej postaci. Ich zadaniem jest kolorami umieścić emocje w ciele. Gdzie je odczuwam? Jak je odczuwam? (przy okazji ćwiczymy podstawowe części ciała: hea...