Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

11 czerwca 2019

NR 11 (Czerwiec 2019)

Filmowe lekcje językowe

0 7

Zawsze staram się wyjść naprzeciw oczekiwaniom moich uczniów i spełniać ich językowe życzenia, o ile wnoszą coś pożytecznego do ich edukacji językowej. Warto przy tym pamiętać, aby lekcja filmowa dla każdego młodego człowieka była rozwijająca kulturowo i językowo.

Licencja na pokazywanie

Warto raz na zawsze rozwiać wąt­pliwości odnośnie do tego, czy po­­kazywanie filmu w szkole jest legalne, czy też nie. Na stronie legalnakultura.pl możemy się dowiedzieć, że: 

„Instytucje naukowe i oświatowe mogą bowiem w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale oraz w tłumaczeniu, jak również w tym celu sporządzać egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu. Dlatego też szkoła jako instytucja oświatowa będzie mogła korzystać z rozpowszechnionych już utworów audiowizualnych (filmów) w celach dydaktycznych, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat licencyjnych czy też uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń ze strony twórców lub podmiotów uprawnionych z tytułu majątkowych praw autorskich (dystrybutorów, producentów)”.

Zatem bez obaw od strony prawnej możemy śmiało korzystać z udostępnionych zasobów.

Wybór

Zacznijmy od najtrudniejszego, czyli sztuki wyboru filmu. Z jednej strony dobrze byłoby wybrać coś aktualnego, co stosunkowo niedawno ukazało się na ekranie, i co w rozsądnej cenie można zakupić na DVD lub można pokazać, korzystając z jednego z darmowych serwisów typu www.cda.pl. Z drugiej strony, tego typu filmy w 99% przypadków zostały już obejrzane przez naszych uczniów. Ryzykujemy zatem, że zamiast zainteresowania wzbudzimy nudę. Dlatego właśnie na projekcje w moich grupach poszukuję filmów, które dawno już przykrył kurz niepamięci i które nie zostały wyemitowane w którymś z kanałów telewizyjnych. Do tego dochodzi jeszcze wiek naszej widowni. Prawdę mówiąc, zawsze obawiałem się, czy film, który akurat pokazuję, jest odpowiedni dla danej grupy wiekowej. W efekcie często na ekranie w sali lekcyjnej gościły filmy nieco bardziej infantylne. Działo się tak do czasu, aż znalazłem ­commonsensmedia.org. Jest to portal bogaty w pożyteczne narzędzia, dzięki którym wybór filmu powinien stać się o wiele łatwiejszy. Przede wszystkim znajduje się tam sekcja komentarzy podzielona między rodziców i dzieci, w której obie strony przedstawiają swoje opinie na temat filmu i jego dostosowania do danej grupy wiekowej. Są to zazwyczaj rzeczowe, szczere komentarze, zwracające uwagę na zbyt dużą ilość przemocy czy lejącej się krwi. Znajdziemy też informacje o tym, co rodzice powinni wiedzieć o fi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy