Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

11 czerwca 2019

NR 11 (Czerwiec 2019)

Filmowe lekcje językowe

0 287

Zawsze staram się wyjść naprzeciw oczekiwaniom moich uczniów i spełniać ich językowe życzenia, o ile wnoszą coś pożytecznego do ich edukacji językowej. Warto przy tym pamiętać, aby lekcja filmowa dla każdego młodego człowieka była rozwijająca kulturowo i językowo.

Licencja na pokazywanie

Warto raz na zawsze rozwiać wąt­pliwości odnośnie do tego, czy po­­kazywanie filmu w szkole jest legalne, czy też nie. Na stronie legalnakultura.pl możemy się dowiedzieć, że: 

„Instytucje naukowe i oświatowe mogą bowiem w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale oraz w tłumaczeniu, jak również w tym celu sporządzać egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu. Dlatego też szkoła jako instytucja oświatowa będzie mogła korzystać z rozpowszechnionych już utworów audiowizualnych (filmów) w celach dydaktycznych, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat licencyjnych czy też uzyskiwania stosownych zgód i pozwoleń ze strony twórców lub podmiotów uprawnionych z tytułu majątkowych praw autorskich (dystrybutorów, producentów)”.

Zatem bez obaw od strony prawnej możemy śmiało korzystać z udostępnionych zasobów.

Wybór

Zacznijmy od najtrudniejszego, czyli sztuki wyboru filmu. Z jednej strony dobrze byłoby wybrać coś aktualnego, co stosunkowo niedawno ukazało się na ekranie, i co w rozsądnej cenie można zakupić na DVD lub można pokazać, korzystając z jednego z darmowych serwisów typu www.cda.pl. Z drugiej strony, tego typu filmy w 99% przypadków zostały już obejrzane przez naszych uczniów. Ryzykujemy zatem, że zamiast zainteresowania wzbudzimy nudę. Dlatego właśnie na projekcje w moich grupach poszukuję filmów, które dawno już przykrył kurz niepamięci i które nie zostały wyemitowane w którymś z kanałów telewizyjnych. Do tego dochodzi jeszcze wiek naszej widowni. Prawdę mówiąc, zawsze obawiałem się, czy film, który akurat pokazuję, jest odpowiedni dla danej grupy wiekowej. W efekcie często na ekranie w sali lekcyjnej gościły filmy nieco bardziej infantylne. Działo się tak do czasu, aż znalazłem ­commonsensmedia.org. Jest to portal bogaty w pożyteczne narzędzia, dzięki którym wybór filmu powinien stać się o wiele łatwiejszy. Przede wszystkim znajduje się tam sekcja komentarzy podzielona między rodziców i dzieci, w której obie strony przedstawiają swoje opinie na temat filmu i jego dostosowania do danej grupy wiekowej. Są to zazwyczaj rzeczowe, szczere komentarze, zwracające uwagę na zbyt dużą ilość przemocy czy lejącej się krwi. Znajdziemy też informacje o tym, co rodzice powinni wiedzieć o filmie, jego krótkie streszczenie wraz z oceną redaktorów strony oraz tematy, na które warto rozmawiać z dziećmi po jego obejrzeniu (mała kopalnia pomysłów na ćwiczenia na późniejszym etapie zajęć).

Miejsce

Lubię tworzyć dla swoich uczniów chociaż namiastkę sali kinowej. Zaciemnione okna, projektor, lepsze głośniki. Pozwalam im siadać tak, by było im wygodnie. Podłoga na przyniesionej z domu poduszce może się okazać dużo wygodniejsza niż krzesło. Popcorn i napoje – jak ­najbardziej!

Przed projekcją

Jeśli możecie poświęcić więcej niż jedną lekcję na film, warto pokusić się o wprowadzenie, by nasi uczniowie mogli bardziej świadomie odczytać materiał filmowy. Co można zrobić?
 

Dla młodzieży

Warto:

  1. poprosić uczniów o odnalezienie informacji dotyczącej fabuły filmu, jeśli ta została oparta na innym dziele kultury. Spoilery? Możliwe, że jakieś się pojawią, ale moim zdaniem kształcenie umiejętności szerszego spojrzenia na film jest zdecydowanie ważniejsze niż trzymanie w tajemnicy końcówki pełnej napięcia;
  2. poprosić uczniów o zapoznanie się z twórczością i stylem reżysera, np. poprzez obejrzenie krótkich kompilacji stworzonych na YT. Nie ma nic lepszego, niż odnajdowanie smaczków i odniesień oraz możliwość podzielenia się tymi informacjami z innymi;
  3. poprosić uczniów o zapoznanie się z recenzjami filmów, zarówno tymi w czasopismach oraz tymi, które zostały opublikowane przez ich ulubionych YouTuberów – przyda się nam na późniejszym etapie.


Dla wszystkich grup wiekowych 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy