Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

28 października 2021

NR 25 (Październik 2021)

Flipgrid – budowanie więzi z uczniami na platformie stworzonej do inspirującej współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielem

0 26

Często słyszę opinię, że młodzież na pewno uczyłaby się bardziej efektywnie i więcej czasu poświęcałaby nauce, gdyby nie fakt, iż mnóstwo czasu „traci” na aktywności w Internecie związane z przeglądaniem stron internetowych, nagrywając filmiki przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych na portalach społecznościowych, komentując zdjęcia i filmy zamieszczane przez rówieśników, robiąc mnóstwo „selfie” i udostępniając je każdemu, nie wypuszczając niemalże przy tym telefonu komórkowego z ręki.

Widzę, że nauczanie języka angielskiego na przestrzeni ostatnich kilku lat zyskało zupełnie nowy wymiar dzięki możliwościom technologicznym. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej pozwoliło nauczycielom zaprosić uczniowskie urządzenia mobilne na lekcje, co więcej, obecny w podstawie programowej TIK daje każdemu angliście możliwość korzystania z różnego rodzaju platform edukacyjnych, które stwarzają przestrzeń do współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielem, jak również sprawiają, że znajomość słownictwa i struktur językowych staje się wiedzą aktywną. 

Myśląc o tym, jak połączyć zainteresowania uczniów i uczennic nowymi technologiami, jak nauczyć ich efektywnego wykorzystywania, jak z ich zamiłowania do tworzenia filmów, robienia zdjęć i komentowania postów kolegów i koleżanek uczynić atut, zdecydowałam się na poszukiwania narzędzi online, które mogłyby sprawić, by „wilk był syty i owca cała”, czyli żebym ja osiągnęła edukacyjny sukces, a moi podopieczni nie rezygnowali z tego, co tak naprawdę lubią. Jednym z takich narzędzi jest zdecydowanie platforma Flipgrid: https://info.flipgrid.com – aplikacja, którą możemy pobrać na iOS i Android, co więcej, bardzo łatwo można ją zsynchronizować z Google Classroom. Flipgrid – to narzędzie, które powstało w 2015 roku, pozwala na nagrywanie krótkich filmików z wypowiedziami uczniów i uczennic. Z narzędzia można korzystać w ponad 180 krajach na całym świecie, a w samych Stanach Zjednoczonych z platformy korzysta ponad 20 milionów osób. Na popularność Flipgrida zdecydowanie wpłynął fakt, iż od 2018 roku jest to jedno z narzędzi Microsoftu. 

POLECAMY

Flipgrid – to prosta w ­obsłudze, dość intuicyjna platforma, dzięki której możemy prowadzić z naszymi uczniami i uczennicami dyskusję w formie krótkich filmów wideo. Tworząc prostą definicję platformy Flipgrid, można powiedzieć, że zaczynamy od wprowadzenia tematu do rozmowy, by następnie udostępnić klasie link. Uczniowie i uczennice odpowiadają nam poprzez nagranie krótkiego filmu i w ten sposób każdy bierze aktywny udział w dyskusji. Dużym atutem narzędzia jest to, że nasi podopieczni nie muszą się rejestrować na platformie, tworząc tym samym własne konto – wystarczy skorzystać z przesłanego przez nauczyciela linka lub wpisać kod dostępu. Brzmi zachęcająco? A więc do dzieła! 
 


Nauczyciel, zakładając konto jako edukator, może od razu powiązać je na platformie Flipgrid z kontem Google lub Microsoft, co z pewnością ułatwia korzystanie z niego – nie ma konieczności zapamiętywania kolejnych loginów lub haseł, a konfiguracja jest niezwykle prosta. 

Po założeniu konta dowiadujemy się, że korzystanie z narzędzia jest niezwykle łatwe, zaczynamy więc od założenia zakładki dla naszej klasy. Klikając Ad New Grid, możemy zaobserwować pojawienie się zakładki informującej nauczyciela, że za chwilę stworzy Grid, czyli przestrzeń dla danej klasy do prowadzenia dyskusji. Po kliknięciu na Start my grid zostajemy przeniesieni do zakładki Let’s Make a Grid! i okazuje się, że kolejnym krokiem jest podanie tematu dyskusji. 

Narzędzie sugeruje na przykład Language Arts, Hour 1 jako temat, podpowiadając nam jednocześnie, jak może wyglądać proponowany przez nas wątek. Pamiętajmy, że jest to jedynie propozycja sugerująca nam, co możemy wpisać, tytułując naszego Grida. Temat naszej dyskusji określamy, korzystając z 45 znaków. Do naszego Grida możemy dodać filmik z serwisu YouTube/Vimeo lub ciekawe zdjęcie zachęcające do dyskusji, link interaktywny stworzony w Kahoot.it. Następnie należy wybrać, w jaki sposób dodajemy uczniów w narzędziu – można to zrobić, wykorzystując uczniowskie szkolne konta Microsoft lub Google, jeśli takowych nie posiadają; nauczyciele spoza Unii Europejskiej korzystają z możliwości stworzenia unikalnej „flipgridowej” legitymacji dla każdego ucznia, dodając im własne identyfikatory (imię i nazwisko, ewentualnie numer itp.). 
 


Najprostszą i najczęściej wykorzystywaną możliwością jest ta, że nauczyciel zaprasza swoich podopiecznych do dyskusji na platformie Flipgrid poprzez link, który generowany jest poprzez system w momencie, gdy inicjator dyskusji – nauczyciel wybiera temat do rozmowy. Po kliknięciu na Next, zostajemy przeniesieni do zakładki, gdzie dodajemy naszych uczniów, podając ich imiona, nazwisko, wiek oraz ID ucznia, którym może być na przykład numer w dzienniku; ważne jest to, że wystarczy samo imię i nazwisko ucznia, jednak wtedy system nadaje uczniowi numer jako jego ID. W każdej chwili nauczyciel może edytować listę uczniów, dodając kolejnych bądź usuwając wcześniej dodanych. Po kliknięciu na Next otrzymujemy listę klasy w narzędziu Flipgrid, którą możemy wydrukować, a przy nazwisku każdego z naszych podopiecznych znajduje się kod QR, który możemy z łatwością pobrać i wydrukować, a następnie rozdać uczniom i uczennicom, któ­­rzy po zeskanowaniu kodu zostają przeniesieni na platformę i zaproszeni do dyskusji. 
 


Uczniowie i uczennice mają możliwość wzięcia udziału w dyskusji, korzystając z komputera stacjonarnego, na przykład wtedy, kiedy otrzymują od nauczyciela link zamiast kodu QR. Wówczas, żeby dostać się na platformę, muszą wpisać ID nadane przez nauczyciela lub narzędzie. To, co widzą nasi podopieczni, jest niezwykle miłe dla oka – jest to tytuł dyskusji wraz z nazwiskiem jej inicjatora, informacja o tym, że mogą się przywitać poprzez nagranie filmiku z innymi uczestnikami dyskusji wymienionymi z imienia i przekazać jakąś ciekawą informację na swój temat. Jak to zrobić? Wystarczy nacisnąć zielony krzyżyk, aby rozpocząć nagrywanie filmu o długości 15 lub 90 sekund. 
 


Podczas nagrywania uczniowie i uczennice mogą dodawać emotikony, notatki, a także zrobić sobie selfie, które będzie identyfikatorem dla nagrania. Następnie uczniowie i uczennice tytułują swój filmik i po naciśnięciu Submit my video filmik zostaje dodany do dyskusji, a nauczyciel otrzymuje powiadomienie, które przychodzi na jego adres mailowy, że konkretny uczeń lub uczennica właśnie dodał/dodała materiał do dyskusji. Inni uczniowie mogą na niego odpowiedzieć. Do stworzonego Grida nauczyciel może dodawać pytania. Wszystko po to, by zachęcić młodzież...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy