Powtórka ma służyć nauczycielom, by sprawdzić, jak nasi uczniowie radzą sobie z już zrealizowanym materiałem i czy potrafią go wykorzystać w rozmaitych sytuacjach językowych. Przede wszystkim jednak ma służyć uczniom – by zrozumieli, jakie postępy już zrobili, a nad czym musimy jeszcze wspólnie popracować. Dzisiaj w tych trudnych czasach pozytywnie wzmacniający feedback są na wagę złota. A jak dziś zaplanować dobrą powtórkę materiału? Najlepiej zaplanować ich kilka.
W wersji hybrydowej
Jeśli pracujemy hybrydowo, wykorzystajmy zmianowość do stworzenia nowego, bardziej wciągającego standardu powtórki materiału. Oczywiście będzie to wymagało poświęcenia nieco więcej czasu niż zwykle, ale moim zdaniem warto.
POLECAMY
Duo
Zaplanujmy powtórkę, która obejmie dwie jednostki lekcyjne. Najlepiej takie, które wypadają na przełomie zajęć online i tych w klasie. Podzielmy materiał do powtórki na dwie części – tę, którą uczniowie z naszą pomocą zrobią online i tę, którą wykonają jako follow-up w klasie. W wersji online może to być krótki webqest przeprowadzający uczniów przez najważniejsze zagadnienia, odsyłający do video, ciekawych artykułów czy do wykonania upatrzonego przez nas wcześniej Kahoota. Mnóstwo gotowych WebQuestów do zaczerpnięcia inspiracji można znaleźć w sieci. Własnego WebQuesta można stworzyć w pół godziny, posługując się intuicyjnymi narzędziami Google do tworzenia stron internetowych. Wynikiem rozwiązania wszystkich zadań w WebQueście może być lista słów niezbędna do wykonania dalszej części powtórki na następnych zajęciach już w klasie, a może link do video, w którym kryją się odpowiedzi do kolejnych zadań… Uczniów można oczywiście podzielić na zespoły czy też ustalić limit czasowy. Jako nauczyciele możemy się włączać w ich przygodę, bądź pozostać cichym obserwatorem zmagań i notować, co jeszcze wymaga powtórki na kolejnych zajęciach już w klasie.
Longo
Na Google Classroom, lub też w innej chmurze, umieszczamy listę zagadnień bądź zadania powtórkowe do wykonania. W zależności od stopnia trudności i ilości potrzebnej pracy uczniowie mogą rozwiązać te zadania podczas zajęć albo przez cały tydzień poprzedzający powrót do nauczania stacjonarnego, np. w ramach zadania domowego. Na pierwszej lekcji w trybie stacjonarnym łączymy uczniów w małe grupy i prosimy ich o porównanie swoich odpowiedzi. W wersji spokojniejszej: możemy sprawdzić odpowiedzi i wyjaśnić wszelkie wątpliwości. W wersji bardziej emocjonującej: możemy zrobić to samo, ale włączyć elementy grywalizacji – zagrać na punkty, wykorzystując do ich zdobycia Wheel Decide. A niech nagrodą będzie nieoceniony prestiż.
Solo
Przy powtórzeniach w wersji hybrydowej warto zachować balans i zdrowy rozsądek. Jeśli nasze zajęcia wypadają w czasie pracy zdalnej, wykorzystajmy wszystkie narzędzia, które możemy, które znamy i o których wiemy, że sprawdzą się dobrze: Kahoot, Quizlet, Quizziz. Kiedy pracujemy stacjonarnie, powróćmy do źródeł, czyli do papieru – uczniowie potrafią zatęsknić za papierem i lukami uzupełnianymi długopisem czy ołówkiem. Nie przenośmy bez potrzeby wirtualnego świata w nasz realny. Dzisiaj już nie musimy...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!